Arama

Friedrich Dürrenmatt

Bu Konuya Puan Verin:
Güncelleme: 5 Temmuz 2011 Gösterim: 2.383 Cevap: 1
_Yağmur_ - avatarı
_Yağmur_
VIP VIP Üye
31 Mayıs 2011       Mesaj #1
_Yağmur_ - avatarı
VIP VIP Üye
Friedrich Dürrenmatt
Vikipedi, özgür ansiklopedi
Sponsorlu Bağlantılar

220px Friedrich duerrenmatt 19890427

Friedrich Dürrenmatt Ernst-Robert-Curtius Deneme Ödül Töreninde 1989 Bonn

Friedrich Josef Dürrenmatt (5 Ocak 1921, Konolfingen - 14 Aralık 1990Neuenburg/Neuchâtel) İsviçreli yazar, oyun yazarı ve ressam.

Yaşamı

5 Ocak 1921'de Bern kantonuna bağlı Konolfingen’de doğdu, 14 Aralık 1990Zürich'te başladığı üniversite öğrenimini yarım bırakıp Bern’e dönerek burada da felsefe, edebiyat ve doğa bilimleri öğrenimi gördü. Bu yıllarda Kierkegaard, Aristophanes ve George HelmKomedi ne yayınlandı ne de oynandı. O hiç umudunu yitirmeyerek çalışmalarını sürdürdü ve savaş sonrasında ilk başarılı oyunu olan Kayıtta Var'ı yazdı.

1948 yılında sahneye konan ikinci oyunu Kör’de yine İncil dilinin etkisi vardır. 1948 yılında yazdığı ancak 1958’de basılan Büyük Romulus oyunuyla komediye yöneldi. Bay Mississippi’nin Evliliği (1952) oyunuyla dinsel ve Marksist ideolojilerin anlamsızlığını sergilemek istedi. 1954’te Babil’e Bir Melek İniyor’u yazan yazara dünya çapında ününü ise Yaşlı Kadının Ziyareti (1956) adlı oyun getirdii. Bu başarılı oyunu izleyen 5. Frank (1960) 1962 yılında yazdığı Fizikçiler geniş yankı uyandıdı.

Yazarın diğer oyunları arasında Bir Gezegen’in Portresi (1970), Bay Korbes’in DavetiGök taşı (1966) da bulunmaktadır. (1959),

Sanatsal Anlayışı

Dürrenmatt komedya türünde eserler verdi. Tragedyanın, yaşadığı dönemde artık etkili olabileceğine inanmıyordu: “Örneğin antik tragedya insan toplumunu, devleti aile simgesiyle verebiliyordu; devlet henüz anakentti, daha sonra anavatan oldu. Sorun yok. Ancak biz antik çağda yaşamıyoruz artık. Bugün devlet içindeki varlığımıza başka birimler bulmalıyız.” Ancak güldürüyle insan gerçeğinin yansıtılabileceğine inanan Dürrenmatt, trajik olanın da bunun içine yerleştirilmesi gerektiğini, güldürücü şeylerden güldürü karşıtı bir şey yapmak için yararlandığını söyler. İnsan Dürrenmatt için ancak çelişkili, güldürücü araçlarla, biçimlerle verilebilecek bir varlıktır.

Dürrenmatt’ın ilk oyunlarında Brecht etkisi görülmesine karşın, o kendisini en çok etkileyen yazarın Aristophanes olduğunu belirtir. Kendisinin Brecht’le en çok çatıştığı ve Brecht’in sağlığında en çok fikir ayrılıklarının yaşandığı konu ikisinin tiyatro anlayışlarındaki belirgin farklılıktı. “Sanat kendi başına güçsüzdür, ne bir avuntu, ne bir dindir, genel ümitsizlik içinde hep yeniden birilerinin umut beslemesine yarayan bir göstergedir yalnızca. Yazar ahlaki görevini ancak anarşistçe yerine getirir. Saldırmalıdır ama bir yere bağlı olmamalıdır.” diyerek Dürrenmatt tiyatroya bakışını belli eder. Oysa Brecht’in tiyatro anlayışında sorular ancak yanıtları varsa önem taşır; günümüz insanı olaylara, ancak onlar karşısında bir şey yapabiliyorsa ilgi duyar. Dürrenmatt içinse günümüzde olayların gidişini değiştirecek nitelikte bireylere, tek tek güçlü kahramanlara yer yoktur, sanatın amacı çarpıklıkları göz önüne sermek olmalıdır, onlara çözüm aramak değil.

