Her insanın bir yüzü olduğu gibi kitap da bir yüze, bir portreye sahiptir. Bu yüz; içinde yazılanların, kitabın ruhunun yansımasıdır. Daha doğrusu öyle olmalıdır. O çehrede bulunanlar, kitabın kimliğini ele verecek bağlamda ele alınmalıdır. O zaman önceliği kitabı okutturmak olmalıdır. Öncelikle kapağımızı tasarlamaya başlamadan önce kesinlikle baskı tekniğini, basılacak malzemeyi, basım teknolojisini vs. öğrenmeliyiz. Bu şekilde işimize çalışmaya başlarsak çok daha verimli bir sonuç alacağımız kesindir. Zira çoğu zaman tasarımımız bilgisayarımızın ekranında göründüğü gibi baskı sonrası da çok ışıltılı ve mükemmel görünmez. Bunun nedeni de yukarıda bahsettiğimiz konulardır. Bu konular üzerinde titizlikle duran bir tasarımcının baskı sonrası hayal kırıklığına uğraması çok küçük bir ihtimaldir. Ardından çalışmamızın çözünürlüğüne çok dikkat etmeliyiz. Çalışmamızın profesyonelliğinin baskı sonrasına yansıması için en az 300 dpi çözünürlükle çalışmalıyız. Formatımızı (matbaacının isteğine göre değişebilir) da. tiff olarak ayarlarsak bozulmaları en aza indirebiliriz. Daha doğrusu bozulmalara engel oluruz.
Photoshop yanında illustrator, Freehand, CorelDraw ve Indesign bile kullanabilirsiniz. Bu iş en güzel Photoshop ile yapılıyor.
Öncelikle dikkat etmemiz gereken şey kitabın içeriği. Eğer kitap bir ders kitabıysa oldukça sade ve net çizgiler kullanılmalı ve hatta mümkünse vektörel çalışmalar yapılmalı. Eğer sanatsal bir eserse yine içeriğine bağlı olarak daha soyut bir çalışma yapılmalı ve yazarın / şairin düşünceleri alınmalı. Çünkü en iyi şekilde kitabın içeriğini bize o verebilir. Örnek çalışmamızda da görüleceği üzre kapağın her zaman çok renkli, rengârenk ve canlı olması değil de bazen daha mat ve sepyavari renklerde tasarlanması öngörülebilir.
Tasarım yapabilmesi için tasarımcının kitabı okuması gereklidir. Kitaplar bir şekilde mutlaka hayatımızda yer alıyorlar. Önceliği okullardaki ders kitapları alıyor. Kitap okuma alışkanlığımız varsa kitapçı ve kütüphaneler yer ediyor yaşantımızda. Yollarda yürürken kitap vitrinleri eşlik edebiliyor, gördüklerimize… Evimizde, odamızda en değerli can yoldaşımız olarak duruyorlar, değerli kitaplar. Sanat eğitiminde, söz konusu olan birçok neden vardır. Bunlardan ikisi; sanat eğitimi yapacaklar içindir, diğeri ise sanatı tüketecekler için bilinçlendirme adına yapılandır. Bir tasarımda çok önemli iki nüve vardır. Biri işlevselliği, diğeri estetikliği. Ne yaparsanız yapınız bu ikisinin dengede olması, ön koşuldur.
Kitap – dergi kapağı;
• Akılda kalan, unutulmayan, anımsanıveren
• Kitaba anlam veren
• Farklılık katan
• Özgün ve çarpıcı olan
• Merak ettiren
• Fark ettiren
• Kitaba gönderme yapan
• Aklı meşgul eden, düşündüren
• Okuyucuya soru sorduran
• Bir sorgulamanın başlangıcı olmalı, kapak tasarımı
• Kitabın içinin iyi bir göstergesi olmalı. Ama çarpıcı bir şekilde
• Okuyucuya bir bakış olmalı,
• Bir pencere açmalı
• Sade, yalın olmalı
• Kullanılan renkler sizi içine çekmeli. Amaca uygun olmalı. Ekonomik olmalı
• Kapak, içerikle ilişkili olmalı
• Görsel ögeler vurgulayıcı olmalı
• Tasarım bütünlük göstermeli
• Yazı ve görsellik arasında denge kurulmalı, tabii kendi içlerinde de.
• Yapılan resmin ve yazının amaca uygunluğu söz konusu olmalı
• Görsel ögelere yeteri kadar yer verilmeli
• Boşluklar etkili kullanılmalı
• Kapak tıklım tıklım doldurulmamalı
• Kitap kapağında kullanılacak bilgiler tam olmalı: Kitabın adı, yazarın adı, yayın evinin adı…
• Yazı karakterinin sade olmasına ve çok çeşitli olmamasına dikkat edilmeli. Doğru olmalı.
• Ön ve arka kapakta bütünlük aranmalı. Tutarlılık gözetilmeli. Gerekirse ilişkilendirilmeli
• Kapağın işlevsel olması kadar, estetik olmasına da dikkat edilmeli.
• Özgün, ilgi çekici, farklı olması konusunda hassasiyet gösterilmeli
• Kapak tasarımı ile sayfa tasarımı arasında birliktelik kurulabilir
• Kapak tasarımında kullanılan yazılar okunaklı olmalı. Çünkü işlevsel amaçlı olarak orada bulunuyorlar, okuyucu perişan etmek için değil.
• Görsel ögeler, okuma akışını engellememeli…
Son düzenleyen Safi; 25 Mayıs 2018 02:48