Arama

Ahmet Oktay

Güncelleme: 5 Mayıs 2012 Gösterim: 15.408 Cevap: 4
Kral_Aslan - avatarı
Kral_Aslan
VIP MsXTeam
13 Kasım 2006       Mesaj #1
Kral_Aslan - avatarı
VIP MsXTeam
ahmetoktay 21 Ocak 1933’te Ankara’da doğdu. Öğrenimini lisede yarım bırakarak çalışmaya başladı. Ankara'da İstatistik Genel Müdürlüğü'nde (bugünkü DİE) görev yaptı. 1961'de Yeni İstanbul gazetesinin Ankara bürosunda "parlamento muhabiri" olarak profesyonel gazeteciliğe başladı. Ankara Ekspres, İktisat ve Piyasa, Vatan gibi gazetelerde muhabir olarak çalıştı. 1975’te İstanbul Radyosu'na geçti. Siyasal iktidar değişince TRT’den istifa ederek önce Akajans, ardından da Dünya gazetesi haber müdürlüğü görevlerini yürüttü. 1978’de yeniden TRT’ye döndü. 1982’de emekliye ayrıldı. Daha sonra Milliyet gazetesine geçti. 1993'te yazıişleri müdürlerinden biri olduğu Milliyet’ten de ayrıldı. Yazmaya ortaokul sıralarında başladı. İlk şiirleri, 1949-1950 arasında "Gerçek" dergisinde yayınlandı. İlk yazısı 1950'de "Güney" dergisinde çıktı. "Dişi Kurt" adlı oyunu 1974'te Ankara Devlet Tiyatrosu'nda sahnelendi. 1950'lerde yazdığı şiirlerde Ahmed Arif'ten etkilendiği gözlenirken, 1960'lardan sonra toplumsal gerçekçi bir yaklaşımla İkinci Yeni'ye yöneldi. Zengin sözcük dağarcığını destansı bir söyleyişle ustaca değerlendirdi. Şiirinin olgunluk döneminde biçim gösterilerine kaçmadan yalın bir teknikle yazdı.

Sponsorlu Bağlantılar


ESERLERİ

ŞİİR:
Gölgeleri Kullanmak (1963)
Her Yüz Bir Öykü Yazar (1964)
Dr. Kaligari’nin Dönüşü (1966)
Sürgün (1979)
Sürdürülen Bir Şarkının Tarihi (1981)
Kara Bir Zamana Alınlık (1983)
Yol Üstündeki Semender (1987)
Ağıtlar ve Övgüler (1991)
Bir Sanrı İçin Gece Müziği (1993)
Toplu Şiirler (1995)
Gözüm Seğirdi Vakitten (1996)
Söz Acıda Sınandı (1996)
Az Kaldı Kışa (1996)
Hayalete Övgü (2001)

İNCELEME-ARAŞTIRMA:
Bir Yazı’nın Arayışları (1981)
Yazın, İletişim, İdeoloji (1982)
Yazılanla Okunan (1983)
Toplumcu Gerçekçiliğin Kaynakları (1986)
Kültür ve İdeoloji (1987)
Toplumsal Değişme ve Basın (1987)
Karanfil ve Pranga (1990)
Raffaello’nun Direnişi (1990)
Zamanı Sorgulamak (1991)
Kabul ve Red (1992)
Şair ile Kurtarıcı (1992)
Sanat ve Siyaset (1993)
Cumhuriyet Dönemi Edebiyat-1923/1950 (1993)
Türkiye’de Popüler Kültür (1993)
Medya ve Hedonizm (1995)
Şiddet, Söz, Yaşam (1995)
İnsan, Yazar, Kitap (1995)
İsrafil’in Sûr’u (1997)
Şeytan, Melek, Soytarı (1998)
Siyasal İslam’a İtirazlar (2000)
Modernist Tahayyüle İtirazlar (2000)
Şairin Kanı (2001)

ANI-ANLATI:
Gizli Çekmece (1991)

GÜNLÜK:
Gece Defteri (1998)

OYUN:
Kurt Dişi (1971-1973’te Devlet Tiyatroları’nda sahnelendi)

ÖDÜLLERİ

1964 Yeditepe Şiir Armağanı, Her Yüz Bir Öykü Yazar ile
1987 Behçet Necatigil Şiir Ödülü, Yol Üstündeki Semender ile
1991 Türkiye Yazarlar Birliği Yılın Şairi Ödülü, Ağıtlar ve Övgüler ile


.
Son düzenleyen Kral_Aslan; 31 Ocak 2008 12:16
Biyografi Konusu: Ahmet Oktay nereli hayatı kimdir.
Hayatın ne anlamı var.. Yanımda sen olmayınca....
ReaLin - avatarı
ReaLin
Ziyaretçi
28 Kasım 2006       Mesaj #2
ReaLin - avatarı
Ziyaretçi
KADINLAR ÇIKMAZI

Sponsorlu Bağlantılar
Yarım bir aşk, yarım bir dudaksın
sıkıntılı ikindi yağmurlarında
her yeni erkekten sonra daha erkeksin
tuzlu inciler dolu
kuş uçmaz mavisi gözlerinin.

Işıklara çarpıyorsun sokağa çıksan
şehrin korkusu büyüyor pencerelerde.
Avuntusu yok erkekli yatakların
ne olur gitme
daha kaybolacaksın.

Bir yanın şarkılar
kan tutmaları öbür yanın.
Gülerken iki kadeh arasında
nasıl ağladığın anlatılmıyor.
Ne olur
bu kadar kendine saklanma.

