Arama

Dmitri Dmitriyevich Shostakovich

Güncelleme: 11 Eylül 2015 Gösterim: 8.429 Cevap: 3
ThinkerBeLL - avatarı
ThinkerBeLL
VIP VIP Üye
9 Ağustos 2009       Mesaj #1
ThinkerBeLL - avatarı
VIP VIP Üye
Dimitri Şostakoviç (Dmitri Dmitriyevich Shostakovich)
Dmitriy Şostakoviç (Rusça: Dmitriy Dimitriyeviç Şostakoviç; d. 12 Eylül 1906 – ö. 9 Ağustos 1975), SSCB döneminin ünlü bestecisi ve virtüözüdür. SSCB Yüksek Sovyet Milletvekili, Lenin Nişanı sahibidir. 20. yüzyılın en önemli senfonilerini yazan besteci film müziği, şarkı, caz dahil olmak üzere pekçok türde eserler vermiştir.
Sponsorlu Bağlantılar

Doğum tarihi: 12 Eylül 1906, St. Petersburg
Ölüm tarihi: 9 Ağustos 1975, Moskova
Mesleği: Besteci, milletvekili
25 Eylül 1906'da St. Petersburg'da doğdu. Bestecinin büyükbabası Polonyalı veteriner Pyotr Şostakoviç idi. 1830 Polonya Ayaklanması'na katılmıştı. Aile daha sonra Ruslaştı. Babası Dmitriy Boleslavoviç Şostakoviç, Mendeleyev ile birlikte çalışan ünlü bir kimyacıydı. Annesi Sofya Vasilyeva ise bir piyanistti. Dmitriy Şostakoviç piyano derslerine dokuz yaşındayken başladı. İlk öğretmeni annesi olmuştu. Bundan sonra profesyonel öğretmenlerden dersler almaya başladı. İlk bestesi olan Devrim Kurbanlarının Anısına Cenaze Marşı'nı bu dönemde yaptı. 1919 yılında, henüz 13 yaşındayken ülkenin en iyi müzik akademisi olarak gösterilen Petrograd Konservatuarı'na başladı. Zor şartlar altında eğitimine devam ederken zaman zaman öğretmeni Leonid Nikolayev'in evinde derslere devam etti. Ailenin maddi sorunları oluşmaya başladı. 1922 yılının başlarında babası kötü beslenmeden dolayı zatüreden öldü. Sofya Vasilevna üç çocuğu ile ortada kaldı. Ancak eğitimine Alexander Glazunov'un desteğiyle devam etti. Piyanolarını sattılar fakat yeterli olmadığı için ablası Marya ile birlikte çalışmaya başladı. İlk işi bir sinemada piyano çalmaktı. Bu besteci kimliğine büyük katkı sağladı ve doğaçlama yeteneğini geliştirmiş oldu. Bu zaman zarfında vereme yakalandı, on yıl süreyle bu hastalığın etkisinde kaldı.
1936 Shostakovich'in gözden düştüğü bir zamandı. O yıl Pravda gazetesinde kendisine bir dizi suçlamalarda bulunuldu. Bunlardan en önemlisi Stalin emriyle hazırlanıldığı düşünülen Müzik yerine karmaşa başlıklı makaleydi. Bu makalede Mtysenkli Lady Macbeth ağır olarak eleştiriliyor ve müziği "Kaba ve ilkel" olarak tanımlanıyordu. Bu olaylar sonunda maaşının bir kısmı düşürüldü.
Büyük Terör yılları olan 1937'de mimlendi, birçok arkadaşı ve akrabası hapsedildi veya öldürüldü. Bu dönemde onun tek tesellisi oğlu Maxim'den 2 yıl sonra, 1936'da doğan kızı Galina oldu. Bütün bu suçlamalara cevabını 1937 yılında yaptığı Beşinci Senfoni ile verdi. İlk eserleri arasında sayılan bu senfoni muhafazakar bir türdü.
Rus besteci ve piyanist Shostakovich müziğe annesinden 9 yaşında aldığı derslerle başladı. 1916-1918 yılları arasında Glasser Müzik okuluna gitti. 1919’da Petrograd Konservatuarı’na, Glazunov’un tavsiyesi ve yardımları sayesinde girdi. Nikolayev’den piyano, Steinberg’den kompozisyon dersleri aldı. 4 yıl içinde piyano derslerini tamamlayıp konserler vermeye başladı. 