Günlük
GÜNCE olarak da bilinir
Sponsorlu Bağlantılar
Yazanın daha çok kendisi için tuttuğu günlükte, yayımlanmak üzere yazılan yapıtlarda olmayan bir içtenlik görülür. Batı dillerindeki karşılığı, Latincedeki dies (gün) sözcüğünden türeyen diarium'dan (günlük) gelir. Latincede günlük anlamına gelen bir sözcüğün bulunması, bu yazı türünün Antik Çağa uzanan bir tarihi olduğunu gösterir.
Günlük türü, bireyin öneminin arttığı geç Rönesans döneminin sonlarında olgunlaşmıştır. Günlükler, yazarın kişiliğinin yanı sıra toplumsal ve siyasal tarihi aydınlatmak açısından da büyük önem taşır. Örneğin, 1409-31 arasında adı bilinmeyen bir Fransız papazın tuttuğu, 1449’dan sonra başka birinin yazmayı sürdürdüğü Journal d’un bourgeois de Paris (Parisli Bir Burjuvanın Günlüğü), VI. ve VII. Charles dönemlerini araştıran tarihçiler için çok değerli bir kaynaktır. Hukukçu ve parlamento üyesi Bulstrode Whitelocke (1605-75) Memorials of the English Affairs'inde (İngiliz Tarihi Üzerine Notlar) ve Fransız Marquis de Dangeau (1638-1720) 1684’ten ölümüne değin tuttuğu günlükte tarihsel olaylara benzer bir ilgiyle yaklaşırlar. İngiliz günlük yazan John Evelyn’in Diary’sı de (Günlük) 17. yüzyıl İngiltere’sinin toplumsal ve kültürel olaylanna ışık tutan önemli bir kaynaktır. Günlük yazarlığında Evelyn’i bir tek Samuel Pepys’in aştığı söylenebilir. Bu türün en büyük ustası sayılan Pepys, 1 Ocak 1660’tan 31 Mayıs 1669’a değin süren günlüğünde, o dönemde Londra’daki yaşamın çok başarılı bir portresini çizer; saray ve tiyatro çevrelerindeki, donanmadaki ve kendi malikânesindeki yaşamın yanı sıra, kendi kusur ve zayıflıklarını da büyük bir içtenlikte anlatır.
18. yüzyılda Jonathan Svvift’in günlüğü, yoğun duygusallığıyla dikkati çeker. Swift’ in 1710-13 arasında Ingiltere’de kaleme alıp İrlanda’ya yolladığı günlük, sonradan Journal to Stella (1766-68; Stella’ya Günlük) adıyla yayımlanmıştır. Hırs ve sevgi gibi duygulan yansıtan bu zekâ ürünü yapıtta, Swift’in tuhaf düşünceleri de yer alır. 18. yüzyıl sonu İngiliz edebiyatındaki en önemli günlük, romancı Fanny Burney’ye (Frances d’Arblay) aittir; yapıt ilk kez 1842-46 arasında yayımlanmıştır. Yazarı sağken yayımlanan ilk günlüklerden olan James Boswell’ in Journal of a Tour to the Hebrides, with Samuel Johnson, LL.D’siyse (1785; Samuel Johnson ile Hebrid Adalarına Yapılan Gezinin Günlüğü), daha kapsamlı olmakla birlikte, günlük türü içinde değerlendirilebilir.
19. yüzyılın ilk yansında günlüğe olan ilgide bir artış görülür. Aralannda Pepys’inkinin de bulunduğu birçok önemli günlük ilk kez bu dönemde yayımlanmıştır. 19. yüzyılın edebi değeri yüksek günlükleri arasında Sir Walter Scott’ın Journal (1890; Günlük), Dorothy Wordsworth’ün, ağabeyi şair William Wordsworth üzerindeki etkisini gösteren Journals (ös 1855; Günlükler), Henry Crabb Robinson’m Goethe, Schiller, Wordsworth ve Coleridge gibi yazarların yaşamlarına ilişkin birçok bilgi içeren 1869 tarihli günlüğü sayılabilir. Rus ressam Marie Bashkirtseff’in, ölümünden sonra 1887’de yayımlanan günlüğü ile Goncourt Kardeşler’in 1888’de yayımlanmaya başlayan günlükleri de büyük bir ilgiyle karşılanmıştır.
20. yüzyıldaki en önemli örnekler arasında Journal of Katherine Mansfield (1927; Katherine Mansfield’in Günlüğü), Andre Gide’in JournaVı (1939, 1954, 2 cilt; Türk- çede bazı bölümleri 1961’de Günceden Seçmeler ve 1963’te Günlük adlarıyla yayımlanmıştır) ve Diary ofVirginia Woolf (1977- 84; Virginia Woolf’un Günlüğü) sayılabilir.
