Arama

Thomas Aquinas

Güncelleme: 12 Aralık 2015 Gösterim: 2.870 Cevap: 1
_Yağmur_ - avatarı
_Yağmur_
VIP VIP Üye
16 Temmuz 2013       Mesaj #1
_Yağmur_ - avatarı
VIP VIP Üye
Thomas Aquinas (1225 - 1274)
MsXLabs.org

Sponsorlu Bağlantılar

Aquinalı Thomas: 1225-1274 yılları arasında yaşamış olan, ünlü Hıristiyan filozoftur.

Düşünce tarihinin tanıdığı en büyük kafalardan biri; Platon ve Aristoteles klasik dünya ya da Yunan felsefesi için neyse, Ortaçağ Ortaçağ felsefesi için o olan veya senteziyle, felsefenin Ortaçağda ulaştığı en yüksek düzeyi ifade eden Aquinalı Thomas her şeyden önce kendisinden önceki Hıristiyan düşünürlerin yapmış olduğu gibi, tutarlı bir teoloji geliştirmek, Kilisenin veya Kilise Babalarının öğretisindeki kimi çelişik unsurları ortadan kaldırmak ve Hıristiyan inancını sistemleştirmek işiyle meşgul olmuştur. Fakat Aquinalı Thomas’ın gerçekleştirdikleri, o aynı zamanda bir büyük filozof olduğu için, bundan ibaret değildir. Onun içinde yaşadığı ve Hıristiyanlığın hakim olduğu dünya bir süreden beri öylesine değişmiş ve genişlemiştir ki, Hıristiyan teolojisinin salt öte dünyacı şeması tatmin edici olmaktan çıkıp, önemli ölçüde yetersiz hale gelmeye başlamıştır. Yeni sanat formları, üniversitelerin doğuşu, doğa bilimine dönük ilginin ilk kez olarak zuhuru, İslam dünyasından yapılan çevirilerin ardından klasik dünyaya yönelik bakışın gözden geçinilmesine duyulan ihtiyaç var olan teolojik şemayı zorlamaya başlayınca, Aquinalı Thomas Hıristiyan dünya görüşünü yeni ilgiler ve bu ilgilerin doğurduğu yepyeni bilgilerle zenginleştirme ve geliştirme ihtiyacı içinde olmuştur. Başka bir deyişle, o Ortaçağ insanı XIII. yüzyıldan itibaren Ortaçağ karanlığından yavaş yavaş çıkmaya başlayıp, kültür ve uy­garlığını yeniden inşa eder ve dünyevi şeylere ilgi duymaya başlarken, teolojiyle felsefenin, iman ile aklın, Hıristiyan dünya görüşüyle klasik dünya görüşünün, çağının ihtiyaçlarına uygun düşen yeni ve sağlam bir sentezini yapmıştır. Thomas’a bu sentezinde en büyük yardımı, hiç kuşku yok ki Aristoteles ve felsefesi sağlamıştır.

Aquinalı’nın temel eserleri, Katolik inancının bir savunmasından oluşan Summa Contra Gentiles [Kafirlere Karşı], Tanrı’nın var oluşu, özü, sıfatları, insanın durumu, kurtuluşuyla ilgili alabildiğine ayrıntılı bir Skolastik Öğretiyi açımlayan, başyapıtı niteliğindeki Summa Theologica [Teolojiye Dair Savunma], De Principiis Naturae [Doğanın İlkeleri Üstüne], De Ente et Essentia [Öz ve Varoluş Üzerine], ve De Unitate İntellectus [Aklın Birliği Üstüne]’tur.

Siyaset Aquinalı Thomas, siyaset felsefesi alanında da Aristoteles gibi düşünür. Şu farkla ki, Aristoteles’in kent devletinin oluşturduğu genel çerçeve içinde düşündüğü ve insanın salt bu dünyadaki amacını dikkate aldığı yerde, feodal dönemin düşünürü olan Thomas, insanın doğal amacına ek olarak, onun Tanrı’ya olan yönelimini de dikkate almıştır. Bu bağlamda, insanı toplumsal bir hayvan, devleti de doğal bir kurum olarak gören filozof, insanın tinsel yaşamıyla ilgili konular söz konusu olduğunda, devletin Kiliseye tabi olması gerektiğini söylemiştir.


