HALS, Frans (yaklaşık 1581-1666). Büyük boyutlu grup portreleriyle tanınan Flaman ressamı Frans Hals Anvers'te doğdu. 1585'te İspanya Hollanda'yı işgal edince ailesi Haarlem'e göç etti. Yaşamının geri kalan bölümünü burada geçirdi. Hals'ın ilk evliliğinden iki, ikinci evliliğinden sekiz çocuğu oldu. Sekiz oğlundan beşi babalan gibi ressam olduysa da hiçbiri ün kazanamadı.
Hals ancak 30 yaşlarında tanınmaya başladı. Daha önceki yaşamına ilişkin pek fazla bilgi yoktur. Öteki ressamlar üzerinde önemli bir etkisi olmamakla birlikte ressam olarak değeri ancak 19. yüzyılda anlaşılmıştır. Hals'ın mezarı Haarlem'deki büyük kilisededir. En güzel tablolarının büyük bir bölümü aynı kentteki Frans Hals Müzesi'ndedir.
Hals resimlerinde 17. yüzyıl insanlarını son derece canlı bir biçimde, tüm kişilik özelliklerini yansıtan bir ustalıkla betimledi. Resimlerinde Haarlem'deki gündelik yaşamdan görüntüleri, gülen çocukları, gezgin oyuncuları, şarkıcıları, seyyar satıcıları ve Çingene kızlarını konu aldı. Bu yapıtlarından en ünlüsü Paris'te Louvre Müzesi'nde bulunan Çingene Kızadır.
Hals'ın Hollanda dışında da ün kazanmasını sağlayan yapıtları Gülen Atlı gibi tek kişilik portreleriydi. En başarılı yapıtları ise Frans Hals Müzesi'nde yer alan büyük boyutlu grup portreleridir. Bu portrelerdeki kişileri o döneme kadar eşine rastlanmayan ölçüde serbest fırça vuruşlarıyla, son derece ilginç ve uyumlu bir bütünsellikle bir araya getirmiştir.
Haarlem de St. George Muhafız Alayı Subaylarının Ziyafeti adlı tablosundaki figürleri kendi aralarında konuşan küçük gruplar biçiminde, son derece parlak renklerle neşeli bir hava içinde yansıtan ressamın öteki önemli yapıtları arasında Neşeli Ayyaş (Rijksmuseum, Amsterdam), Haarlem'deki Yaşldar Evi Yöneticileri (Frans Hals Müzesi, Haarlem) sayılabilir. Bu portreyi yaptığında yaşlı ve yoksul düşmüş olan Hals, ilk dönem tablolarından farklı olarak siyah, gri ve beyaz renklere ağırlık vermiştir.
Hals ancak 30 yaşlarında tanınmaya başladı. Daha önceki yaşamına ilişkin pek fazla bilgi yoktur. Öteki ressamlar üzerinde önemli bir etkisi olmamakla birlikte ressam olarak değeri ancak 19. yüzyılda anlaşılmıştır. Hals'ın mezarı Haarlem'deki büyük kilisededir. En güzel tablolarının büyük bir bölümü aynı kentteki Frans Hals Müzesi'ndedir.
Sponsorlu Bağlantılar
Hals resimlerinde 17. yüzyıl insanlarını son derece canlı bir biçimde, tüm kişilik özelliklerini yansıtan bir ustalıkla betimledi. Resimlerinde Haarlem'deki gündelik yaşamdan görüntüleri, gülen çocukları, gezgin oyuncuları, şarkıcıları, seyyar satıcıları ve Çingene kızlarını konu aldı. Bu yapıtlarından en ünlüsü Paris'te Louvre Müzesi'nde bulunan Çingene Kızadır.
Hals'ın Hollanda dışında da ün kazanmasını sağlayan yapıtları Gülen Atlı gibi tek kişilik portreleriydi. En başarılı yapıtları ise Frans Hals Müzesi'nde yer alan büyük boyutlu grup portreleridir. Bu portrelerdeki kişileri o döneme kadar eşine rastlanmayan ölçüde serbest fırça vuruşlarıyla, son derece ilginç ve uyumlu bir bütünsellikle bir araya getirmiştir.
Haarlem de St. George Muhafız Alayı Subaylarının Ziyafeti adlı tablosundaki figürleri kendi aralarında konuşan küçük gruplar biçiminde, son derece parlak renklerle neşeli bir hava içinde yansıtan ressamın öteki önemli yapıtları arasında Neşeli Ayyaş (Rijksmuseum, Amsterdam), Haarlem'deki Yaşldar Evi Yöneticileri (Frans Hals Müzesi, Haarlem) sayılabilir. Bu portreyi yaptığında yaşlı ve yoksul düşmüş olan Hals, ilk dönem tablolarından farklı olarak siyah, gri ve beyaz renklere ağırlık vermiştir.
Msxlabs & TemelBritannica
Biyografi Konusu: Frans Hals nereli hayatı kimdir.
Şeytan Yaşamak İçin Her Şeyi Yapar....