Arama

Demiryolu Ulaşımı

Bu Konuya Puan Verin:
Güncelleme: 3 Mayıs 2013 Gösterim: 9.733 Cevap: 3
Kral_Aslan - avatarı
Kral_Aslan
VIP MsXTeam
11 Haziran 2011       Mesaj #1
Kral_Aslan - avatarı
VIP MsXTeam
Çelikten yapılmış özel yollarda (ray) taşıtların işlemesine elverişli ulaşım sistemi. Daha önce tahta ve maden kaplı raylar üzerinde ulaşım yapıldıktan sonra, madenî rayların kullanılması 1776'da gerçekleşti. Çağdaş anlayışa uygun demiryolu yapımı ve işletilmesi ilk kez 1801 yılında İngiltere'de başladı. Demiryolunun gelişmesi, buharlı lokomotifin gelişmesiyle mümkün oldu. 19. yüzyılın başlarında buhar makinelerinde gelişen tekniğe paralel olarak demiryolu yapımı ve taşımacılığı da büyük artış gösterdi. Türkiye'de ise ilk demiryolu, İzmir-Aydın arasında 1860-1871 arasında tamamlandı. Cumhuriyet döneminde, İstanbul-Ankara hattının yapımıyla başlayan hızlı demiryolu gelişimi bu hattın Kayseri, Sıvas, Erzincan, Erzurum ve Horasan'a kadar uzatılmasıyla sürdü. Günümüzde Türkiye'de yaklaşık 9.900 km.lik demiryolu hattı üzerinde Devlet Demiryolları İşletmesi faaliyet göstermektedir. Demiryolu, yapımı pahalı fakat çok dayanıklı ve güvenli bir ulaşım sistemidir. Demiryolu yapımında doğal engeller, masrafı artırır. Lokomotif ve vagonların keskin virajlar ve dik rampalarda yol alamayacağı göz önüne alındığında, ırmakların, derin çukurların, dağların aşılması için demiryolu hattı üzerinde köprüler yapılır, tüneller açılır. Demiryolu döşenecek toprak parçası seçildikten sonra yapılacak kazı ve doldurma işleri hesaplanır; yol, topografik yapıya uygun bir şekilde tesviyeedildikten sonra üzerine balast denilen 30-50 cm genişliğinde taşlar döşenir. Bu taşların üzerine mıcır dökülür. Demiryolu hattının her iki tarafında yayaların geçişine uygun, pist denilen bir yol bulunur. Balast üzerine, içten içe 1.435 m boyunda tahta traversler, traverslerin üzerine de çelik raylar döşenir. Rayların boyları önceleri 72 m idi; daha sonradan uç uca kaynaklı raylar kullanılarak ray boyu 800-900 m.yi buldu. Düz yollarda raylar eşit düzeyde bağlanır; dönemeçlerde merkezkaç kuvveti dikkate alınarak dış dairede kalan rayın düzeyi, içtekine göre daha yüksek olur. Demiryollarında bugün elektrikli ve dizel motorlu lokomotifler hizmet görmektedir. 1985-86 bilgilerine göre dünya ülkeleri içinde ABD'de 296.497 km, Avustralya'da 39.251 km, Brezilya'da 28.942 km, Çin'de 56.600 km, Fransa'da 34.676 km, Hindistan'da 61.478 km, İngiltere'de 39.448 km, Japonya'da 26.564 km, Kanada'da 120.000 km, Meksika'da 25.716 km, Polonya'da 27.095 km, SSCB'de 144.900 km, Türkiye'de 8.439 km, Almanya'da 82.136 km demiryolu hattı vardır.

Sponsorlu Bağlantılar

Kaynak: MsXLabs.org & Morpa Genel Kültür Ansiklopedisi

Hayatın ne anlamı var.. Yanımda sen olmayınca....
asla_asla_deme - avatarı
asla_asla_deme
VIP Never Say Never Agaın
5 Temmuz 2012       Mesaj #2
asla_asla_deme - avatarı
VIP Never Say Never Agaın
Demir yolu taşımacılığı, ağır ve hacimli yükler için çok yüksek maliyetlere katlanılmadan yapılabilecek bir taşımacılık türüdür. Demir yolları üzerindeki merkezlerin sayısına bağlı olarak verilen hizmetin sınırlı olduğu söylenebilir. Bu taşımacılık türünde kullanılan araçların hız kapasiteleri, verilen taşıma hizmetinin hızı ile paralellik göstermektedir.

