
Ziyaretçi
Kamerî Takvim (Ay Takvimi)
MsXLabs.org
Kameri takvimde milletimiz çok iyi bilir gerek Ramazan dolayısıyla gerekse mübarek geceler dolayısıyla senenin belli günlerinde dönüşümlü olarak daha çok on gün fark atarak seyreden bir takvimdir. Bu da kamerin hareketlerine bağlı bir takvimdir.
Kamerî takvim veya Ay takvimi, Dünya'nın Güneş çevresindeki hareketleri yerine Ay'ın tam devrelerini (sinodik ayları) temel alan takvim. "Mevsim yılı" da denilen bir Güneş yılında 12.37 sinodik ay bulunur, yani ay senesi daha çabuk tamamlanır. Bu nedenle ay takvimlerini Güneş takvimine çevirirken belirli bir sürenin ilave edilmesi (periyodik interkalasyon) gerekir.
Kameri Aylar ve Önemi
Bilindiği gibi kamer (ay)ın doğuş ve batışına tabi olan ay hesabına "kamerîaylar" denilmektedir ki şunlardır:
Çünkü müşrik de olsalar, inanç ve yaşantılarında "Hak Din"den kalıntılar vardı. Haram aylara hürmet, Kâbe’yi tavaf etmek ve hac yapmak gibi. Tabii bütün bunlar da tahrif edilerek, aslından uzaklaştırarak yapıyorlardı. Aslında bütün batıl dinler, hep “Hak Din“den uzaklaşma neticesinde oluşmuşlardır. Hiçbir batıl din, birileri tarafından kurulmamıştır. Bu bakımdan dinimizi, olduğu gibi dosdoğru öğrenmek ve yaşamak mecburiyetindeyiz.
Araplar her yıl kendi adetlerine göre gelip hacceder, ALLAH’a iman ile putlara tapmayı birbirine karıştırıp içinden çıkılmaz garip bir inanç sistemi meydana getirirlerdi. Ama her şeye rağmen mal ve can güvenliği yoktu. Mekke’ye hac mevsiminde gelebilmek bile başlı başına bir problem idi. O yüzden kabile reisleri hac aylarından olan Zilkade ile Zilhicce’de bir de onu izleyen Muharrem’de savaşmayı kaldırırlar ve bu ayları hürmetli sayıp kesinlikle uyulmasında ısrarla dururlardı. Böylece uzak yerlerden hac için gelenler bu üç ayda hem ibadetlerini yerine getirirler, hem de güven içinde evlerine dönme imkanı bulurlardı.
Kameri Aylar
MUHARREM: Kameri ayların birincisidir. Araplar bu ayda savaşmayı yasakladıklarından bu aya muharrem adı verilmiştir.
SAFER: İkinci aydır. Bu ay içinde bir kabîle başka bir kabîle ile savaşacak olsa Araplar onu dümdüz ve boş hale getirdiklerinden bu isim verilmiştir.
Bu ayda Mekke halkı şehri boşaltarak yolculuğa çıktıkları için bu ismin verildiği de söylenmiştir.
RABÎUL-EVVEL: Üçüncü aydır. Ve onu RABÎU`L-ÂHİR takip eder. Bu iki aya rabî (buhar) denilmesindeki sebep: Araplar bu aylarda develerini ot ve yeşilliklerinden faydalanması için salıvermelidir.
CÜMADA’EL-ÛLA (veya cemaziye`l evvel): Bu beşinci aydır.
Onu CUMADA’L ÂHİRA (veya cemaziye`l âhir) takip eder. Bu iki ayda soğuklar şiddetlenip suları dondurduğundan (donma manasına gelen CUMADÂ adı verilmiştir. Müennes olan (Arapça da dişilik alameti taşıyan) yalnız bu iki ay vardır. Çünkü (CÜMADA) kelimesi ancak müennesler için kullanılan FUALÂ ölçüsündedir.
RECEP: Araplar bu ayda tanrılarına saygı gösterdikleri ve savaşı helal saymadıkları ve Araplarca kutsal sayılan diğer aylardan ayrı bir sırada bulunduğu için RECEBÜ`L-FERD (TEK VE YALNIZ RECEP) de denilir. Diğer mukaddes sayılan aylar –sıra ile-Zü’lka’de, Zü’l-hicce, muharremdir. Bunla arka arkayadır. Recep ise tektir.
