Ziyaretçi
Apelles
(ü. MÖ 4. yüzyıl), Erken Helenistik dönemde yaşamış Yunanlı ressam.
Antik Çağın sanat yazarları tarafından öylesine yüceltilmiştir ki, günümüze hiçbir yapıtı ulaşmamış olmasına karşın, hâlâ o dönemin en büyük ressamı olarak anılır. Yaşamı ile ilgili bilgi çok azdır. İon kökenliydi, ama Yunanistan'ın güneyindeki Sikyon Dor okulunda ressam Pamphilos'un öğrencisi oldu. Yapıtlarında Dor üslubunun inceliğini birleştirdiği söylenir.
Apelles, Makedonya kralı II. Philippos ve oğlu Büyük İskender 'i elinde şimşek tutarken betimlediği resmi en önemli yapıtlarından sayılır. Başka önemli çalışmaları araasında çeşitli portreler, iftira konusunu işlediği büyük bir alegorik resim ve Aphrodite'yi denizin içinden yükselirke gösteren başka bir resim sayılabilir. Bu yapıtların kopyaları bile kalmamışsa da kitaplarda anlatılan betimlemeleri, özellikle Rönesans'ta Apelles'in resimlerini taklit etmek isteyen sanatçılara esin kaynağı olmuştur.
Apelles'in dış çizgilerle desen oluşturmaya büyük önem verdiği ve her gün bu konuda çalışma yaptığı söylenir. Protogenes'e yaptığı ziyaret sırasında, iki ustanın en güzel ve endüzgün çizgiyi kimin çizebileceği konusunda iddiaya tutuşması ünlüdür. Hakkında yazılanlardan, Apelles'in yapıtlarında kısıtlı renklerle çalıştığı ve ayrıntılı perspektif kullanmaktan kaçındığı anlaşılmaktadır. Kompozisyonlarının yalınlığı, çizgisinin güzelliği ve etkili anlatım biçimi sanatının başta gelen özelliklerinden sayılmıştır.
Apelles, resim tekniğini geliştirmiş olan çalışmalarından ötürü de değer taşır. Resimlerinde atramentum adı verilen koyu renkli bir sır kullanmıştı; bu sır hem resimlerini korumaya, hem de renklerin daha pastel bir görünüm almasına yarıyordu. Döneminin en cüretli ve en ilerici sanatçılarından biri olduğu konusunda şüphe yoktur.
Sponsorlu Bağlantılar
Antik Çağın sanat yazarları tarafından öylesine yüceltilmiştir ki, günümüze hiçbir yapıtı ulaşmamış olmasına karşın, hâlâ o dönemin en büyük ressamı olarak anılır. Yaşamı ile ilgili bilgi çok azdır. İon kökenliydi, ama Yunanistan'ın güneyindeki Sikyon Dor okulunda ressam Pamphilos'un öğrencisi oldu. Yapıtlarında Dor üslubunun inceliğini birleştirdiği söylenir.
Apelles, Makedonya kralı II. Philippos ve oğlu Büyük İskender 'i elinde şimşek tutarken betimlediği resmi en önemli yapıtlarından sayılır. Başka önemli çalışmaları araasında çeşitli portreler, iftira konusunu işlediği büyük bir alegorik resim ve Aphrodite'yi denizin içinden yükselirke gösteren başka bir resim sayılabilir. Bu yapıtların kopyaları bile kalmamışsa da kitaplarda anlatılan betimlemeleri, özellikle Rönesans'ta Apelles'in resimlerini taklit etmek isteyen sanatçılara esin kaynağı olmuştur.
Apelles'in dış çizgilerle desen oluşturmaya büyük önem verdiği ve her gün bu konuda çalışma yaptığı söylenir. Protogenes'e yaptığı ziyaret sırasında, iki ustanın en güzel ve endüzgün çizgiyi kimin çizebileceği konusunda iddiaya tutuşması ünlüdür. Hakkında yazılanlardan, Apelles'in yapıtlarında kısıtlı renklerle çalıştığı ve ayrıntılı perspektif kullanmaktan kaçındığı anlaşılmaktadır. Kompozisyonlarının yalınlığı, çizgisinin güzelliği ve etkili anlatım biçimi sanatının başta gelen özelliklerinden sayılmıştır.
Apelles, resim tekniğini geliştirmiş olan çalışmalarından ötürü de değer taşır. Resimlerinde atramentum adı verilen koyu renkli bir sır kullanmıştı; bu sır hem resimlerini korumaya, hem de renklerin daha pastel bir görünüm almasına yarıyordu. Döneminin en cüretli ve en ilerici sanatçılarından biri olduğu konusunda şüphe yoktur.
Biyografi Konusu: Apelles nereli hayatı kimdir.