Arama

Chip Tuning Nedir?

Bu Konuya Puan Verin:
Güncelleme: 7 Temmuz 2016 Gösterim: 23.022 Cevap: 2
KENCISii - avatarı
KENCISii
Ziyaretçi
24 Aralık 2007       Mesaj #1
KENCISii - avatarı
Ziyaretçi
CHİP TUNİNG NEDİR?
Chip tuning yeni nesil enjektörlü araçlarda bulunan elektronik kontrol ünitesindeki yazılımın araçta istenilen özelliklere göre değiştirilip aracın performansının arttırılma işlemidir.
Sponsorlu Bağlantılar
Atmosferik araçlarda %6 ile %10 arasında, turbo, benzinli ve turbo dizel araçlarda %15 ile %30 arasında güç artışı elde edilmektedir.Normal kullanımda %4 ile %8 arasında yakıt ekonomisi sağlanabilmekte.Chip tuning işlemi elektronik kontrol ünitesinde yazılımı bulunduran parçanın değiştirilmesi veya yeni baştan programlanması ile gerçekleştirilmektedir. Çoğu otomobilde geçerli, eski chip'in yerine yeni bir chip takmanın yanında Ford'larda farklı bir modül, BMW ve yeni Opel Vectra gibi otomobillerde seri programlama ve çoğu japon otomobilinde de Icon Race gibi yöntemlerle chip tuning yapılabilmektedir.

Chip Tuning iki ana şekilde yapılır



1. Aracın beynindeki chip sökülerek Superchips tarafından özel olarak programlanmış yeni bir chip takılması
2. Eğer aracın orjinal chipi yeniden programlanabilir ise orjinal program yerine Superchips'in modifiyeli programının aktarılması.

SUPERCHIPS uygulamasından ne kadar kazanç elde edilir?


Superchips bir chip programı yazarken o aracı özel bir dinamometreye bağlar ve o aracın tüm ince ayarlarını yapar. Yani tüm ateşleme avansı ve yakıt püskürtme stratejilerini, yakıt tasarrufunu günlük kullanımda çok etkilemeden maksimum performans öncelikli hale getirir. Bu sayede atmosferik araçlarda yaklaşık %10 beygir gücü ve tork artışı elde edilir. Bu güç artışı aracın tam gaz kullanımında aracın genel performansını arttırırken, günlük kullanım koşullarında çok daha canlı ve hızlı tepki verir hale getirir.

ECU nedir?