1927’de Varşova’da Uluslararası Chopin Piyano Yarışması’nda Mansiyon kazandı. Mezun olma çalışması olarak bestelediği 1. Senfoni 1926’da Petersburg (o zamanki adıyla Leningrad) ve Moskova’da sergilendi. Bu ona 20 yaşında bir ün sağladı. Sovyet rejimine sıkı sıkıya bağlı bir genç olarak müziğin devlete hizmet etmesi gerektiği inancındaydı. Sahne yapıtları ve filmler için müzikler yazdı. Bunu takip eden 10 yıl içerisinde Burun Operası’nı, The Age of Gold ve The Bold isimli bale eserlerini yazdı. Bu besteleri avangart batı müziği etkisinde kalmış, burjuva eserleri olarak kabul gördü ve sahnelenmesi engellendi. Lady Macbeth of the Mtensk Region operasının ve Bright Stream balesinin sahnelenmesinin ardından Shostakovich, Rusların meşhur gazetesi Pravda’da, bizzat Stalin tarafından yazıldığı sanılan bir yazıda, ağır bir dille, şekilci ve burjuva eserler yazdığı gerekçesiyle eleştirildi. 10 gün sonra Pravda’da yeni bir eleştiri yazısı daha çıktı. Shostakovich kariyerinin sonuna gelmiş gibi görünüyordu. 4. Senfonisi’ni prömiyerinin ardından geri çekti. Tepkisi ise 1937 yılında yazdığı ve en meşhur eseri olan 5. Senfoni ile geldi.
Müzik ya­şamının bu ilk döneminde piyano parçaları (Aforizmalar, 1927), baleler (Altın Çağ, 1930; Duru Irmak, 1934), sen­fonik şiirler (Ekim Senfonisi, 1931; Bir Mayıs, 1932), operalar (Gogol'dan esinlenerek Burun, 1928; Mtsensk'in LadyMacbeth 'i, 1932) besteledi. Biçimciliği açısından şiddetle eleştirilen müzikçi, zamanla Prokofyev gibi da­ha yalın ve toplumcu gerçekçi sanat anlayışına ters düşmeyen biçimlere yönelmek zorunda kaldı. Piyano par­çaları (24 prelüd ve füg, 1950-1951) ve oda müziği parçaları (15 yaylılar dörtlüsü) dışında lirizmi ve dramatik gücü büyük orkestra bestelerinde iyi­ce belirginleşmiştir: 5. Senfoni (1937); Leningrad Senfonisi olarak adlandı­rılan 7. Senfoni (1941); 8. ve 9. Senfo­niler (1945-1946); Ormanların Şarkı­sı (1949).
1938-1953 yılları arasında sahneden sakınmasına karşın, beste çalışmalarına ara vermedi ve 5 senfoni ile 4 yaylı çalgılar dörtlüsü yazdı. 1937 ile 1941 yılları arasında Leningrad Konservatuarı’nda kompozisyon dersi verdi. 1940 yılında Piyano beşlisi ile Stalin ödülünü kazandı. 1941 yılında savaş dönemini anlatan 7. Senfoni sadece Sovyetler’de değil; İngiltere ve Amerika’da da büyük ses getirdi. 1943’te Moskova’ya yerleşip, konservatuarda çalışmaya başladı. 1948’de bıraktığı bu göreve 1960’da tekrar döndü. Bu dönemde 24 Füg ve Prelüd ile Keman Konçertosu’nu tamamladı. Stalin’in ölümünün ardından Kruşcev’in başa geçmesinin ardından daha rahat çalışabildi. 1953'te bestelediği bir başyapıt olan 10. Senfoni 22 yıl boyunca en iyi eserlerini bestelediği dönemin başlangıcıdır. Bu dönemdeki başlıca eseleri 11-15. Senfoniler, 6-15. yaylı çalgılar dörtlüsü ve 2 viyolonsel konçertosudur.
Birçokları tarafından Shostakovich bestelediği 15 senfoni ve 15 yaylı çalgılar dörtlüsü ile 20. yüzyılın en büyük ve Bach’a en çok yaklaşan bestecisi olarak kabul edilir. Shostakovich ilk başta Sovyet rejimine çok bağlı bir gençken, daha sonra bu rejimi karanlık ve acı olarak görmüş, bestelerine bu şekilde yansıtmıştır.
Şostakoviç 1926'dan 1972'ye kadar on beş senfoni beste­lemiştir. Bestecinin, ezgisel ve enstrümantal zenginliği ile geniş mimari çat­kısı bakımından Berlioz'un ya da Mahler'in büyük bestelerini anımsa­tan senfonileri dışında, çok sayıda film müziği (Berlin Düşüyor, 1949), vb. vardır. Şostakoviç, bestelerinin özel­liği gereği ve ayrıca 1979'da yayım­lanmış olan Anılar'ından dolayı, uluslararası alanda adını duyurmuş bir müzikçi, gençlik yıllarının ataklığını her zaman için korumuş bir besteci olarak kabul edilir.


