Victor Vasarely (1908 - 1997)
Resim anlayışı
Op-Art sanatının en önemli temsilcilerinden biri olan Victor Vaserely, 1908'de Macaristan'da doğdu. Budapeşte'de Bauhaus anlayışında öğrenim gördükten (Muhely Akademisi, 1928-1930) sonra Paris'e yerleşen Victor Vasarely (1930) grafikçilik çalışmalarının yanı sıra aksonometrik perspektif (üç boyutlu nesnelerin eğik düzlem üstüne dik izdüşümü) ve çizgisel türevlerle ilgili kuramsal araştırmalara girişti. Grafizm dizileri (Satranç Tahtaları, Zebralar, vb.) bu araştırmalara tanıklık eder.
1937'den sonra resimde değişik üslupları deneyen sanatçının ışık üstüne, optik yöntemlerle (kinetizm, 1955'ten sonra) yaratılan hareket yanılgıları ya da izlenimleriyle, resim yapıtının toplumsal yaşamdaki işleviyle ilgili araştırmaları giderek, bir gözenin (düzlem geometrinin bir figürünü içeren kare) yinelenmesiyle belirlenen yapısal bir sanata ulaştı. Vasarely, 1940'larda geometrik biçimler ve içiçe renkler kullandığı özgün üslubunu geliştirdi. 1950'lerin ortalarında ve 1960'larda bu üslubu olgunlaştırarak optik yanılsama yoluyla hareket izlenimi uyandıran daha parlak ve titrek renkler kullanmaya başladı. Söz konusu göze titizlikle düzenlenmiş ve renklere göre dönüşüm geçirebilen bir gözedir. Hareket, söz konusu yapıtlarda izleyicinin mimari uzamlar ve hacimler içine yerleştirilmiş olan yapıta karşısında yer değiştirmesiyle yaratılır. Sanatçının kullandığı "plastik birimler alfabesi", çok sayıda gücül yapıt doğurabilecek güçte tipler düzenlemesine olanak vermiştir. Vasarely'nin matematiksel kesinliğe dayanan sanatı, teknik modernlikle sanatı uzlaştırmaya çalışır. 1965 Sao Paulo İkiyıldabir Sergisi'nde birincilik ödülünü kazanan Vasarely'nin halıcılık alanında da çeşitli girişimleri vardır. Gordes'da (Güney Fransa) bir Vasarely Müzesi (1970), Aix-en-Provence'ta da Vasarely Vakfı (1976) kuran ve mimari sorunlarla da ilgilenen sanatçının ayrıca çeşitli yazıları vardır. Bunlar:
Çalışmalarından örnekler
Victor Vasarely (Vásárhelyi Győző; d. 9 Nisan 1908 - ö. 15 Mart 1997), Macar asıllı Fransız ressamdır. İç içe girmiş kareler, yuvarlaklar, elipsler, yamuklar ve çokgenler ile çok renkli bir soyutlamaya ulaşarak Op Sanatı'nın en önemli temsilcilerinden biri olmuştur. Yapıtlarında görsel bir devinim egemendir.
Sponsorlu Bağlantılar
Resim anlayışı
Op-Art sanatının en önemli temsilcilerinden biri olan Victor Vaserely, 1908'de Macaristan'da doğdu. Budapeşte'de Bauhaus anlayışında öğrenim gördükten (Muhely Akademisi, 1928-1930) sonra Paris'e yerleşen Victor Vasarely (1930) grafikçilik çalışmalarının yanı sıra aksonometrik perspektif (üç boyutlu nesnelerin eğik düzlem üstüne dik izdüşümü) ve çizgisel türevlerle ilgili kuramsal araştırmalara girişti. Grafizm dizileri (Satranç Tahtaları, Zebralar, vb.) bu araştırmalara tanıklık eder.
1937'den sonra resimde değişik üslupları deneyen sanatçının ışık üstüne, optik yöntemlerle (kinetizm, 1955'ten sonra) yaratılan hareket yanılgıları ya da izlenimleriyle, resim yapıtının toplumsal yaşamdaki işleviyle ilgili araştırmaları giderek, bir gözenin (düzlem geometrinin bir figürünü içeren kare) yinelenmesiyle belirlenen yapısal bir sanata ulaştı. Vasarely, 1940'larda geometrik biçimler ve içiçe renkler kullandığı özgün üslubunu geliştirdi. 1950'lerin ortalarında ve 1960'larda bu üslubu olgunlaştırarak optik yanılsama yoluyla hareket izlenimi uyandıran daha parlak ve titrek renkler kullanmaya başladı. Söz konusu göze titizlikle düzenlenmiş ve renklere göre dönüşüm geçirebilen bir gözedir. Hareket, söz konusu yapıtlarda izleyicinin mimari uzamlar ve hacimler içine yerleştirilmiş olan yapıta karşısında yer değiştirmesiyle yaratılır. Sanatçının kullandığı "plastik birimler alfabesi", çok sayıda gücül yapıt doğurabilecek güçte tipler düzenlemesine olanak vermiştir. Vasarely'nin matematiksel kesinliğe dayanan sanatı, teknik modernlikle sanatı uzlaştırmaya çalışır. 1965 Sao Paulo İkiyıldabir Sergisi'nde birincilik ödülünü kazanan Vasarely'nin halıcılık alanında da çeşitli girişimleri vardır. Gordes'da (Güney Fransa) bir Vasarely Müzesi (1970), Aix-en-Provence'ta da Vasarely Vakfı (1976) kuran ve mimari sorunlarla da ilgilenen sanatçının ayrıca çeşitli yazıları vardır. Bunlar:
- 1955 - Le Mani feste jaune (Sarı Bildirge)
- 1970 - Plasticite
- 1973 - Folklore planâtaire (Gezegen Folkloru)
Çalışmalarından örnekler
Victor Vasarely'nin Keple Gestalt resminde yer alan öndeki prizma hem aşağı ve sola dönük hem de yukarı ve sağa dönük görülebilmektedir.
Torony-Nagy'deki küpler bazen çıkıntı, bazen girinti olarak algılanmaktadır.
Axo GJ'de ise resmin orta kısmında aynı yönde ve aynı düzlemdeymiş gibi gözüken kafesler, resmin alt ya da üst taraflarına bakıldığında düzlem değiştirmektedir.
Derlemedir.
Biyografi Konusu: Victor Vasarely nereli hayatı kimdir.
Tanrı varsa eğer, ruhumu kutsasın... Ruhum varsa eğer!