Sponsorlu Bağlantılar
hizlitren

Kömür, demir gibi yer altı kaynakları ile tarım ve orman ürünlerinin alıcı merkezlerine aktarımı demir yolu taşımacılığıyla yapılabilmektedir. Çevre dostu olan bu taşımacılık türü,uzun mesafeli taşımalarda ciddi maliyet avantajı sağlamaktadır. Kitle taşımacılığına elverişli olması ile diğer taşıma türlerinden kaynaklanan yoğunlukları (örneğin karayollarındaki trafiğin yükünü) azaltıcı fayda yaratmaktadır.Mevcut altyapı yatırımları; demir yolu inşası, işletilmesi ve bakımı yüksek yatırım maliyetleri gerektirmektedir. Bu yatırımlar çoğunlukla devlet tarafından üstlenilmektedir.

trenb

Dolayısıyla devlet tarafından işletilen demir yollarının bulunduğu ülkelerde bu türdeki taşımacılık faaliyetleri kamu organizasyonlarının etkinlik ve verimliliği ile doğru orantılıdır.Ulusal ve uluslararası hatlara yeni ilaveler, hukuki düzenlemeler ve tarifeli sefer sayıları gibi konular özel sektör ve kamu kurumları arasında sıkı işbirliğini gerektirmektedir.Ulaşımda kara yollarının kötü hava koşullarında içine düştüğü durum göz önüne alındığında belirli yüklerin değil, tüm yüklerin taşınması için demir yolları daha elverişli hâle getirilmelidir.

Demir Yolu Taşımacılığının Diğer Taşıma Türlerine Göre Üstün Yönleri

  • Çevreye duyarlı bir taşımacılık türüdür.
  • Diğer taşıma türlerine göre daha güvenlidir.
  • Kara yolu trafik yükünü hafifletir.
  • Genelde diğer taşıma alternatiflerinin aksine uzun dönem sabit fiyat garantisivardır.
  • Uluslararası geçişlerde kara yolunda geçiş sınırlamaları bulunurken transit ülkelerin tercih ettiği bir taşıma türü olmasından dolayı geçiş üstünlüğü verilmektedir.
  • Transit süreleri kara yoluna göre biraz daha fazla olmasına rağmen sefer süreleri sabit durumdadır.
  • Ağır tonajlı ve havaleli yükler için çok uygun bir taşıma türüdür.
Demir Yolu Taşımacılığının Dezavantajlı Yönleri
  • Transit süreleri bazı teslim bölgelerinde kara yolu ve deniz yoluna göre daha uzun zaman alabilmektedir.
  • Özellikle Türkiye içindeki parkurda, teslimat daha uzun sürelerde yapılabilmektedir. Örneğin; Almanya çıkışlı tren Kapıkule’ye 5 günde gelmesine rağmen, Derince’ ye 3-4 günde varabilmektedir.
  • Kapıdan kapıya teslimlerde Avrupa’da çoğu yerlerde fabrika içine kadar ray bağlantısı olmasına rağmen, Türkiye’de bu imkân yok denecek kadar azdır.
  • Kapıdan kapıya teslimlerde çoğu yerde tren en yakın istasyona kadar gelebilmekte, fakat teslim adresi için ayrıca kamyon aktarmasına gereksinim duyulmaktadır.
Megep

Şeytan Yaşamak İçin Her Şeyi Yapar....
_Yağmur_ - avatarı
_Yağmur_
VIP VIP Üye
20 Şubat 2013       Mesaj #3
_Yağmur_ - avatarı
VIP VIP Üye
Demiryolu
MsxLabs.org & Vikipedi, özgür ansiklopedi

demiryolu
Demiryolu

Bir yerden bir yere madeni bir yol üzerinde, mekanik bir güçle hareket ettirilen araçlar içinde, insan ve eşya taşımasını temin eden tesislerin hepsine birden demiryolu denir.

Buradan demiryolunun bir bütün olduğu, sadece, ray, travers ve balasttan ibaret bulunmadığı, istasyon binalarının, köprü ve tünellerin, lokomotif depolarının, telgraf, telefon direkleri ve benzerlerinin de demiryolunun bir parçası olduğu ve tarifte sözü geçen taşıma işine yardımcı her tesisin aynı şekilde demiryolunun bir kolunu teşkil ettiği anlaşılır. Bu tariften iyi bir demiryolunda sadece yolun iyi nitelikte olmasının yeterli olmayacağı, bütün tesislerin aynı şekilde iyi olmasının gerektiği, dolayısıyla bunu temin etmenin de çok büyük masraflara yol açacağı kendiliğinden anlaşılır.

