Nicolas Ray (1911 La Crosse/Wisconsin-1979 New York/ABD)
MsXLabs.org & MORPA Genel Kültür Ansiklopedisi
ABD'li sinema yönetmeni. Chicago Üniversitesi'nde mimarlık öğrenimi gördü. Üniversiteden sonra radyo oyunları yazdı ve kimilerinin yönetmenliğini yaptı. Çeşitli tiyatrolarda yönetmen ve oyuncu olarak çalıştı. 1945'te Elia Kazan'ın çektiği "A Tree Grows in Brooklyn" (Brooklyn'de Bir Ağaç Büyüyor) adlı filmde yönetmen yardımcılığı yaptı. Kısa bir süre televizyonda çalıştıktan ve birkaç filmde daha yönetmen yardımcılığı yaptıktan sonra "The Twisted Road/They Live By Night" (Dönülmeyen Yol, 1948) adlı filmini çekti. Filmlerinde esas olarak gençliğin ergenlik dönemindeki sorunları ve huzursuzlukları ve şiddet temaları üzerinde durdu. Tüm filmlerinde aynı temayı işlemesi ve kişisel üslubuyla Amerikan sinemasının en önemli yönetmenlerinden biri oldu. Ancak toplumsal sorunlara yaklaşma biçimi tutucu çevreleri rahatsız ettiği için "The True Story of Jasse James" adlı filmini tamamlaması, koşullar ileri sürülerek engellendi. Ray, bunun üzerine ülke dışına giderek çalışmalarını sürdürmeyi denediyse de istediği başarıyı tutturamayınca 1963'te sinemayı bıraktı. Görünürdeki huzurlu yaşamın ardında saklı iletişimsizliği ve Amerikan toplumundaki şiddeti anlattığı "Rebel without a Cause" (Asi Gençlik, 1955), adlı filmi kişisel üslubunun tüm özelliklerini taşıması ve kendinden sonraki gençlik konulu filmleri ve birçok yönetmeni etkilemesi bakımından bir başyapıttır.
Başlıca Yapıtları
MsXLabs.org & MORPA Genel Kültür Ansiklopedisi
Sponsorlu Bağlantılar
ABD'li sinema yönetmeni. Chicago Üniversitesi'nde mimarlık öğrenimi gördü. Üniversiteden sonra radyo oyunları yazdı ve kimilerinin yönetmenliğini yaptı. Çeşitli tiyatrolarda yönetmen ve oyuncu olarak çalıştı. 1945'te Elia Kazan'ın çektiği "A Tree Grows in Brooklyn" (Brooklyn'de Bir Ağaç Büyüyor) adlı filmde yönetmen yardımcılığı yaptı. Kısa bir süre televizyonda çalıştıktan ve birkaç filmde daha yönetmen yardımcılığı yaptıktan sonra "The Twisted Road/They Live By Night" (Dönülmeyen Yol, 1948) adlı filmini çekti. Filmlerinde esas olarak gençliğin ergenlik dönemindeki sorunları ve huzursuzlukları ve şiddet temaları üzerinde durdu. Tüm filmlerinde aynı temayı işlemesi ve kişisel üslubuyla Amerikan sinemasının en önemli yönetmenlerinden biri oldu. Ancak toplumsal sorunlara yaklaşma biçimi tutucu çevreleri rahatsız ettiği için "The True Story of Jasse James" adlı filmini tamamlaması, koşullar ileri sürülerek engellendi. Ray, bunun üzerine ülke dışına giderek çalışmalarını sürdürmeyi denediyse de istediği başarıyı tutturamayınca 1963'te sinemayı bıraktı. Görünürdeki huzurlu yaşamın ardında saklı iletişimsizliği ve Amerikan toplumundaki şiddeti anlattığı "Rebel without a Cause" (Asi Gençlik, 1955), adlı filmi kişisel üslubunun tüm özelliklerini taşıması ve kendinden sonraki gençlik konulu filmleri ve birçok yönetmeni etkilemesi bakımından bir başyapıttır.
Başlıca Yapıtları
- "A Woman's Secret" (Bir Kadının Sırrı, 1949)
- "The Lusty Men" (Dehşet Meydanı, 1952)
- "Johnny Guitar" (1954)
- "Rebel without a Cause" (Asi Gençlik, 1955)
- "The True Story of Jesse James" (Jesse James'in Gerçek Öyküsü, 1957)
- "55 Days at Peking" (Pekin'de 55 Gün, 1963)
- "Lightning Over Water" (Su Üzerindeki Şimşek, 1980; Wim Wenders ile birlikte)
- "We Can't Go Home Again" (Artık Eve Dönemeyiz, 1977)
- "Der Amerikanische Freund" (Amerikalı Arkadaş 1977)
- "Hair" (Saç, 1979)
Biyografi Konusu: Nicolas Ray nereli hayatı kimdir.