Perl Buck (1892-1973)
Kuzey Amerikalı kadın yazarlar arasında hatrı sayılır bir yere sahip olan Pearl S. Buck, Batı Virginia'da Hillsboro'da dünyaya geldi. Bir misyonerin kızı olduğu için çocukluk yıllarını Çin'de geçirdi fakat eğitimine Randolp Macon Kız Koleji'nde başladı. Okuldan mezun olduktan sonra Çin'e geri döndü ve Cornell Üniversitesi'ne girdi. Mezuniyetinin ardından Çin'deki çeşitli üniversitelerde İngiliz edebiyatı dersleri verdi. Yazı yazmaya 20'li yaşlarda başlayan Pearl Buck, ilk romanı 'Doğu Rüzgarı, Batı Rüzgarı'nı 1930 yılında yayınladı. Bu romanı Verimli Topraklar izledi.
Çeşitli dillere çevrilerek dünya çapında tanınan Pearl Buck'ın, roman ve hikayelerinin büyük bölümünde ince zevkin izleri görünür. Yazarın toplumsal-eleştirel çözümlemelerden uzak tutumu eserlerine de yansımış, eğlendirici edebiyat niteliğini taşımasına neden olmuştur. Eserlerinin büyük bölümünde Çin ve Ortadoğu ülkelerinde geçirdiği yılları yansıtan Buck, feodaliteyi göklere çıkartıp genel insanlık konularını gizleyerek, Amerikan yayılmacı çabalarının Uzakdoğu'daki savunucusu kimliğine bürünür. İşçi ve köylülerin devrimci savaşlarına karşı durur. Eleştirmenlerce edebi başarısı onaylanmış Verimli Topraklar adlı romanında ağır işte çalışan bir işçinin asalak bir toprak sahibi olana kadar süren toplumsal tırmanışı temelinde bu işçinin başarısının sırrını, sonsuz güç ve yaşam veren toprağa bağlamıştır. Verimli Topraklar, yazarın yine 30'lu yılların ilk yarısında yazdığı Toprağın Evi, Oğullar ve Bölünmüş Ev üçlemesinin ilk bölümü niteliğindedir. Yine önemli romanları arasında bulunan Ana, kocası tarafından terkedilince beş çocuğuyla birlikte yaşam mücadelesi veren isimsiz Çinli bir kadının öyküsünü anlatır. Bu romandan da anlaşılacağı üzere gerek hikaye gerekse romanlarının ortak bir diğer noktası kadın sorunlarına karşı olan duyarlı yaklaşımdır. Canavar Tohumu, Yurtsever, Bir Evliliğin Portresi, Öteki Tanrılar ve Bir Mağrur Kalp adlı eserlerinde Çin - Japon savaşının aileler üzerinde yarattığı etkileri dile getiren Pearl Buck, 50'li yılların sonlarına doğru atom bilginlerinin sorunlarına ilgi duymaya başlar. 1938 Nobel Edebiyat Ödülü sabihi olan 75 yıllık yaşamının sonunda geride onlarca eser bırakmıştır.
Eserleri
Romanlar: Doğu Rüzgarı, Batı Rüzgarı (East Wind, West Wind /1930), Verimli Topraklar (The Good Earth, 1931), Toprağın Evi (The House of Earth, 1931), Oğullar (Sons, 1932), Genç Devrimci (The Young Revolutionist, 1932), Bu Mağrur Kalp (This Proud Heart, 1938), Yurtsever (The Patriot, 1939), Öteki Tanrılar (Other Gods, 1940), Canavar Tohumu (Dragon Seet, 1941), Vaad (The Promise, 1943), Bir Evliliğin Portresi (Partrait of a Marriage, 1945), Kasabalılar (The Townsman,1945), Öfkeli Karı (The Angry Wife, 1947), Büyük Dalga (The Big Wave, 1948), El İnsanları (Kinfolk, 1949), Uzun Aşk (The Long Love, 1949), Tanrının İnsanları (God's Men, 1951), Saklı Çiçek (The Hidden Flower, 1952), Parlak Tören (Bright Procession, 1952), Evdeki Sesler (Voices in the House, 1953), Gel Benim Sevgilim (Come, My Beloved, 1953), Kral Kadınlar (Imperial Women, 1956), Pekin'den Mektup (Letter from Peking, 1957), Sabahı Yasakla (Command the Morning, 1959), Vakit Öğle (The Time is Noon, 1967), Yeni Yıl (New Year, 1967), Bayan Liang'ın Üç Kızı (The Three Daughters of Madame Liang, 1969), Her Şey Gökyüzü Altında (All Under Heaven, 1973)
Hikayeleri: Birinci Karı ve Öbür Hikayeler (The Firs Wife and Other Stories, 1933), Bugün ve Her Zaman (Today ve Forever, 1941), Uzak ve Yakın: Çin, Japon ve Amerikan Hikayeleri (Far and Near: Stories of China, Japan and America, 1947), Ondört Hikaye (Fourteen Stories, 1961), Ortadoğu Masalları (Fairy Tales of the Orient, 1965),
Deneme/İnceleme/Yaşamöyküsü: Savaşan Melekler (Fighting Angels, 1936), Sürgün (The Exile, 1936), Amerika'nın Benim İçin Anlamı (What America Means to Me, 1943), Hiç Büyümeyen Çocuk (The Child Who Never Grew, 1950), Bayan Kennedyler (The Kenndy Women, 1970)
Çocuk Hikayeleri: Mandalı Çocuklar (Water-Buffalo Children), Parlak Bir Gün (One Bright Day, 1950)
Kuzey Amerikalı kadın yazarlar arasında hatrı sayılır bir yere sahip olan Pearl S. Buck, Batı Virginia'da Hillsboro'da dünyaya geldi. Bir misyonerin kızı olduğu için çocukluk yıllarını Çin'de geçirdi fakat eğitimine Randolp Macon Kız Koleji'nde başladı. Okuldan mezun olduktan sonra Çin'e geri döndü ve Cornell Üniversitesi'ne girdi. Mezuniyetinin ardından Çin'deki çeşitli üniversitelerde İngiliz edebiyatı dersleri verdi. Yazı yazmaya 20'li yaşlarda başlayan Pearl Buck, ilk romanı 'Doğu Rüzgarı, Batı Rüzgarı'nı 1930 yılında yayınladı. Bu romanı Verimli Topraklar izledi.
