Arama

Guy Debord

Güncelleme: 12 Aralık 2015 Gösterim: 3.169 Cevap: 0
ThinkerBeLL - avatarı
ThinkerBeLL
VIP VIP Üye
18 Mart 2010       Mesaj #1
ThinkerBeLL - avatarı
VIP VIP Üye
Guy Ernest Debord
Marksist filozof, yazar, sinemacı Guy Ernest Debord (d. 28 Aralık 1931 Paris - ö. 30 Kasım 1994 Champot, Bellevue-la-Montagne, Haute-Loire), II. Dünya Savaşı sonrasında Fransa'da kurulan "Socialisme ou Barbarie" (Sosyalizm ya da Barbarlık) isimli marksist grubun üyesi olmuştur. Debord ayrıca sanat ve sinema alanına yapmış olduğu radikal müdahaleleriyle ün kazanmıştır.
1931'de Paris'te doğan Debord, babasını küçük yaşta kaybetti. Paris Üniversitesi'ndeki Hukuk eğitimini yarıda bırakarak sanat çalışmalarına ağırlık veren Debord bu dönem birçok şiir ve yazı yayınladı. 1960'larda kurduğu "Situasyonist enternasyonal"le 1968 ayaklanmasını etkiledi. Bu dönem sinema çalışmalarına ağırlık vererek "Society of the Spectacle" (1973) ve otobiyografik içerikli "In Girum Imus Nocte Et Consumimur Igni" (1978) filmlerini çekti.
Sponsorlu Bağlantılar
Alkol bağımlılığı hayatında sürekli bir sorun olan Debord, ömrünün sonuna kadar bundan kurtulamadı. Debord, 30 Kasım 1994 tarihinde, kalbine ateşlediği silahla kendini öldürdü.
Ad:  guy.jpg
Gösterim: 323
Boyut:  24.5 KB

Yirminci yüzyılın ikinci yarısının en önemli Fransız düşünürlerinden biri olan
Guy Ernest Debord, aynı zamanda filozof, yazar ve sinemacıdır. 1950'lerde yeni bir sanat akımı olarak ortaya çıkmış olan "Lettriste Internationale"e katıldı. Fakat adını duyurması, 1952 yılında yaptığı ve deneysel bir film olan "Hurlements en faveur de Sade" adlı filmin ilk gösterimi sırasında çıkan olaylarla ve aynı yıl içinde Paris’e gelen Charlie Chaplin'in yaptığı basın toplantısını protesto eden ve onu faşistlikle suçlayan dört kişiden biri olmasıyla oldu.
İlk önemli yazıları yine aynı dört kişilik grubun çıkardığı Potlatch adlı dergide yayınlandı. Ve ardından 1957 yılında Memories adında bir kitabı yayınlandı. Kitabın özelliği onu kendisinin yazmamış oluşuydu, onu çeşitli gazete ve dergilerden aldığı cümleleri, sözcükleri, reklamları ya da fotoğrafları gelişigüzel bir biçimde bir araya getirerek oluşturmuştu. Arkadaşı Danimarkalı ressam Asger Jorn da kitaba katkıda bulunmuştur.
1968 olaylarına büyük etkisi olan ve Avrupalı birkaç avangart ve devrimci grubun oluşturduğu Internationale Situattionniste’in kurucuları arasında yer almıştır. Sanat ile devrimci grup arasındaki kopukluğu ortadan kaldırmayı amaçlayan grup "devrimi şiirin hizmetine" sokmaktan yanaydı. 1972'de hareket kendini feshetti.
Guy Debordun kaleme aldığı en önemli eserlerinden birisi de "Gösteri Toplumu" adlı eseridir. Yayınlandığı yıllarda büyük ses getirmiş ve zaman geçtikçe kendi kendini doğrulayan bir eser haline gelmiştir.
Guy Debord denilince atlanılmaması gereken işlerinden biri olan "Hurlements en faveur de Sade" (Sade İçin Ulumalar) adlı filmidir. 30 Haziran 1952'de ilk kez gösterilen, Gil J. Wolman'a atfedilen, bir sesin
"Madde 15. Eğer bir kimse dört yıldır ikametgahında bulunmuyorsa ve onunla ilgili hiçbir şey duyulmamışsa, ilgili taraflar bahsi geçen kişinin yokluğunun resmi olarak tanınması için hukuk mahkemesine dilekçe verebilmelidir."
cümleleriyle başlayan bir filmdir.
Ve ardından muhtelif seslerle, rastgele derlenen kitaplardan ve yine rastgele derlenen cümlelerin okunmasıyla devam etmekte... Film müziği kullanılmamakta ve siyah beyaz iki ekrandan oluşmaktadır. Konuşma halinde beyaz ekran çıkmakta, sessizlik anında ise siyah ekran. Ve filmde siyah ve beyaz perdenin kullanılması bir nevi röntgenciliğin önüne geçmek ve barikat kurmaktır.
Bu filmin yazarın 1967'de kaleme aldığı "Gösteri Toplumu" adlı eseriyle çok yakından bir bağlantısı var. Debord‘ un da içinde yer aldığı Sitüasyonizm akımına göre insan görselleştirilemez ve yeni bir imaj yaratmayı reddeder. Filmde de kapitalist dünyadaki bu fikrin eleştirisi yer almaktadır.
Bu filmin amacı tamamıyla insanlarda eleştirel farkındalık sağlamaktır.
1931 yılında Paris'te doğan Debord, 62 yaşında 1994'te intihar ederek yaşamını yitirmiştir.

Kitapları
  • Gösteri Toplumu (1967)
En tanınmış eseri Gösteri Toplumu (La Société du spectacle, 1967) adlı kuramsal kitaptır. Bu kitapta kapitalizmle şekillenen tüketim ilişkilerinin ülke ve ideoloji ayırt etmeksizin bir gösteri biçimi yarattığı ve bu durumun kaçınılmaz olarak dünyanın tek bir pazar oluşuyla sonuçlanacağı iddia edilmektedir. Tezini, yoğun gösteri (liberal yönetimlerde) ve yaygın gösteri (totaliter rejimlerde) olarak ikiye ayıran Debord, yoğun gösterinin toplumun ufak bir kesimini, yaygın gösterinin ise toplumun büyük bölümünü etkisini altına alacağını ileri sürer. Düşüncelerinde Karl Marx ve Georg Lukács'ın etkileri görülür.
  • Gösteri Toplumu Üzerine Yorumlar ve İtalyanca Baskısına Önsöz ((1988)
  • Övgü (1989)
  • Gerard Lebovici' nin Öldürülmesi Üzerine Mülahazalar (1985)
  • Şu Kötü Ün… (1993)
Filmleri
  • Sade İçin ulumalar (1952)
  • Çok Kısa Bir An Boyunca Birkaç Kişinin Geçip Gidişi Üstüne (1959)
  • Ayrılığın Eleştirisi (1961)

Son düzenleyen Safi; 12 Aralık 2015 18:22
Biyografi Konusu: Guy Debord nereli hayatı kimdir.
Tanrı varsa eğer, ruhumu kutsasın... Ruhum varsa eğer!

Benzer Konular

22 Kasım 2006 / KisukE UraharA Edebiyat ww
31 Ekim 2015 / Misafir Sinema ww
11 Temmuz 2008 / KisukE UraharA Sinema ww
16 Kasım 2008 / Gabriella Hayali Karakterler
2 Mart 2009 / Sivoy Spor ww