Arama

Torquato Tasso

Güncelleme: 21 Temmuz 2015 Gösterim: 3.022 Cevap: 2
_Yağmur_ - avatarı
_Yağmur_
VIP VIP Üye
29 Mart 2012       Mesaj #1
_Yağmur_ - avatarı
VIP VIP Üye
Torquato Tasso (1544 Sorrente/İtalya-1595 Roma),

Sponsorlu Bağlantılar
İtalyan Rönesans şairi.

Napoli'den sürgün edilen babasıyla birlikte Pesaro'ya ve daha sonra da Urbino'ya gitti (1557). Burada saray yaşamını yakından izledi. 1560'ta felsefe, hukuk ve belâgat eğitimi görmek üzere Padova'ya gitti. Henüz 18 yaşındayken Padova'da ilk epik şiiri olan "Rinaldo"yu (1562) yayımladı.

1565'te öğrenimini tamamlayarak Ferrara'da Kardinal Luigi d'Este'e bağlandı. Bir süre öz ve biçime ilişkin sorunlarla ilgilendi ve vardığı sonuçları 1567-1570 arasında yazdığı "Discorsi dell'Arte Poetica et in Particolare del Poema Heroico" (Şiir Sanatı ve Özellikle Epik Şiir Üzerine Dersler) adlı üç makalede topladı. 1572'de, kardinalin kardeşi, Dük II. Alfonso'nun himayesine girdi.

1573'te, pastoral bir oyun olan "Aminta"yı; 1574'te de, ancak 1581'de yayımlanan büyük epik şiiri "La Gerusalemme Liberata"yı (Kurtarılmış Kudüs) tamamladı. Yapıtının kilise tarafından beğenilmeyip sansür edileceği düşüncesiyle bunu izleyen yıllarda öldürüleceği korkusuna kapıldı ve 1579-1586 yılları arasında Ferrara'da gözaltında tutuldu.

Bu dönemde ortaya koyduğu yapıtlar, İtalyan düzyazı edebiyatının kusursuz örnekleri olarak değerlendirilir. Serbest bırakıldıktan sonra dinî şiirler yazdı. 1593'te de, ünlü epik şiirinin gözden geçirilmiş hâlini tamamladı ve yapıtı "La Gerusalemme Conquistata" (Fethedilmiş Kudüs) olarak adlandırdı.

MsXLabs.org & Morpa Genel Kültür Ansiklopedisi

Biyografi Konusu: Torquato Tasso nereli hayatı kimdir.
"İnşallah"derse Yakaran..."İnşa" eder YARADAN.
_Yağmur_ - avatarı
_Yağmur_
VIP VIP Üye
29 Mart 2012       Mesaj #2
_Yağmur_ - avatarı
VIP VIP Üye
Torquato Tasso

Sponsorlu Bağlantılar
İtalyan şairi (Sorrento 1544-Roma 1595). Bernardo Tasso'nun oğlu. Öğretmeni Ferrante Sanseverino ile birlikte babasının sürülmesi, annesinin ölümü, durmadan yer değiştirmesi (Urbino, Venedik, Padova ve Bologna) çocukluğunun mutsuz geçmesine yol açtı. Karşı reformu benimseyen İtalyan sarayı ve aydın çevrelerle çok erken ilişki kurdu.

Hayatının en iyi dönemi Ferrara'da, kardinal Luigi d'Este'nin hizmetine geçti. Kardinalle birlikte Paris'e gitti (1570 1571), sonra Ferrara'ya döndü, Alfonso II'nin hizmetine geçti (1572). Rinaldo (1562) adlı manzumesini daha önce tamamlamıştı.

1573'te saraydaki bir şenlik için Aminta'yı yazdı; bu pastoral masal büyük başarı kazandı. Epik şiir üstüne yazdığı bir nutuk Ferrara akademisince beğenildi. Çoğunlukla yapmacıklı aşk şiirleri çağdaşlarının ilgisini çekti. Bu arada Gerusalemme Liberata (Kurtulmuş Kudüs) üstünde çalıştı; bu eseri daha çocukluk çağında yazmayı kafasına koymuştu (Türklerin denizde ve Avrupa'daki eylemleri, korsanların akınları).

1575'te tamamladığı bu manzumeyi günün ağır basan din anlayışına aykırı buldu. Dini bir buhran geçirdi. Bu tarihten sonra hayatında çılgınlık ve sükûnet dönemleri birbirini izledi. Sonunda, şiiri Gerusalemme Conquistata (Fethedilmiş Kudüs) adiyle yeniden yazdı; bu şiir başarısızdır ve günümüzde unutulmuştur. Ama bu arada hayatı gitgide daha kaygılı olmaya başladı, dükün bir uşağı tarafından gözetlendiğini sanarak onu bıçakla yaraladı. Kaçarak Sorrento'daki kızkardeşi Cornelia'nın yanına sığındı.

1578'de Ferrara'ya döndü. Mantova, Padova, Venedik, Pesaro ve Torino'ya gitti. Margherita Gonzaga ile evlendi; Ferrara'ya dönünce dük tarafından kabul edilmedi. Dük, sataşmaları ve aşırılıkları yüzünden Tasso'yu Sant'Angelo Düşkünler yurduna kapattırdı.

