Paolo Veronese (1528 - 1588)
Adından da anlaşılacağı gibi Verona’da dünyaya gelmiştir. 14 yaşında bir atölyeye girerek eğitim almaya başlamıştır. Venedik’e çok uzak mesafede olmayan Verona’da gerçekleştirdiği ilk çalışmaları genel olarak Tiziano’nun Pesaro Madonnası’nın etkilerini gösterir.
Fakat yaklaşık olarak 1553 yılında, 1588’deki ölümüne değin kesintisiz olarak çalıştığı Venedik’e gelerek burada San Sebastiano Kilisesi’nin tavanı için göz yanılsaması yaratmaya dayanan freskler üzerinde çalışmaya başlamıştır. Ardından Doçlar Sarayı ve Villa Maser’e duvar resimleri yapmıştır.
Yaklaşık 1560 tarihli olan Villa Maser freskleri duvarları kaplayan geniş manzaralardan oluşmaktadır. Böylece adeta yapının duvarları ortadan kaldırılmış hissi yaratılmıştır. Bu tür görsel yanılsamalar izleyen dönem resim sanatında giderek daha sık kullanılır olacaktır. Veronese iç mekanlara yaptığı duvar resimleriyle ün kazanmış ve çok sayıda sipariş almaya başlamıştır. Klasik mimarlık yapıtlarından oluşan bir arka fon üzerinde canlı renklerle betimlediği alegorik, dinsel ve tarihsel konulu büyük resimleriyle tanınmıştır. Yanılsamalı manzaralar ve mimari öğelerle yapıların duvarlarının sınırlayıcı etkisi ortadan kaldırılmıştır. Başta Venedik kırsalında yapılan villalar için olmak üzere çeşitli freskler yapmıştır. Aynı zamanda altar panoları ve yağlıboyalar da gerçekleştirmiştir.
1562-63 yıllarına tarihlenen 669x990 cm. boyutlarındaki Kana Düğünü adlı resim, tuval üzerine yağlı boya ile yapılmıştır. Resmin yan taraflarında hareketli, kalabalık mimari öğeler yer almaktadır. Bunlar dönemin Venedik’te çalışan ünlü mimarı Sansovino’nun yapılarına çağrışımlar yapmaktadır. Ortada kalan boşluk gökyüzüne açılmaktadır. Resmin ön kısmında, resim yüzeyine U şeklinde açılan bir masa etrafında kalabalık ve hareketli figürler yer almaktadır. Gerek mimari gerekse figür kalabalığı Veronese’nin resimlerine yoğun bir hareket duygusu kazandırmaktadır. Masa etrafında toplanmış kalabalığa müzik keyfi yaşatan bir de müzisyenler grubu vardır. Bunlar çeşitli enstrümanları çalan dönemin Tiziano, Giorgione gibi önemli Venedikli sanatçılarıdır. Figür grubunun arkasında ve hemen üstlerinde yer alan platformun korkulukları resmi yatay olarak ayırmakta, ancak ortadaki boşlukta görülen uzaktaki kule ve iki yandaki kalabalık mimari öğelerin dikeyliği bu yatay etkiyi karşılamaktadır. Resimde figür - mekan ilişkisinin tüm bu kalabalığa karşın rahatlıkla ele alınışı, trecentodan beri ressamların verdiği mücadelenin bir zaferidir sanki.
Veronese’nin yapıldığı dönemde tartışma yaratan bir resmi ise, 1573 tarihli Levi Evinde Yemek’tir. Üç kemerli geniş bir Roma zafer takını andıran mimari, tüm resim yüzeyini kaplamaktadır. Kemer açıklıklarının arasına kurulu masayı kalabalık bir figür grubu çevrelemiştir. Yine kalabalık mimari öğeler ve figürlerle hareketlendirilmiş bir resimdir. Resmin dinsel olan konusunun (son akşam yemeği) böylesine dünyevi figürlerle doldurulup, tüm ağırlığından yoksun bir şekilde ele alınması üzerine Engizisyon harekete geçmiş ve nihayetinde Veronese resmin ismini Levi Evinde Yemek olarak değiştirmek zorunda kalmıştır.
Venedik’teki Doçlar Sarayı’nda yer alan bir odanın tavan kısmına konmak üzere yapılmış olan Venedik’in Zaferi, 1585 tarihli, oval bir resimdir. Tavanda yer almakta ve düz tavana göğe açılan kubbemsi bir etki veren göz yanılsamasına dayanmaktadır. Yine yoğun mimari ve kalabalık figürler arasında gökyüzü görülmektedir. Bu kez izleyicinin bakış açısı neredeyse tam alttandır. Rakursiler, ışık kullanımı ve kompozisyonun gelişimi göz yanılsamasını arttırıcı unsurlardır. 15. yüzyıl Venedik sanatçısı Mantegna’nın yaklaşık yüz yıl önce Gonzaga ailesinin sarayının tavanına yaptığı resmin üzerine gelişen bir anlayışın örneğidir.