ECU (Motor Kontrol Ünitesi) otomobilin motor bölümünde veya yolcu kabini içinde bir yere monte edilmiştir. Boyutları bir oto teybinden daha küçüktür. Bu küçük cihaz birden fazla microbilgisayar içermekte ve motorun değişen koşullarda en verimli şekilde yönetimini sağlamaktadir. Bu microbilgisayarlar, EPROM bir chip içerisinde bulunan bir programı çalıştırmaktadır. ECU, tüm motor yönetimi ve kontröllerden sorumludur, ve motorun çalışma şartlarını sürekli olarak denetler, parametreleri hesaplar ve sürekli olarak değişkenleri ayarlar. Tüm bu ayarlamalar, motorun yükü, devri, çevre değişkenleri (hava sıcaklığı, hava yoğunluğu, motor sıcaklığı, barometrik basınç vs… göz önüne alınarak bir saniye içerisinde yüzlerce kez gerçekleşir…Tüm bu ölçümler, basınç, sıcaklık, devir, hız, hava yoğunluğu vs…gibi değişkenlerin, milyarda bir sapma ile, motor içinde bulunan yüzlerce sensör tarafından yapılması ile mümkün olmaktadır…ECU bu değerleri algılar, ardından EPROM içerisinde bulunan haritadan ilgili değerleri bulur, ve de ateşleme zamanlaması, optimum yakıt miktarı, turbo basıncı, emisyon değerleri gibi değişkenleri hesaplayıp uygulamaya geçirir…Tüm bu işlemler saniyenin binde biri cinsinden sürelerde gerçekleşmektedir.
Son düzenleyen Jumong; 7 Temmuz 2016 09:13 Sebep: Sayfa düzeni.
LaDymm - avatarı
LaDymm
Ziyaretçi
2 Eylül 2008       Mesaj #2
LaDymm - avatarı
Ziyaretçi
Chip tuning'in iç yüzü
Chip tuning bildiğiniz gibi Enjeksiyonlu hemen her araca yapılabiliyor ve otomobilin tüm sensörlerinin yardımıyla her aksamı hakkında teknik verileri ECU denilen bir ana merkezde Chip içinde toplanıyo. Peki Bu chip modifiye edilirken niye bukadar pahalıya maal oluyor?
Sponsorlu Bağlantılar
Aslında chip tuning sisteminde kullanılan Entegreler Bilgisayar çöplüğünde bile rahatlıkla bulacağımız Bilgisayarlarımızın anakartında mevcut Olan BİOS Entegresinden başka bişey değildir. Santral ve Bilgisayar Anakartında bulunan bu Chiplerin asıl adı EPROM'dur ve üzerine yazılabilen silinebilen programlanan bir çeşit entegredir. Ama bunu Programlıyan yazılımlar heryerde ve herkezin elinde bulunmadığı için ayrıca Bu Epromları araçlardan söküp Bilgisayara bağlamak için kullanılacak aparatlar mevcut olmadığından dolayı çok pahalı. Gerçektende İnsanın aklının almayacağı bir işde değil tıpkı bir Excell Word kullanımı kadar basittir Chipleri Programlamak.
Buna şöyle bi örnek vereyim, Benlioğlu Otomotivin sahibi Birgün Arkadaşın Honda Civic SI aracı üzerindeki Chipi söküp yerine Superchips'in henüz içine yazılım yüklenmemiş Epromnunu takıcaktı. ama öncelikle eski Chipteki verileri Boş Chipe kopyaladı tıpkı CD gibi. Sonra Superchipsin Epromunu açıp ekrandaki Datalar ile oynamaya başladı mesela bunlar neydi?
Enjeksiyondaki Sensörlerden aldığı dataya göre motora 250 cc benzin püskürtülüyorumuş, bunu 300 cc yaptı. Throttle'dan aldığı sensör verisine göre her silindire 150 cc hava giriyormuş bunu 100 yaptı. Ayrıca Açık hava filtresi koyduğu için Soğuk hava alışı sayesinde fazla benzini soğuk hava ile daha iyi yakmış ve yüksek güç elde etmiş oldu. Ve birçok veriyle oynadıktan sonra Chipi Honda Civic SI içine yerleştirdi alet 130 hp iken 145 hp oluverdi. Dahası çok uzun ama sadece küçük bi örneğini verdim. Tabi 145hp olmasında egsoz sistemi vs de etikiliydi.
Atmosferik araçlarda silindir içine giren benzinin %75 kadarı yakılmaz %25 kadarı yakılır, Chip Programlarken Motora soğuk hava girdiği zaman zaten havanın fazla olması bişey ifade etmiyor çünki yanan benzin 250 cc ise bunun 50 cc kadarı yanıyor ama giren hava 150 cc ise bu havanın tamamını motor kullanıyor bu hava soğuk olursa ve chip sayesinde 100 cc kadar girerse o motora, chip öncesi giren 250 cc lik benzin chipten sonra 300cc yapılırsa her silindire giren 300 er cc'lik benzinin %75 kadarı atmosferik motorlarda yakılmadığı için geriye kalan 129 cc lik benzin 100 cc lik hava ile karışmış ve yakılmış olucak.
Chip öncesi bu araç tamı tamına 63 cc benzine 150 cc hava karıştırıyodu o karışım fakir oluyodu. Burada Hava filtresini soğuk ve iyi hava alıcağı bir konuma yerleştirilirse etkisi iyi olucaktır.

Jumong - avatarı
Jumong
VIP VIP Üye
7 Temmuz 2016       Mesaj #3
Jumong - avatarı
VIP VIP Üye
Ad:  Tuning.jpg
Gösterim: 518
Boyut:  17.1 KB
Chiptuning araçların motor kontrol ünitesi içerisindeki yazılımın değiştirilmesi işlemidir.

Bu değişiklikler farklı ihtiyaçlar doğrultusunda şekillenirler.
  • Arac hızının sınırlandırılması
  • Mevcut sınırlandırmanın kaldırılması
  • Motor gücünün düşürülmesi veya arttırılması
  • Araç motoruna herhangi bir donanım ilave edilmesi veya kaldırılması
gibi gerek yazılımsal gerek donanımsal her türlü gereksinim chiptuning sayesinde sağlanabilir.

Chiptuning Operasyonları günümüzde sıklıkla, aracınızın ürettiği motor gücünü ve torkunu değiştirmeye, yakıt tüketimini iyileştirmeye odaklı olarak geliştirilirler. Atölyelerimizde bulunan şase Dinamometreleri ile uygulama öncesi ve sonrası ölçümler yapılır, elde edilen verim ekranda gözlemlenebilir. Ortalama bir operasyon 1-2 saat kadar sürer. Aracınızın motor kontrol ünitesinden okunan orjinal yazılım, Megachips bünyesinde yedeklenir ve istenildiğinde araca tekrar yüklenerek orjinal haline çevirilebilir. Ve yine istediğiniz takdirde yazılım tarafınıza verilebilir.

Chiptuning in Avantajları Nelerdir ?


