Dijital Sanat (Sayısal Sanat)
Vikipedi, özgür ansiklopedi
Dijital sanat, genel anlamda üretilişinde bilgisayarın rol aldığı, fiziksel olmayan nesnelerin üretilmesiyle gerçekleşen sanat biçimine denir. Bu süreçte bilgisayar geleneksel anlamda bir yardımcı araçtan vazgeçilmez bir ortak yaratıcı konumuna kadar uzanan tayfın herhangi bir yerinde bulunabillir. Sürecinde bilgisayarın sadece alışılageldik kullanımının rol aldığı işler genelde bu sınıflandırmaya alınmazlar. 1990'lardaki dijital devrim sonrası sayıları artan dijital ressamlar ve baskıcılar sanat çevreleri ve müzeleri tarafından fazla kabul görmeseler de internet sanatı ve yazılım sanatı gibi dallar sanat müzelerine girmiştir.
Dijital tekniklerin sağladığı imkanların çeşitliliği, sanatçılara bunları araç, ortam veya konu olarak kullanabilme seçimi yaratmıştır. Dijital sanata temelde bu seçimler doğrultusunda bakabiliriz:
1. Dijital teknolojilerin araç olarak kullanılması
Üretimin bütünü veya bir kademesinde dijital teknolojiler kullanımı ve sunum biçiminin geleneksel ortamlardan yapılması söz konusudur:
Üretilmesinden sunumuna kadar dijital teknolojiler kullanılıp olanaklar irdelenir:
En etkili şekilde dijital teknolojiler tarafından ifade edilebileceği düşünülen konuların kullanılmasıdır:
Dijital sanat eseri, dijital olarak kaydedilmiş bir resim verisi, bir hiper-metin (hypertext), bir veritabanı veya bir program olabilir. Geleneksel sanat eserinin aksine insan tarafından algılanan biçimiyle sanat objesi aynı şey değildir. Temel biçim teknik bir ortam yoluyla insan tarafından görülür/duyulur/hissedilir hale getirilir. Bu tekrardan temsilin biçimi sanat eseriyle değil onu insana ileten teknik ortamla bağlantılıdır. Bu bakımdan dijital sanat ile gösteri sanatları arasında bir benzerlik vardır; bir tiyatro oyunu için yazılan senaryo ile salonda oynanan oyun arasındaki farka benzer bir ayrım burda da söz konusudur.
Vikipedi, özgür ansiklopedi
Sponsorlu Bağlantılar
Dijital sanat, genel anlamda üretilişinde bilgisayarın rol aldığı, fiziksel olmayan nesnelerin üretilmesiyle gerçekleşen sanat biçimine denir. Bu süreçte bilgisayar geleneksel anlamda bir yardımcı araçtan vazgeçilmez bir ortak yaratıcı konumuna kadar uzanan tayfın herhangi bir yerinde bulunabillir. Sürecinde bilgisayarın sadece alışılageldik kullanımının rol aldığı işler genelde bu sınıflandırmaya alınmazlar. 1990'lardaki dijital devrim sonrası sayıları artan dijital ressamlar ve baskıcılar sanat çevreleri ve müzeleri tarafından fazla kabul görmeseler de internet sanatı ve yazılım sanatı gibi dallar sanat müzelerine girmiştir.
Dijital tekniklerin sağladığı imkanların çeşitliliği, sanatçılara bunları araç, ortam veya konu olarak kullanabilme seçimi yaratmıştır. Dijital sanata temelde bu seçimler doğrultusunda bakabiliriz:
1. Dijital teknolojilerin araç olarak kullanılması
Üretimin bütünü veya bir kademesinde dijital teknolojiler kullanımı ve sunum biçiminin geleneksel ortamlardan yapılması söz konusudur:
- Fotoğraf manipülasyonu, Photoshop ile rötuşlamak.
- Video montaj, post-prodüksiyon, video efekt yapmak.
- Ses manipülasyonu, DJ dijital miksaj teknikleri.
- Dijital baskı, yazıcı, plotter, vb ile yapılan üretimler.
- Web tasarımı için üretim teknikleri.
- Programlama, programlama dilleri.
Üretilmesinden sunumuna kadar dijital teknolojiler kullanılıp olanaklar irdelenir:
- Yerleştirme (Enstalasyon)
- Film, video ve animasyon
- Internet ve ağ sanatı
- Yazılım sanatı (Software art)
- Sanal gerçeklik (virtual reality) ve genişletilmiş gerçeklik (augmented reality)
En etkili şekilde dijital teknolojiler tarafından ifade edilebileceği düşünülen konuların kullanılmasıdır:
- Yapay Yaşam
- Veritabanları ve veri görsellemesi
- Metin ve anlatı ortamları
- Oyunlar
- Aktivizm ve 'Hacktivism'
Dijital sanat eseri, dijital olarak kaydedilmiş bir resim verisi, bir hiper-metin (hypertext), bir veritabanı veya bir program olabilir. Geleneksel sanat eserinin aksine insan tarafından algılanan biçimiyle sanat objesi aynı şey değildir. Temel biçim teknik bir ortam yoluyla insan tarafından görülür/duyulur/hissedilir hale getirilir. Bu tekrardan temsilin biçimi sanat eseriyle değil onu insana ileten teknik ortamla bağlantılıdır. Bu bakımdan dijital sanat ile gösteri sanatları arasında bir benzerlik vardır; bir tiyatro oyunu için yazılan senaryo ile salonda oynanan oyun arasındaki farka benzer bir ayrım burda da söz konusudur.
Tanrı varsa eğer, ruhumu kutsasın... Ruhum varsa eğer!