Tasso, orada yedi yıl kaldı. Dini inançlarından ötürü daha önce iki defa engizisyon tarafından sorguya çekilen ve bazı saray adamlarının sapkınlığı konusundaki şüphelerini ortaya koyan Tasso tehlikeli olmaya başlamıştı. Bir ara ortalık durulunca, hürriyete kavuşmak için saygılı bir yakarış niteliğindeki Ferrara Prenseslerine'yi yazdı. 1586'da düşkünler yurdundan çıktı, Mantova'ya gitti, Roma ve Napoli'de yaşadı ve Capitolino'da şairlik tacı giyeceği bir sırada Sant'Onofrio manastırında öldü.

Ünü daha sonraki nesillere, lirizm, hayal, esnek ve aydınlık bir üslûp karışımı olan Gerusalemme Liberata sayesinde yayıldı. Bu eser son kahramanlık manzumesi ve Rönesans devri İtalyan şiirinin son anıtıdır.

Geri kalan eserleri, yalnız şairin inanç açısından geçirdiği buhranlara tanıklık etmesi bakımından değer taşır, öbür eserleri: soğuk bir trajedi olan Torrismondo (1586), Dialoghi (Diyaloglar) yirmi altı tane, estetikle ilgili düşüncelerini açıkladığı Discorsi dell'Arte Poetica (Şiir Sanatı Üstüne Nutuklar), Lettere (Mektuplar) 1588 ve Le Rime (Mısralar) 1593.


"İnşallah"derse Yakaran..."İnşa" eder YARADAN.
Safi - avatarı
Safi
SMD MiSiM
21 Temmuz 2015       Mesaj #3
Safi - avatarı
SMD MiSiM
Ad:  747_58el00008.jpg
Gösterim: 1234
Boyut:  35.0 KB

TASSO
(Torquato), İtalyan yazar (Sorrento 1544 - Roma 1595), Bernardo Tasso’ nun oğlu. Uzun süre başıboş dolaşmasının ve gözaltında tutulmasının (1577 ve 1579-1586) yanı sıra Tasso'nun çılgınlığı da, Birinci haçlı seferi dönemine ait 20 bölümlük epik şiiri Gerusalemme hberata (Kurtarılmış Kudüs) kadar ünlüdür. Bu çılgınlığın en anlaşılmaz yanı, daha yeni tamamlanmış (1575) başyapıtını yadsımasına, 1581'e kadar yayımlanmasına karşı koymasına, daha sonra, yaşamının geri kalan kısmını, bu başyapıtı sıkı denetimden geçirmek ve bozmakla geçirmesine yol açmasıdır: sonuç Gerusalemme conquistata (Fethedilmiş Kudüs) oldu (1592 -93).
Bir yandan, 1559'da başladığı Gerusalemme'yi (Kudüs) yazarken, bir yandan da şövalresk bir şiir olan Rinaldo'yu (1562), Monteverdi’den Metastasio'ya kadar XVII. ve XVIII. yy.’ların, tüm melodramını haber veren pastoral bir masal olan Aminta"yı yazdı (1573) ve yapıt büyük başarı kazandı.
Gerusalemme'hin bütünlüğü, hacminin geniş olmasının ötesinde, çağdaş okur için her şeyden önce estetitee de, Tasso için yalnızca teknik ve ideolojik olabilirdi. Gerçekten de, Tasso'nun esas olarak üzerinde en çok durduğu konu, şiirinin, dinsel erekliği ve “kahramanlık” şiirinin tarihsel gerçeğe benzerliğini olduğu kadar, kişilerin seçimini ve onların ayrıntılı öykülerini de (özellikle çarpışmalar, düellolar) Discorsi dell'arte fetica (1566) ve Discorsi del poema eroico (1595) adlı yapıtlarında açıkladığı kurallara uygun olarak dile getirmesiydi. Fakat, genel anlayışa aykırı olarak, Gerusalemme conquistata ile sonuçlanan, hitabet ve inanç açısından kendini sansür süreci, barok şiirinin aşırılıklarını daha o zamandan ilan eden abartmalı bir biçimciliği de birlikte sürüklüyordu. Ferrara'da Sant' Anna tımarhanesi'ne kapatılan (1579) Tasso orada Ferrara prensesleri şiirini yazdı. 1586'da salıverilince, yeniden başıboş yaşama başladı ve papanın resmi şairliğine atanmak üzereyken öldü. Tasso’nun son şiir yapıtlarına gelince, onlar da, daha açık seçik olarak, Torrismondo'nun (1587) ağır trajik öğeleri ya da Le Sette Giornate del mondo creato' nun (1607) şatafatlı olduğu kadar soğuk resimlemesi gibi, ön barok estetiğiyle süslenmiştir Ayrıca, çağın zihniyetini ve bilinç bunalımlarını gösteren çok önemli bir belge sayılabilecek olan Dialoghi de (26 diyalog) onundur.

Kaynak: Büyük Larousse

Benzer Konular

21 Temmuz 2015 / Safi Edebiyat ww
25 Mayıs 2015 / nötrino Edebiyat ww