ŞABAN: Sekizinci aydır. Bu ayda kabileler su aramak yahut yağma ve savaş yapmak için etrafa dağıldıklarından (ayrılma ve dağılma manasına gelen) ŞABAN adı verilmiştir.
RAMAZAN: Şiddetli sıcak günler ve şiddetli güneş vakaları bu ay içinde meydana geldiğinden bu aya(kızgın ve şiddetli sıcak demek olan) RAMAZAN adı verildiği nakil edilmiştir.
ŞEVVAL: Onuncu aydır. Sütler bu ayda azaldığı için bu ismi almıştır.
ZÜLKA’DE : 11. aya böyle isim verilmiştir. Çünkü Araplar bu ayda oturur, sefere ve savaşa çıkmazlardı.
ZÜLHİCCE: Bu ay kameri yılın son ayıdır. Araplar bu ayda hacca kasıt ve niyet ettiklerinden(kastetmek anlamında olan) bu isim verilmiştir.
MsXLabs.org
Sponsorlu Bağlantılar
Kameri takvimde milletimiz çok iyi bilir gerek Ramazan dolayısıyla gerekse mübarek geceler dolayısıyla senenin belli günlerinde dönüşümlü olarak daha çok on gün fark atarak seyreden bir takvimdir. Bu da kamerin hareketlerine bağlı bir takvimdir.
Kamerî takvim veya Ay takvimi, Dünya'nın Güneş çevresindeki hareketleri yerine Ay'ın tam devrelerini (sinodik ayları) temel alan takvim. "Mevsim yılı" da denilen bir Güneş yılında 12.37 sinodik ay bulunur, yani ay senesi daha çabuk tamamlanır. Bu nedenle ay takvimlerini Güneş takvimine çevirirken belirli bir sürenin ilave edilmesi (periyodik interkalasyon) gerekir.
Kameri Aylar ve Önemi

Bilindiği gibi kamer (ay)ın doğuş ve batışına tabi olan ay hesabına "kamerîaylar" denilmektedir ki şunlardır:
- Muharrem
- Safer
- Rebîu’l-evvel
- Rebîu’l-ahir
- Cemaziye’l-evvel
- Cemaziye’l-ahir
- Receb
- Şaban
- Ramazan
- Şevval
- Zilkade
- Zilhicce
"Hakikatte ayların sayısı ALLAH katında, ALLAH’ın kitabında -ta gökler ve yeri yarattığı günden beri- on iki aydır. Onlardan dördü haram olanlardır. İşte bu, en doğru hesaptır. O halde bilhassa bunlarda, o haram aylarda nefislerinize zulmetmeyin. Bununla beraber müşrikler sizinle nasıl topyekûn harb ederlerse, siz de onlarla topyekûn harb ediniz. Bilin ki ALLAH, haramlardan, fenalıklardan sakınanlarla beraberdir." (Tevbe Sûresi, 36)Ebû Bekre (R.A.)’den rivayete göre, Veda haccında okuduğu hutbesinde:
Takvim düzeni açısından zaman, ALLAH’ın gökleri ve yeri yarattığı gündeki ilk durumuna dönmüştür. Artık sene on iki aydır. Bunlardan dördü haram aylardır. Ve üçü peşi peşinedir ki, Zilkade, Zilhicce ve Muharremdir. Bir de Cemaziye’l-âhir ile Şaban arasında yer alan Müdar’in Receb’idir.buyuran Hz. Peygamber (S.A.V) Efendimiz haram ayların, "Zilkade, Zilhicce, Muharrem ve Receb" ayları olduğunu belirtmiştir. Araplar daha İslâmiyet gelmeden önce Haram ay denilen bu ayları kutsal tanır ve bu aylarda savaştan, yağmacılıktan kaçınırlardı.