Sponsorlu Bağlantılar
Çeşitli dillere çevrilerek dünya çapında tanınan Pearl Buck'ın, roman ve hikayelerinin büyük bölümünde ince zevkin izleri görünür. Yazarın toplumsal-eleştirel çözümlemelerden uzak tutumu eserlerine de yansımış, eğlendirici edebiyat niteliğini taşımasına neden olmuştur. Eserlerinin büyük bölümünde Çin ve Ortadoğu ülkelerinde geçirdiği yılları yansıtan Buck, feodaliteyi göklere çıkartıp genel insanlık konularını gizleyerek, Amerikan yayılmacı çabalarının Uzakdoğu'daki savunucusu kimliğine bürünür. İşçi ve köylülerin devrimci savaşlarına karşı durur. Eleştirmenlerce edebi başarısı onaylanmış Verimli Topraklar adlı romanında ağır işte çalışan bir işçinin asalak bir toprak sahibi olana kadar süren toplumsal tırmanışı temelinde bu işçinin başarısının sırrını, sonsuz güç ve yaşam veren toprağa bağlamıştır. Verimli Topraklar, yazarın yine 30'lu yılların ilk yarısında yazdığı Toprağın Evi, Oğullar ve Bölünmüş Ev üçlemesinin ilk bölümü niteliğindedir. Yine önemli romanları arasında bulunan Ana, kocası tarafından terkedilince beş çocuğuyla birlikte yaşam mücadelesi veren isimsiz Çinli bir kadının öyküsünü anlatır. Bu romandan da anlaşılacağı üzere gerek hikaye gerekse romanlarının ortak bir diğer noktası kadın sorunlarına karşı olan duyarlı yaklaşımdır. Canavar Tohumu, Yurtsever, Bir Evliliğin Portresi, Öteki Tanrılar ve Bir Mağrur Kalp adlı eserlerinde Çin - Japon savaşının aileler üzerinde yarattığı etkileri dile getiren Pearl Buck, 50'li yılların sonlarına doğru atom bilginlerinin sorunlarına ilgi duymaya başlar. 1938 Nobel Edebiyat Ödülü sabihi olan 75 yıllık yaşamının sonunda geride onlarca eser bırakmıştır.
Eserleri
Romanlar: Doğu Rüzgarı, Batı Rüzgarı (East Wind, West Wind /1930), Verimli Topraklar (The Good Earth, 1931), Toprağın Evi (The House of Earth, 1931), Oğullar (Sons, 1932), Genç Devrimci (The Young Revolutionist, 1932), Bu Mağrur Kalp (This Proud Heart, 1938), Yurtsever (The Patriot, 1939), Öteki Tanrılar (Other Gods, 1940), Canavar Tohumu (Dragon Seet, 1941), Vaad (The Promise, 1943), Bir Evliliğin Portresi (Partrait of a Marriage, 1945), Kasabalılar (The Townsman,1945), Öfkeli Karı (The Angry Wife, 1947), Büyük Dalga (The Big Wave, 1948), El İnsanları (Kinfolk, 1949), Uzun Aşk (The Long Love, 1949), Tanrının İnsanları (God's Men, 1951), Saklı Çiçek (The Hidden Flower, 1952), Parlak Tören (Bright Procession, 1952), Evdeki Sesler (Voices in the House, 1953), Gel Benim Sevgilim (Come, My Beloved, 1953), Kral Kadınlar (Imperial Women, 1956), Pekin'den Mektup (Letter from Peking, 1957), Sabahı Yasakla (Command the Morning, 1959), Vakit Öğle (The Time is Noon, 1967), Yeni Yıl (New Year, 1967), Bayan Liang'ın Üç Kızı (The Three Daughters of Madame Liang, 1969), Her Şey Gökyüzü Altında (All Under Heaven, 1973)
Hikayeleri: Birinci Karı ve Öbür Hikayeler (The Firs Wife and Other Stories, 1933), Bugün ve Her Zaman (Today ve Forever, 1941), Uzak ve Yakın: Çin, Japon ve Amerikan Hikayeleri (Far and Near: Stories of China, Japan and America, 1947), Ondört Hikaye (Fourteen Stories, 1961), Ortadoğu Masalları (Fairy Tales of the Orient, 1965),
Deneme/İnceleme/Yaşamöyküsü: Savaşan Melekler (Fighting Angels, 1936), Sürgün (The Exile, 1936), Amerika'nın Benim İçin Anlamı (What America Means to Me, 1943), Hiç Büyümeyen Çocuk (The Child Who Never Grew, 1950), Bayan Kennedyler (The Kenndy Women, 1970)
Çocuk Hikayeleri: Mandalı Çocuklar (Water-Buffalo Children), Parlak Bir Gün (One Bright Day, 1950)
Son düzenleyen KisukE UraharA; 24 Nisan 2009 19:57
Biyografi Konusu: Perl Buck nereli hayatı kimdir.
Gerçekçi ol imkansızı iste...