Derlemedir.


BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 2 üye beğendi.
Son düzenleyen Safi; 11 Eylül 2015 18:46
Biyografi Konusu: Dmitri Dmitriyevich Shostakovich nereli hayatı kimdir.
Tanrı varsa eğer, ruhumu kutsasın... Ruhum varsa eğer!
ThinkerBeLL - avatarı
ThinkerBeLL
VIP VIP Üye
6 Aralık 2009       Mesaj #2
ThinkerBeLL - avatarı
VIP VIP Üye
Dmitriy Şostakoviç (1906-1975)
MsXLabs.org & Temel Britannica
Sponsorlu Bağlantılar

Rus besteci Dmitriy Şostakoviç, SSCB döneminin ünlü bestecisi ve virtüözüdür. SSCB Yüksek Sovyet Milletvekili, 20. yüzyılın en önemli bestecilerinden biridir. St. Petersburg'da (sonradan Petrograd, bugün Leningrad) doğan Şostakoviç ilk piyano derslerini annesinden aldı. Müzik öğrenimine Glasser Müzik Okulu'nda başladı. 1919-25 arasında Petrograd Konservatüvan'nda (bugün Leningrad Konservatuvarı) öğrenim gördü. Babası 1917 Ekim Devrimi'nden kısa bir süre sonra, ardında yoksul bir aile bırakarak öldü. Şostakoviç tiyatrolarda piyano çalarak ailesine destek olmaya çalıştı.
1925'te okulu bitirirken yazdığı Birinci Senfoni'siyle genç yaşta yalnız kendi ülkesinde değil, dünya çapında ün kazandı. Yapıtı 1927'de Berlin'de, ertesi yıl ABD'de, Philadelphia'da seslendirildi. Bu olağanüstü basarı üzerine hükümet sanatçıyı, Ekim Devrimi'nin yıldönümü için İkinci Senfoni'yi yazmakla görevlendirdi. Ekim Devrimi'ni izleyen yıllarda SSCB'de özgür bir kültür ortamı vardı. Şostakoviç o dönemde ülkesinde çok sevilen bir sanatçı olmakla birlikte, 1930'larda Stalin yönetimi sırasında resmi çevrelerin olumsuz tepkisiyle karşılaştı. İlk iki operası Burun (1927-28) ve Mtsensk'li Lady Macbeth (1932), biçimcilikle ve küçük burjuva duyarlılığıyla yüklü bulunarak hükümetçe resmen suçlandı ve yasaklandı.
Bu suçlamalar karşısında Şostakoviç operalarını ve Dördüncü Senfoni'sini geri çekti. Suçlamaları yanıtlamak amacıyla, "bir Sovyet sanatçısının haklı eleştirilere yanıtı" olarak tanımladığı Beşinci Senfoni'yi yazdı. 1937'de seslendirilen bu yapıt SSCB'de olduğu kadar başka ülkelerde de beğenildi. 1936'da Türkiye'ye gelerek piyano resitalleri veren Şostakoviç 1940'ta Stalin Ödülü'nü kazandı. 1941'de, ülkesinde ulusal bir kahraman olarak görüldüğü II. Dünya Savaşı yıllarında Leningrad Senfonisi olarak da bilinen Yedinci Senfoni'yi yazdı.
1948'de, devletin baskıcı bir kültür politikası uyguladığı sırada, Şostakoviç'le birlikte Sergey Prokofyev gibi ünlü besteciler biçimci arayışa yönelmek ve anlaşılmaz yapıtlar vermekle suçlandılar. Şostakoviç Moskova ve Leningrad konservatuvarlarındaki görevlerinden uzaklaştırıldı. Stalin'in 1953'te ölmesinden sonra devletin kültür politikası yumuşadı. Şostakoviç SSCB'nin en büyük unvanlarından olan "halk sanatçısı" unvanıyla onurlandırıldı, ama resmi çevrelerle olan anlaşmazlıklar sürdü. O dönemde, son derece güçlü yapıtlarından Onuncu SenfonCyi (1953) ve şair Yevgeni Yevtuşenko'nun bir şiirini kullanarak On Üçüncü Senfoni'yi (1962) yazdı.
1949'da ABD'de, 1958'de Batı Avrupa ülkelerinde turneye çıktı.
Şostakoviç 15 senfoni, yaylı çalgılar için 15 dörtlü, piyano ve yaylı çalgılar için bir beşli, piyano ve keman konçertoları, üç bale müziği, çocuk korosu için Ormanların Şarkısı (1949) adlı bir oratoryo, iki film müziği besteledi. İki kez SSCB'nin eri yüksek unvanı olan Lenin Nişanı ile ödüllendirildi. Yaşamı boyunca aldığı sert eleştiriler ve baskılara karşın inanç ve düşüncelerinden ödün vermeyen Şostakoviç, özellikle senfonilerindeki sağlam yapı ve orkestra müziğindeki ustalığı ile 20. yüzyılın en önemli bestecilerinden sayılır.

BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 2 üye beğendi.
Tanrı varsa eğer, ruhumu kutsasın... Ruhum varsa eğer!
Mira - avatarı
Mira
VIP VIP Üye
3 Eylül 2012       Mesaj #3
Mira - avatarı
VIP VIP Üye
ŞOSTAKOVİÇ, Dimitri Dimitriyevi (1906 Petersburg - 1975 Moskova)
MsXLabs.org & MORPA Genel Kültür Ansiklopedisi

Sovyet bestecidir. Petersburg Konservatuvarı'nda eğitim gördü. Aleksandr Glazunov ve Maximillian Steinberg'den ders aldı. Mezuniyet çalışması olan "Birinci Senfoni"si (1924-1925) ile 18 yaşında üne kavuştu. 1917 Rus Devrimi'nin coşkusuyla besteciliğe başlayan Dimitri Şostakoviç, Sovyetler Birliği'nin toplumsal ve tarihî bakımdan önemli olaylarını müziğinde yansıtmaya çalıştı. "Beşinci Senfoni"sini 1937'de besteledi, aynı yıl Leningrad Konservatuvarı'nda profesör oldu. 1941'de ortaya koyduğu "Yedinci Senfoni" ile ünü daha da arttı. On üç senfonisi yanında konçerto, oda müziği, sahne müziği ve piyano parçaları da vardır.
BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 2 üye beğendi.
theMira
Safi - avatarı
Safi
SMD MiSiM
11 Eylül 2015       Mesaj #4
Safi - avatarı
SMD MiSiM
Ad:  800px-Dmitri_Shostakovich_credit_Deutsche_Fotothek_adjusted.jpg
Gösterim: 738
Boyut:  138.5 KB

SHOSTAKOVİCH
(Dmitri Dmitriyevich). rus besteci (Sen-Petersburg 1906 - Moskova 1975). Doğduğu kentin konservatuvarında Steinberg ve Glazunov'un öğrencisi oldu ve bir dizi öncü yapıtla adını duyurdu: piyano için parçalar (Aphorismes, 1927), baleler (Altın çağ, 1930), senfoniler (Symphonie d'octobre. 1927; Bir Mayıs, 1931), operalar (Burun, 1928; Katerina ismailova olarak değiştirilen Mtsensk’li Lady Macbeth [1932-1963)). Bu son yapıtı, sonra da 4 Senfoni'sı, "yenıcilik’Terı yüzünden, yönetici çevreler tarafından, şiddetli bir biçimde eleştirilmesine neden oldu. Ancak. 5. Senfoni1 si (1937), özellikle de 1941'de kuşatılan kentte yazdığı, Leningrad denen 7 Senfoni'si ya da Jdanov'un bildirisinden esinlenen le Chant des forâts (1949) oratoryosu ile yeniden göze girdi. Buna karşın, telli çalgılar için bestelediği harika on beş dörtlü dizisinin (1938'den 1974’e) ve on beş senfonisi (1926'dan 1972'ye) arasından, Yevtuşenko'nun şiirleri üstüne solo bas ve erkekler korosu için olan bestelediği 13. Senfoni’sinin ya da ölümün kol gezdiği metinler üstüne 2 solist sesi ve 19 çalgı (telli ve vurmalı) için yazdığı 14. Senfoni’sinin kanıtladığı gibi, Şostakoviç yalnızca resmi bir müzıkçı olmadı. Viyolonsel için yazdığı, gizemli 2. Konçertosu (1966) çoğunlukla sanatçının özgürlük savaşımını konu alan birçok ezgi dizisi için de aynı şey söz konusudur. Bu partisyonların yanı sıra, "Anılar"ının (1979) yayımlanması, Şostakoviç1 in, ölümüne kadar gençliğin ateşini koruyan uluslararası bir besteci olduğunu gösterir.

Kaynak: Büyük Larousse

Benzer Konular

29 Kasım 2015 / estudiantes Spor ww
24 Ağustos 2015 / Safi Asker ww