Son düzenleyen Safi; 12 Aralık 2015 18:47
Biyografi Konusu: Thomas Aquinas nereli hayatı kimdir.
"İnşallah"derse Yakaran..."İnşa" eder YARADAN.
Safi - avatarı
Safi
SMD MiSiM
13 Ağustos 2015       Mesaj #2
Safi - avatarı
SMD MiSiM
Ad:  1798475d1bfb5d54ebb71ff33864.jpg
Gösterim: 850
Boyut:  109.2 KB

Sponsorlu Bağlantılar
Ad:  cf85c3fbf2ad.jpg
Gösterim: 1598
Boyut:  98.1 KB

THOMAS
Aquinas (aziz), İtalyan tanrıbilimci ve kilise bilgini (Roccasecca şatosu, Aquino, Frosinone eyaleti, 1225 - Fossanova manastırı 1274). Ailesi tarafından önemli bir kültür merkezi olan Cassino Dağı’ndaki benedikten manastırına gönderildiyse de bu manastır çevresinden çıkarak öğrenimini Napoli Üniversitesinde sürdürdü. Bu kentte dominikenler tarikatıyla ilişki kurdu. Daha yeni kurulan bu tarikat, manastırların tersine, incil'i yaymak amacıyla üyelerini dünyaya yöneltiyordu. Ailesinin karşı çıkmasına rağmen 1245’te Paris'e gitti ve Albertus Magnus' tan ders aldı. O sırada yunanca derslerinin öncülüğünü yapan Albertus Magnus, Aristoteles’i “Latinler için anlaşılabilir" bir duruma getirmeye çalışıyordu. Thomas Albertus Magnus'u Köln'de de izledi, iki kez Paris'te (1252-1259, 1269-1272) ve bu arada birçok İtalyan kentinde sürdürdüğü üniversite hocalığı, Napoli'de tamamlandı (1272-1274). Dersleri, doğaya değer vermeyen ve aklı kuşkuyla karşılayan bir augustinusçuluktan esinlenen öteki tanrıbilimcilerin şiddetli tartışmalarına yol açtı. Hıristiyan bilgi ve dindışı bilgi olarak İki bilgi tipi arasında bir kopukluğu ne kadar reddediyorsa, tanrıbilimin aşırı vesayetine karşı aklın özerkliği ilkesine o kadar önerp veriyordu. Bu sert tartışmanın, insan doğasının keşti ve insanın aklına, gücüne ve saygınlığına güven gibi, doğa ve aklın bu özerkliği içinde, insanla Tanrı'nın ilişkisi sorununu ortaya koyan önemli bir amacı vardı. Böylece, zaman ve tarih içinde bir yaratılış tanrıbilimi ortaya çıkıyordu. Aziz Thomas Aquinus, uzman olarak çağrıldığı II. Lyon konsili'ne (XIV. kiliseler konsili, 1274) katılmak üzere yolculuktayken öldü.
1277'de yayımlanan ve "zamanımızın yanılgılarına karşı" başlığını taşıyan 119 maddelik uzun bir syllabusla birçok görüşü eleştirilen Thomas Açuinus, ancak 1323 te azizleştirilince saygınlığına kavuştu. 1567'de kilise bilgini ve 1,880'de papa Leo XIII tarafından katolık üniversite, akademi, kolej ve okulların koruyucusu ilan edildi. Felsefe, kutsal kitaplar ve tanrıbilimle ilgili birçok yapıtı içinde, pagan felsefe lere karşı hıristiyan inancın genel bir sergilenmesi olan Summa contra gerilileş (Paganlara karşı özetleme kitabı, 1258 -1264) ve özellikle Summa Iheologiae (Tanrıbilim özetleme kitabı, 1266'ya doğr - 1273’e doğr.) adlı ikisi seçkin bir yer tutar. Anıtsal ve ustaca yazılmış bir'inanç açıklaması olan ve değeri bölümlerdeki ayrıntıdan çok genel eklemlenmeden kaynaklanan Summa Iheologiae katolik tanrıbılimın en önemli kitaplarından biridir.

—ikonogr. Sassetta (Vatikan), Fra Carnevale (Poldi Pezzoli müzesi, Milano) ve Gentlı Justus (Louvre), azizi betimleyen resimler yaptı. Andrea da Firenze’nin Floransa'daki S. Maria Novella kılısesı’ndekı bir freskinde, Pisa’dakı S. Caterina’da bulunan XIV. yy.'dan kalma bir büyük panoda ve XV. yy.'da Gozzoli'nin yaptığı bir başka panoda (Louvre), azizin Triumphus'u konu alındı. Fra Angelica aziz Thomas'ı birçok kez canlandırdı: S. Marco manastırımda ve Vatikan'daki Nicolaus V capellası’nda (burada aziz Kilise bilginleri arasında görülür). Ayrıca aziz, Raffaello' nun Disputa del Sacramento adlı freskinde de yer alır.

Kaynak: Büyük Larousse


Benzer Konular

13 Ağustos 2015 / Misafir Siyaset ww
13 Eylül 2015 / Jumong Sanat ww
23 Aralık 2015 / Efulim Müzik ww
15 Haziran 2011 / Daisy-BT Edebiyat ww
27 Şubat 2016 / ahmetseydi Siyaset ww