Dürrenmatt’ın yabancılaştırması izleyicisine düşünme enerjisi sağlamak yerine ona bir gerilim verir. Seyirciye bildiği ama dışa vuramadığı şeyler gösterilmiştir sahnede. Dürrenmatt seyirciye kendi gerçeklerini gösterir ama seyircinin bunu fark etmesi ancak yabancılaştırmayla sağlanabilir. Dürrenmatt’a göre seyirci oyun boyunca sahnede bir gerçekliği izleyecektir, ama olayların ve durumların groteske varan abartılışı seyircinin bunlarla özdeşleşmesine izin vermez. Gösterdiği gelişimden kimin sorumlu olduğunun bilinmediği bir dünya vardır ortada ve olayların gücü tek tek kişileri ve onların sorumluluklarını çoktan aşmıştır. Bunu yansıtmanın en iyi yolu olarak groteski önerir Dürrenmatt. Groteskteki gülme olgusu, alışık olduğumuzun tersi bir durumla karşılaştığımızda aldığımız hazdan kaynaklanır. Bizi düş kırıklığını uğratan bu anlatım biçimi ürkütücüdür de. Groteskin sunduğu gerçeklerle ve mantıkla bağdaşmayan çarpıtılmış dünyanın karşısında tedirginlik yaşanır.

Dürrenmatt'a göre 20 yüzyıl daki insan hayatı ve sosyal ilişkiler büyük bir karmaşa içinde yaşanıyordu.Kendisine biçim olarak komedi türünü seçmesinin temel amacı,sahne üzerinde olup biten olayları izleyicilerin özdeşleşme yaşamayacakları bir atmosferde verme kaygısıdır.Çünkü "komedya" türü kendi içinde bir uzak açı sağlar.Sahnede olan biten olayları izleyen seyirci,gülmek sureti ile oyun kişilerinin gülünç duruma düşmesini sağlayan olaylardan uzaklaşır. Bu biçim içinde "grotesk "oyunculuk biçimi ile sahne üzerinde seyircinin özdeşlik kuramayacağı bir form oluşturur.

Eserleri

  • Midas Ya da Siyah Perde, ISBN 975-7468-42-8
  • Fizikçiler, ISBN 975-458-624-1
  • Gözlemcileri Gözlemleyenin Gözlemcisi, ISBN 975-8440-59-4
  • Konularım, ISBN 975-520-084-3
  • Köpek Tünel Arıza, ISBN 975-458-641-1
  • Şüphe, ISBN 975-458-403-6
  • Tiyatronun Sorunları, ISBN 975-520-108-4
  • Yemin, ISBN 975-458-456-7
  • Yunanlı Bir Kız Aranıyor, ISBN 975-458-387-0
  • Adalet
  • Babil Kulesi, ISBN 975-520-154-8
  • Uyarca
  • Gök taşı
  • Yaşlı Kadının Ziyareti
  • Babil'e Bir Melek Iniyor

Biyografi Konusu: Friedrich Dürrenmatt nereli hayatı kimdir.
"İnşallah"derse Yakaran..."İnşa" eder YARADAN.
Daisy-BT - avatarı
Daisy-BT
Ziyaretçi
5 Temmuz 2011       Mesaj #2
Daisy-BT - avatarı
Ziyaretçi

Friedrich Dürrenmatt
Sponsorlu Bağlantılar

Ad:  friedrich+dürrenmatt.jpg
Gösterim: 231
Boyut:  32.4 KB

Doğum: 1921, Konolfingen/Bern
Ölüm: 1990,
Neuenburg/Neuchâtel
İsviçreli romancı ve oyun yazarı.

Felsefe, dinbilim ve Alman filolojisi öğrenimi gördü. Bir süre grafikerlik, gazetecilik ve kabare metinleri yazarlığı yaptı. İlk oyunlarında Alman dışavurumculuğunun etkileri görülür. Thornton Wilder ve Brecht'in yapıtlarını tanıdıktan sonra onların izinden gitti. Yapıtlarında ölüm ve iktidar temasını işledi; "ölüm boşuna geçirilen bir yaşamın anlamsız bir sonudur; yaşama bir anlam verebilmek için insan elindeki erki kullanmalıdır". Ancak ölüm-iktidar ikilemi onun oyunlarında güldürü anlayışıyla iletilmiştir.

Oyunları arasında;
  • "Die Ehe des Herrn Mississippi" (Bay Mississippi'nin Düğünü, 1952),
  • "Der Richter und sein Henker" (Yargıç ve Celladı, 1952),
  • "Der Verdacht" (Şüphe, 1953),
  • "Romulus der Grosse" (Büyük Romulus, 1958),
  • "Ein Engel kommt nach Babylon" (Babil'e Gelen Melek, 1954),
  • "Der Besuch der alten Dame" (Yaşlı Kadının Ziyareti, 1956),
  • "Die Physiker" (Fizikçiler, 1962),
  • "Der Meteor" (Göktaşı, 1966) ve
  • "Portrait eines Planeten" (Bir Gezegenin Portresi, 1971)
sayılabilir.

MsXLabs.org & Morpa Genel Kültür Ansiklopedisi

BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.

Benzer Konular

6 Haziran 2016 / kompetankedi Siyaset ww
27 Haziran 2012 / ThinkerBeLL Edebiyat ww
11 Ekim 2015 / Kral_Aslan Asker ww
26 Nisan 2009 / HipHopRocK Asker ww
22 Eylül 2015 / Safi Felsefe ww