Traversler üzerine özel tertibatla bağlanan rayların ucuca eklenmesi ile, elde olunan paralel iki demir şerit, en basit şekliyle bir demiryolu olur. Burada ray dizileri arasındaki iç yüzlerden ölçülen uzaklığa hattın açıklığı denir.

George Stephenson'un yaptığı ilk yolda, bu açıklık 4 ayak, 8,5 inç = 1435 mm idi. Bundan sonra başkaları tarafından yapılan hatlarda farklı açıklıklar kullanıldı. Ve kısa zamanda İngiltere’de 7 muhtelif açıklıkta yol meydana geldi, bir hattan diğerine geçişte meydana gelen zorluklar sebebiyle bu keyfiliğe son verme lüzumunu duyan hükümet 1846'da çıkarılan bir kanunla bunu yaptı ve açıklık olarak 1435 mm kabul edildi.

Bugün bütün dünyada Japonya, Rusya ve bazı diğer ülkeler hariç 1435 mm normal açıklık olarak kabul edilmiştir. Yolda kabul edilen bu tek açıklık sayesindedir ki, bugün Londra’dan çıkan bir vagonun hiç kesilmeden Kars’a kadar devamı sağlanır.

Tarihi
Arkeologlar Mısır'daki bir piramitin yakınında M.Ö. 2600 yıllarında yapıldığı sanılan bronz ray kalıntılarını gün ışığına çıkarmışlardır. Piramidin yapımında kullanılan taşların ocaklardan taşınmasında bu raylardan yararlanıldığı sanılmaktadır. Mısır'da kullanılan ray örneğinden, lokomotif yapımının gerçekleşmesine dek binlerce yılın geçmesi gerekmiştir. Bu süre içinde raylar, özellikle maden ocaklarında, hayvanların ya da insanların ağır maddelerle yüklü araçları daha kolay çekmelerini sağlamak amacıyla kullanılmıştır. Bu raylar genellikle tahtadan kimi zaman da rayın dayanıklılığını arttırmak amacıyla metallerle kaplanarak yapılmaktaydı. İlk demir ray 1738 yılında İngiltere'de, Cumberland'daki bir maden ocağında kullanılmıştır.

Osmanlı Devleti'nde demiryolları
Osmanlı Devleti'nde ilk demiryolu ulaşımı 1854'te Kahire-İskenderiye hattında yapıldı.Anadolu da ilk demiryolu İzmir-Aydın arasında yapıldı. Osmanlı'da demiryolu ağırlıklı olarak II. Abd ülhamit döneminde yapılmıştır.

Abdülhamit zamanında yapılan demiryolları ve diğer eserler Osmanlı tarihinin en yoğun dönemi olmasının sebebi, gelişen teknoloji ve 33 yılı aşkın iktidarı boyunca Avrupa ile geliştirilen ilişkiler olarak görülmektedir.

