
Ziyaretçi
Keman, batı kökenlidir ve dünya üzerindeki en yaygın enstrumanlardandır. Dünyanın bir çok yerinde kemanı kendi müziğine uydurmuş insanlar vardır. Ortaçağdan bu yana kullanılan bu enstrumanı biz de kendi müziğimize uygun bir yorumla kullanmaya başlamışız. Türk Müziği’nde 19. yüzyıldan beri var keman. Ondan daha önce rebab isimli kemana çok benzeyen yaylı bir saz kullanılırmış. Kemanın müziğimize girmesiyle bu saz unutulmaya yüz tutmuştur. Keman ise Türk Müziği’nde çok yaygın olarak kullanılıyor. Orkestraların içinde yaylı grubu olarak ayrı bir yeri olduğu gibi, diğer sazlar arasında tek başına da çalınabiliyor. Ama bence tek başına keman daha güzel. Bir keman taksimi veya kemanla saz eseri icrası kemanın bütün duygusunu bize hissettiriyor.
Keman, ilk gören insanlarda hemen çalınabilecekmiş gibi görünür. Klavyesinin kısa ve insanın elinin altında bulunması, sadece dört tane teli olması bir kolaylıktır keman için. Fakat kemanın asıl zor yeri parmakları oynatmak değil, yay hakimiyetidir. Uzun bir süre yay çalışmak gerekir başlangıç safhasında. Tabi parmak hakimiyeti kolay dediysek yaya göre kolaydır. Türk Müziği’nde bulunan esnek geçişleri yapmak o kadar da kolay bir iş değildir. Bana göre kemanın zor olmasının sebebi tutş pozisyonudur. Ne ud gibi dizine koyarsın, ne kanun gibi kucağına alırsın. Omzunla başın arasında kemanı tutmaya çalışmak, insanın doğasına uymayan bir harekettir. Ayrıca yayın hareketi sırasında çevrede olan insanların gözüne yay sokma riski de vardır çalarken
Sürekli tetiktesindir yani, çevrede olup biten olaylar ud çalan bir insanı ilgilendirmezken sen bunları takip etmek zorundasındır. Bu yüzden keman çalmak isteyenlere tavsiyem, siz siz olun geniş bir alanda keman çalın ve millete rahatsızlık vermeyin. Ayrıca kemanı kemençe gibi tutup çalmaya çalışan insanları da kafanıza takmayın. Onlar da öyle insanlar öyle kabullenin siz de
Keman, ilk gören insanlarda hemen çalınabilecekmiş gibi görünür. Klavyesinin kısa ve insanın elinin altında bulunması, sadece dört tane teli olması bir kolaylıktır keman için. Fakat kemanın asıl zor yeri parmakları oynatmak değil, yay hakimiyetidir. Uzun bir süre yay çalışmak gerekir başlangıç safhasında. Tabi parmak hakimiyeti kolay dediysek yaya göre kolaydır. Türk Müziği’nde bulunan esnek geçişleri yapmak o kadar da kolay bir iş değildir. Bana göre kemanın zor olmasının sebebi tutş pozisyonudur. Ne ud gibi dizine koyarsın, ne kanun gibi kucağına alırsın. Omzunla başın arasında kemanı tutmaya çalışmak, insanın doğasına uymayan bir harekettir. Ayrıca yayın hareketi sırasında çevrede olan insanların gözüne yay sokma riski de vardır çalarken


Sponsorlu Bağlantılar