Çünkü müşrik de olsalar, inanç ve yaşantılarında "Hak Din"den kalıntılar vardı. Haram aylara hürmet, Kâbe’yi tavaf etmek ve hac yapmak gibi. Tabii bütün bunlar da tahrif edilerek, aslından uzaklaştırarak yapıyorlardı. Aslında bütün batıl dinler, hep “Hak Din“den uzaklaşma neticesinde oluşmuşlardır. Hiçbir batıl din, birileri tarafından kurulmamıştır. Bu bakımdan dinimizi, olduğu gibi dosdoğru öğrenmek ve yaşamak mecburiyetindeyiz.
Araplar her yıl kendi adetlerine göre gelip hacceder, ALLAH’a iman ile putlara tapmayı birbirine karıştırıp içinden çıkılmaz garip bir inanç sistemi meydana getirirlerdi. Ama her şeye rağmen mal ve can güvenliği yoktu. Mekke’ye hac mevsiminde gelebilmek bile başlı başına bir problem idi. O yüzden kabile reisleri hac aylarından olan Zilkade ile Zilhicce’de bir de onu izleyen Muharrem’de savaşmayı kaldırırlar ve bu ayları hürmetli sayıp kesinlikle uyulmasında ısrarla dururlardı. Böylece uzak yerlerden hac için gelenler bu üç ayda hem ibadetlerini yerine getirirler, hem de güven içinde evlerine dönme imkanı bulurlardı.
Kameri Aylar
MUHARREM: Kameri ayların birincisidir. Araplar bu ayda savaşmayı yasakladıklarından bu aya muharrem adı verilmiştir.
SAFER: İkinci aydır. Bu ay içinde bir kabîle başka bir kabîle ile savaşacak olsa Araplar onu dümdüz ve boş hale getirdiklerinden bu isim verilmiştir.
Bu ayda Mekke halkı şehri boşaltarak yolculuğa çıktıkları için bu ismin verildiği de söylenmiştir.
RABÎUL-EVVEL: Üçüncü aydır. Ve onu RABÎU`L-ÂHİR takip eder. Bu iki aya rabî (buhar) denilmesindeki sebep: Araplar bu aylarda develerini ot ve yeşilliklerinden faydalanması için salıvermelidir.
CÜMADA’EL-ÛLA (veya cemaziye`l evvel): Bu beşinci aydır.
Onu CUMADA’L ÂHİRA (veya cemaziye`l âhir) takip eder. Bu iki ayda soğuklar şiddetlenip suları dondurduğundan (donma manasına gelen CUMADÂ adı verilmiştir. Müennes olan (Arapça da dişilik alameti taşıyan) yalnız bu iki ay vardır. Çünkü (CÜMADA) kelimesi ancak müennesler için kullanılan FUALÂ ölçüsündedir.
RECEP: Araplar bu ayda tanrılarına saygı gösterdikleri ve savaşı helal saymadıkları ve Araplarca kutsal sayılan diğer aylardan ayrı bir sırada bulunduğu için RECEBÜ`L-FERD (TEK VE YALNIZ RECEP) de denilir. Diğer mukaddes sayılan aylar –sıra ile-Zü’lka’de, Zü’l-hicce, muharremdir. Bunla arka arkayadır. Recep ise tektir.
ŞABAN: Sekizinci aydır. Bu ayda kabileler su aramak yahut yağma ve savaş yapmak için etrafa dağıldıklarından (ayrılma ve dağılma manasına gelen) ŞABAN adı verilmiştir.
RAMAZAN: Şiddetli sıcak günler ve şiddetli güneş vakaları bu ay içinde meydana geldiğinden bu aya(kızgın ve şiddetli sıcak demek olan) RAMAZAN adı verildiği nakil edilmiştir.
ŞEVVAL: Onuncu aydır. Sütler bu ayda azaldığı için bu ismi almıştır.
ZÜLKA’DE : 11. aya böyle isim verilmiştir. Çünkü Araplar bu ayda oturur, sefere ve savaşa çıkmazlardı.
ZÜLHİCCE: Bu ay kameri yılın son ayıdır. Araplar bu ayda hacca kasıt ve niyet ettiklerinden(kastetmek anlamında olan) bu isim verilmiştir.
Son düzenleyen Safi; 12 Nisan 2016 21:49