Bağdat Demiryolu
Hicaz Demiryolu

Türkiye Cumhuriyeti'nde demiryolları

Bugünkü Türkiye Cumhuriyeti sınırlarındaki ilk demiryolu 1860 yılında bir İngiliz şirketi tarafından kurulan İzmir-Aydın hattının bir bölümüdür. Sonra sırasıyla 1865'te İzmir-Kasaba, 1869-1877 yılları arasında Şark Demiryolları (Rumeli hattı) döşendi. Daha sonra 1872'de Anadolu-Bağdat ve Cenup demiryolları, 1892'de Mudanya-Bursa, 1899'da Horasan-Sarıkamış ve Sarıkamış-sınır hatları döşendi ve büyük demiryolları olarak Amasya, Samsun demiryolları ağı döşendi. En fazla demiryolu Cumhuriyet döneminde yapılmıştır.
"İnşallah"derse Yakaran..."İnşa" eder YARADAN.
AndThe_BlackSky - avatarı
AndThe_BlackSky
VIP VIP Üye
3 Mayıs 2013       Mesaj #4
AndThe_BlackSky - avatarı
VIP VIP Üye
Sağlıklı, güvenli bir gelecek için yeşil ve temiz bir çevrenin oluşturulmasının gerekliliği artık tüm dünyada uygulanacak politikalara ve yatırımlara yön vermektedir.
Lojistik sektöründe de bu hedeflere ulaşmanın yolunun ancak demiryolu taşımacılığının daha yaygın ve etkin kullanımıyla mümkün olabileceği anlaşılmıştır.
AB ülkeleri bu bağlamda demiryolu sektörü ile ilgili 91/440 sayılı Avrupa Konseyi Direktifi doğrultusunda yönetim özerkliği sağlayarak mali yapılarını iyileştirmişler ve verimliliklerini arttırmışlardır.
Avrupa Birliği; taşımacılığı modern ekonominin anahtarı olarak ele almakta ve ulaştırma politikalarında dengenin demiryolu, denizyolu ve iç suyolları lehine arttırılmasını sağlamak için çalışmaktadır. Avrupa genelinde tek tip Pazar oluşturmak ve tüm Avrupa ülkelerini dolaşabilen kesintisiz bir demiryolu altyapısını tesis etmek amacıyla; Demiryolu kuruluşlarının özerkliği, İşletme ve altyapının birbirinden ayrılması, yeni işleticilerin hatlara erişim hakkının sağlanması, Altyapı kullanım bedelinin ayrımcı olmayan bir şekilde belirlenmesini sağlama konularında ülkeleri yapısal değişimler yönünde zorlamaktadır.
Bu çalışmalara paralel olarak Avrupa Birliği’nde, ülkelerin milli demiryolu şebekelerini bir araya getiren, Orta ve Doğu Avrupa ülkelerini de içine alan bir Avrupa yüksek hızlı tren şebekesinin gerçekleştirilmesi yönünde de süreç devam etmektedir.
Kombine taşımacılık her geçen gün önem kazanmakta ve bu durum da demiryolunu yıldızını daha da parlatmaktadır.
Dünya genelinde küresel ticaretin gelişimine paralel olarak ortaya çıkan ulaştırma koridorları, demiryollarının küreselleşmenin getirdiği düzene ayak uydurabilmesi için önemli yapısal ve teknik değişim süreçlerinden geçmesine neden olmaktadır.
Demiryolunun güvenli olması, ağır yük taşımacılığına uygunluğu, sabit transit süresi, çevreci olması ve hava koşullarından etkilenmemesi demiryolu taşımacılığını üretici ve ihracatçı için etkin bir taşıma modu haline getirmektedir.
Soğuk kış günlerinde olumsuz hava şartları, kar ve buzlanma yüzünden kapanan yolları, iptal edilen uçak ve gemi seferleri haberlerini sıklıkla duyarız.
Demiryolu olumsuz hava koşullarından en az etkilenen taşıma modu olarak lojistik zincirinin güvenli bir şekilde aksamadan devam etmesine imkân sağlamaktadır.
Demiryolcular, zorlu hava şartlarında, özellikle yoğun kar yağışında demiryolunda seyrüseferin kesintiye uğramaması için önceden gerekli tedbirlerin alınmasını sağlarlar. Demiryolu hatlarının her kısmında trafiği engelleyen ve her kış mevsiminde karın kapattığı bölgeler önceden tespit edilerek gerekli önlemler alınır. Demiryolunun karla kapanmasını ve karın hat üzerinde birikmesini önlemek üzere yapılan engeller yani kar siperleri, tamir ettirilerek kar mevsimi gelmeden hazır bulundurulur.
Özellikle istasyonlardaki ve hatlar üzerindeki makas parçaları, hatlar, traversler, vagon kantarları, hemzemin üst ve alt geçitler, peron, istasyon meydanları, bina, ambar ve yollar karlanma ve buzlanmaya karşı sürekli temizlenmektedir.
Bu önlemler sayesinde demiryolu her türlü olumsuz hava şartı, kar, buz demeden işleyişine devam eder.
Demiryolu hatlarının her şart altında seyrüsefere açık tutulması için, her türlü iklim ve coğrafi koşulda görev yapan tüm demiryolcuları saygıyla selamlıyoruz.

Nükhet Işıkoğlu

Benzer Konular

16 Ocak 2015 / ThinkerBeLL Osmanlı İmparatorluğu
4 Ağustos 2008 / karayel Taslak Konular
26 Mayıs 2011 / Misafir Soru-Cevap