Uygulamalarımızın avantajlarını, kullanıcılar tarafından bize iletilen sorulardan ve onlara sunduğumuz çözüm operasyonlarından derleyebiliriz. Otomobilin ilk hareketi esnasında motora çok iş düşer ve eğer araç kaldırılırken yeterli miktarda tork üretilemezse arac sık sık stop eder. Müşterilerimizden sıklıkla bu şikayeti duyarız, özellikle yazın klima açık kullanıldığında bu rahatsız durum daha belirginleşir. Chiptuning ile gerekli iyleştirmeler yapıldığında, motorun daha erken devirlerde tork üretmeye başlaması ve daha yüksek miktarda üretmesi sağlanır. Böylece daha az gaz vererek daha düşük devirlerle aracınızı hareket ettirebilirsiniz. Bu durum aracınızın kavrama sisteminin ömrünü uzatacaktır. Motor torkunun daha erken üretilmeye başlanması, günlük kullanımda çok sık rastlanan yavaşlamalar sonrasında tekrar hızlanırken vites küçültme ihtiyacını ortadan kaldırır, araç mevcut vitesde çok daha rahat toparlayarak devirlenir. Özellikle otomatik araçlarda yavaşlama sonrasında tekrar gaza basıldığında vites küçültme eğiliminin ortadan kalkaması bu esnadaki zaman kaybının geri kazanılmasını sağlar. Böylece daha yüksek viteste daha düşük motor devri ile daha az yakıt tüketerek ilerleyebilmenizi sağlar.

Evet aracınızdaki bu iyileşme Yakıt Tüketiminizi Düşürecektir.. Günümüz motor kumanda teknolojisi ciddi oranda dijital bir hal almıştır. Aracınızın motor kontrol ünitesine gönderdiğiniz gaz pedalı komutları bir çok hesaplama sonrasında motor tepkisi olarak hissedilir. Bu hesaplamalar tepkinin gecikmesine sebep olur. Gaz tepkisi gecikmesi günlük kullanımda sıkıcı bir hal alabilir. Chiptuning sayesinde gaz tepkisi hızlanır ve verdiğiniz gaz pedalı komutları daha hızlı ve güçlü cevaplanır. Bu durum sollamalar, kalkışlar gibi günlük kullanımda hızlı tepki gerektiren sürüş koşullarında aracınıza duyduğunuz güveni arttırır. Artan maksimum motor gücü ve torku sayesinde aracınız daha kısa sürede hızlanır ve daha yüksek hızlara çıkabilir. Günlük otomobil kullanımında Motor Torku nun önemi çok büyüktür. Genelde düşük devirler kullanılır ve tork=düşük devir gücüdür. Aracını günlük genel kullanımda 1500-3500rpm devir bandında yürüten bir kullanıcının asıl ihtiyacı, motorunu güçlendirmek değil torklandırmak olacaktır. Arac motorları max güçlerini yüksek devirlerinde üretirler ve o gücü kullanabilmek için aracı tam gaz en yüksek devirlerde kullanmanız gerekir. Tüm gün araclar bu şekilde kullanılmıyorlar. Buyüzden olası bir performans ihtiyacınızda tam olarak neyin işinizi göreceğini iyi bilmeniz gerekir. Tecrübelerimiz, kullanıcıların güçlenen motorlardan çok torklanan motorlarla daha memun olduklarını bize göstermiştir.

Arabanızda bulunan bilgisayar: motor kontrol ünitesi


Günümüz araçlarında, motor bir bilgisayar tarafından kontrol ve takip edilir. Bu bilgisayara motorun tüm fonksiyonlarını takip eden motor kontrol ünitesi adı da verilir. En önemli ayar yapılandırmaları şunlardır: Enjeksiyon hızı, takviye basıncı, ateşleme ayarı, egzoz emisyonu, darbe sensörü, enjeksiyon zamanlaması. Bu değerlerin doğru modifiye edilmesi durumunda, önemli ölçüde yüksek bir performans yakalanır.

Doğru Chiptuning sadece OBD-Tuning yoluyla mümkündür: Yanlış!



OBD Tuning: Aracın orijinal yazılımı değiştirilir.


Eski tarihlerde ek bir denetleyici aracılığıyla (tuning box) yapılan modifikasyon imkanları sınırlıydı ve klasik OBD tuning’le uyum sağlanamıyordu. Fakat şimdilerde teknik bilgi ve doğru yazılımlı elektronik bilimiyle beraber tuning box kullanarak aynı değerleri modifiye etmek mümkündür. Böylece OBD tuning’de olduğu gibi neredeyse benzer sonuçlar alınabilir.

Başka bir denetleyici aracılığıyla Chiptuning


Denetleyicinizi kendiniz yerleştirin ya da teknik servise yaptırtın. Montaj kolay ve hızlıdır. Sensörler ve motor kontrol ünitesinin arasına ek denetleyici koymanız yeterli olacaktır. Yeterince sabitlenince tuning hazır hale gelir. Motora ait koruma fonksiyonlarına dokunulmayacaktır. Araç üzerinde başka bir değişiklik yapılmayacaktır.

Derlemedir....
🌘 🚀

Benzer Konular

14 Ağustos 2012 / Misafir Soru-Cevap
17 Mart 2012 / RuffRyders Oyunlar