Sen kapalı, mahzun odalarda
kırık oyuncaklara karşı bir çocuk.
Ürperiyorsun denizin çığlıklarını duydukça
dudakların kaskatı öpüldükçe neden?
Kaç ölüm tasarlıyorsun çıkmazında
belli, yoruldun kendini denemekten.
Daisy-BT - avatarı
Daisy-BT
Ziyaretçi
29 Ağustos 2009       Mesaj #3
Daisy-BT - avatarı
Ziyaretçi
Ahmet Oktay

ahmetoktay

Beş Kuruşa Aşk Şarkıları


Bir yalnızlık büyütürdüm saksıda
Kalandı çok eski günlerden
Bir bana yetsin, hıncımı arttırsın
Aşkımı pekiştirsin diye sevince.
Günüydü, gelip durdu hüznümün önünde
Gidilmemiş bir saklı deniz sandım.

Kıpırdamazdı yapraklar geceyle
Tüketirdi çiçeği, kuşu sevdiremeyen konyak
Bana neydi gülmeler, şarkılar
Otobüs durakları, alandaki kalabalık
Geldi durdu, alana merhaba dedim.

Bir göz bozgundur yerine göre
Vururdu pencereme rüzgâr,
Ben hep öyle bir gözdüm
Çığlığını kendine saklayan.
Düş kurmazdım, beklemezdim şurda burda,
Çiçek demetleri, bisikletler geçmezdi
Apansız geliverdi sokağıma.

Hıncım bana kalsın gayrı
Sen yalnızlığımı götür.
Bana çay demlemeyi öğret
Elimi yüzümü yıkamayı,
Ağzıma rakı koydurma.
Hıncım bana kalsın diyorum
Çünki ben bu kenti kendimde büyüttüm
Bir barbarın vahşi ateşiyle,
Çünki yapılarının taşında onulmazlığım
Çünki şarkılar kanımın bedeli.

En sevdiğim kelimeler gibisin
Örneğin öfke gibi
Hani bir zamanlar
Dağda ve sokakta açan.
Örneğin umut gibi
Günde, gecede yitip durduğumuz
Zeytin dalını dal eden.
Örneğin aşk gibi
Denizlerin üzerinde yürüten.
Örneğin kavga gibi
Yüreğimi sıkı, saçlarımı kara tutan
Kayaları yumuşatan kavga gibi.

Denizler benim kadar kıpırdayamaz
Bak şimdi parklardayım
Bir çocuğun menevişli gözlerinde.
Hüzünleri bırakmanın günü
Günü çığlığı olmak dünyanın,
Hüznümü iki kat ediyor ama
Gecede alnıma dayalı alnın.

Ahmet Oktay
Daisy-BT - avatarı
Daisy-BT
Ziyaretçi
1 Eylül 2009       Mesaj #4
Daisy-BT - avatarı
Ziyaretçi
Tuhaf Duygu

Dolaşıyorum ne zamandır
Kalbimde bir gül kesiği;

Islak bir tülbent koy göğsüme
Emsin büyüyen o siyah lekeyi;

Çoktan döndüm gittiğim gurbetlerden
Yine de
İçimde kanayan bir sılanın sesi.

Ahmet Oktay
Mira - avatarı
Mira
VIP VIP Üye
5 Mayıs 2012       Mesaj #5
Mira - avatarı
VIP VIP Üye
Ahmet Oktay
MsXLabs.org & MORPA Genel Kültür Ansiklopedisi
Ahmet Oktay - (1933 Ankara), şair, yazar
5brj8
Ankara Atatürk Lisesi'nde okudu. Bir süre İstatistik Genel Müdürlüğü'nde memurluk yaptı. Gazetelerde, TRT Haber Merkezi'nde çalıştı. Gerçek (ilk şiiri, 1948), Beraber, Kaynak, Mavi, Seçilmiş Hikâyeler, Pazar Postası, Yelken, Değişim, Yeditepe, Ataç, Dönem, Dost, Papirüs, Yeni Dergi, Birikim, Yazko-Edebiyat dergilerinde çıkan şiir ve yazılarıyla tanındı. İlk dönemi sayılan (1950-1960) yıllarında Ahmed Arif'in sözcük dünyasını çağrıştıran destansı bir şiir kurmaya yöneldi. Bu döneminde de sözcük oyunlarına, deformasyonlara kapılmıyor, bilinçle arayan bir deneyci kimliğinde görünüyordu. 1960'tan sonra ilkin sözcüklerinde bir arınma başladı; kendine özgü açılımlara, giderek dünya görüşüne bağlı özlerin ağırlığını taşımakta güçlük çekmeyen değişik biçimlere yöneldi. Başarılı inceleme yazıları ilgiyle karşılandı.

Yapıtları
  • "Gölgeleri Kullanmak" (1963)
  • "Her Yüz Bir Öykü Yazar" (1964; 1965 Yeditepe Şiir Armağı)
  • "Dr. Kaligari'nin Dönüşü" (1966)
  • "Sürgün" (1979)
  • "Bir Arayışın Yazıları, Bir Yazı'nın Arayışları" (deneme, 1981)
  • "Sürdürülen Bir Şarkının Tarihi" (Şiirler, 1981)
  • "Yazın, İletişim, İdeoloji" (inceleme 1982)
  • "Yol Üstündeki Semender" (1987 Behçet Necatigil Şiir Ödülü)
  • "Ağıtlar ve Övgüler" (1991), "BirSanrı İçin Gece Müziği" (1993)
  • "Söz Acıda Sınandı" (1996)
  • "Az Kaldı Kışa" (1996)
theMira

Benzer Konular

1 Mart 2017 / BARIŞ Edebiyat tr
19 Temmuz 2015 / Misafir Edebiyat tr
7 Şubat 2010 / Misafir Tiyatro tr
5 Şubat 2013 / mhmmdcngz Tiyatro tr
16 Ağustos 2014 / Jumong Siyaset tr