Batı’daki anlamıyla günlük, Türk edebiyatına Tanzimat’tan sonra girmiştir. Daha eski tarihli bazı vakayinameler (örn. Silah- dar Tarihi), seyahatnameler (örn. Evliya Çelebi Seyahatnamesi) ve sefaretnameler (örn. Mehmet Efendi Sefaretnamesi) yer yer günlük havası taşımakla birlikte, Türk edebiyatında bu türün ilk örneğinin Direktör Âli Bey’in Seyahat Jurnali (1897) olduğu kabul edilir. Ama Âli Bey’in yapıtının günü gününe tutulmuş notlardan yararlanılarak sonradan düzenlenmiş bir kitap olduğunu dikkate alan bazı araştırmacılar, Batı örneklerine uygun ilk günlük olarak Nigâr Hanım’ın Nigâr Binti Osman-Hay atımın Hikâyesem (ös 1959) gösterirler. Ali Bey, Batı’ daki bazı edebiyat türlerinin (roman, tiyatro, komedi, dram vb) o dönemde aynı adlarla aktarılması geleneğine uyarak Fransızca Journal sözcüğünü olduğu gibi almıştır. Ötekiler gibi yerleşmeyen bu kavram, uzun süre “ruzname” ve “hatıra defteri” gibi sözcüklerle karşılanmış, Cumhuriyet döneminde Falih Rıfkı Atay “gündem” ve “gündelik” sözcüklerini ortaya atmış, daha sonra “günlük” sözcüğü bulunmuştur. Bu türü 1950’den sonra gerçek kimliğine kavuşturan Nurullah Ataç ise (Günce [1960] adlı yapıtı en yetkin günlük örneklerinden kabul edilir) “günce” sözcüğünü kullanmıştır.
Bu alandaki en önemli yapıtlardan biri Atatürk’ün Anafartalar Savaşı sırasında tutmuş olduğu ve 1943’te yayımlanan günlüğüdür: Anafartalar Muharebatına Ait Tarihçe. İki tane günlük (Balkan Harbi Ruznamesi ve Ruzname) yazmış olan Ömer Seyfettin’in her iki yapıtı da bugüne değin basılmamıştır. Cumhuriyet döneminde günlük türündeki ilk yapıtı Salâh Birsel yayımlamıştır (Günlük, 1955). Türk edebiyatının öbür günlük yazarları arasında Kafkas Yollarında (1919) ile Ahmet Refik Altınay, Yolcu Defteri (1946) ile Falih Rıfkı Atay, Uçuş Günlüğü (1959) , Gezi Günlüğü (1962) ve Avusturya Günlüğü (1963) ile Burhan Arpad, Yeryüzü Korkusu (1974) ve Geçmişin Kuşları (1979) ile Oktay Akbal, Arkası Yarın (1976) ve Sıcak İlişkiler (1982) ile Muzaffer Buyrukçu, Gündökümü 75 (1976), Sesler, Yüzler, Sokaklar (1981), Günlerin Tortusu (1985) ve Yazılı Günler (1988) ile Tomris Uyar sayılabilir.
Bir kişinin yaşadıklarını, duygu ve izlenimlerini, tarih belirterek günü gününe anlatmasıyla oluşan yazı türüne günlük denir. Günlükler her gün yazıldığı için kısadır. Bu yazılar yazarın yaşamından izler taşır.
Özellikleri
- Günlükler, içten ve samimi yazılardır.
- Olayı yaşayan kişi tarafından yazılır.
- Günlükler, tarih atıldığı için inandırıcı yazılardır.
- Günlüklerde gözlem ve kişisel dikkatin önemi büyüktür.
- Kısa yazılardır.
- Anı ile günlük çoğu zaman karıştırılmaktadır. Günlük adından anlaşılacağı üzere yaşanırken, günü gününe yazılır. Anı ise aradan zaman geçtikten sonra yazılır.
- Günlük yazarı sadece kendisini ya da kendisini merkeze alarak çevresindekileri anlattığı halde; anı yazarları başkalarını anlatabilir.
- Seyehat Jurnali - Direktör Ali Bey
- Ruzname - Ömer Seyfettin
- Günce - Nurullah Ataç
- Günlük - Salah Birsel
- Günler - Cemal Süreya
Son düzenleyen Safi; 13 Ocak 2017 18:56
Tanrı varsa eğer, ruhumu kutsasın... Ruhum varsa eğer!