Sponsorlu Bağlantılar
Fakat yaklaşık olarak 1553 yılında, 1588’deki ölümüne değin kesintisiz olarak çalıştığı Venedik’e gelerek burada San Sebastiano Kilisesi’nin tavanı için göz yanılsaması yaratmaya dayanan freskler üzerinde çalışmaya başlamıştır. Ardından Doçlar Sarayı ve Villa Maser’e duvar resimleri yapmıştır.
Yaklaşık 1560 tarihli olan Villa Maser freskleri duvarları kaplayan geniş manzaralardan oluşmaktadır. Böylece adeta yapının duvarları ortadan kaldırılmış hissi yaratılmıştır. Bu tür görsel yanılsamalar izleyen dönem resim sanatında giderek daha sık kullanılır olacaktır. Veronese iç mekanlara yaptığı duvar resimleriyle ün kazanmış ve çok sayıda sipariş almaya başlamıştır. Klasik mimarlık yapıtlarından oluşan bir arka fon üzerinde canlı renklerle betimlediği alegorik, dinsel ve tarihsel konulu büyük resimleriyle tanınmıştır. Yanılsamalı manzaralar ve mimari öğelerle yapıların duvarlarının sınırlayıcı etkisi ortadan kaldırılmıştır. Başta Venedik kırsalında yapılan villalar için olmak üzere çeşitli freskler yapmıştır. Aynı zamanda altar panoları ve yağlıboyalar da gerçekleştirmiştir.
Kana Düğünü, 1562-63
1562-63 yıllarına tarihlenen 669x990 cm. boyutlarındaki Kana Düğünü adlı resim, tuval üzerine yağlı boya ile yapılmıştır. Resmin yan taraflarında hareketli, kalabalık mimari öğeler yer almaktadır. Bunlar dönemin Venedik’te çalışan ünlü mimarı Sansovino’nun yapılarına çağrışımlar yapmaktadır. Ortada kalan boşluk gökyüzüne açılmaktadır. Resmin ön kısmında, resim yüzeyine U şeklinde açılan bir masa etrafında kalabalık ve hareketli figürler yer almaktadır. Gerek mimari gerekse figür kalabalığı Veronese’nin resimlerine yoğun bir hareket duygusu kazandırmaktadır. Masa etrafında toplanmış kalabalığa müzik keyfi yaşatan bir de müzisyenler grubu vardır. Bunlar çeşitli enstrümanları çalan dönemin Tiziano, Giorgione gibi önemli Venedikli sanatçılarıdır. Figür grubunun arkasında ve hemen üstlerinde yer alan platformun korkulukları resmi yatay olarak ayırmakta, ancak ortadaki boşlukta görülen uzaktaki kule ve iki yandaki kalabalık mimari öğelerin dikeyliği bu yatay etkiyi karşılamaktadır. Resimde figür - mekan ilişkisinin tüm bu kalabalığa karşın rahatlıkla ele alınışı, trecentodan beri ressamların verdiği mücadelenin bir zaferidir sanki.
Levi Evinde Yemek, 1573
Veronese’nin yapıldığı dönemde tartışma yaratan bir resmi ise, 1573 tarihli Levi Evinde Yemek’tir. Üç kemerli geniş bir Roma zafer takını andıran mimari, tüm resim yüzeyini kaplamaktadır. Kemer açıklıklarının arasına kurulu masayı kalabalık bir figür grubu çevrelemiştir. Yine kalabalık mimari öğeler ve figürlerle hareketlendirilmiş bir resimdir. Resmin dinsel olan konusunun (son akşam yemeği) böylesine dünyevi figürlerle doldurulup, tüm ağırlığından yoksun bir şekilde ele alınması üzerine Engizisyon harekete geçmiş ve nihayetinde Veronese resmin ismini Levi Evinde Yemek olarak değiştirmek zorunda kalmıştır.
Venedik’teki Doçlar Sarayı’nda yer alan bir odanın tavan kısmına konmak üzere yapılmış olan Venedik’in Zaferi, 1585 tarihli, oval bir resimdir. Tavanda yer almakta ve düz tavana göğe açılan kubbemsi bir etki veren göz yanılsamasına dayanmaktadır. Yine yoğun mimari ve kalabalık figürler arasında gökyüzü görülmektedir. Bu kez izleyicinin bakış açısı neredeyse tam alttandır. Rakursiler, ışık kullanımı ve kompozisyonun gelişimi göz yanılsamasını arttırıcı unsurlardır. 15. yüzyıl Venedik sanatçısı Mantegna’nın yaklaşık yüz yıl önce Gonzaga ailesinin sarayının tavanına yaptığı resmin üzerine gelişen bir anlayışın örneğidir.
Son düzenleyen Safi; 7 Temmuz 2015 15:19
Biyografi Konusu: Paolo Veronese nereli hayatı kimdir.
Tanrı varsa eğer, ruhumu kutsasın... Ruhum varsa eğer!