Arama

İnsanla müzik arasında nasıl bir ilişki vardır? - Sayfa 4

Bu Konuya Puan Verin:
Güncelleme: 9 Aralık 2013 Gösterim: 59.188 Cevap: 40
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
13 Nisan 2011       Mesaj #31
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Söylediklerim benim düşüncemdir!!! Msn Happy Hayatımız ile müzik arasında şöyle fark vardır;
Bilirsiniz müzik seslerden oluşur.Örneğin; hani tıp deriz konuşayız ya. Aslında dururken çıkardığımız ayak sesi, nefes sesi sestir. Fark ettiyseniz, bakın nefes sesi diyorum SES!! Yani hayatımızdaki herşey sestir. Bu seslerin topluluğuna müzik denir.
Sponsorlu Bağlantılar
HAYAT SESTİR !!!! SES MÜZİKTİR!!!!!! Msn Happy)
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
14 Nisan 2011       Mesaj #32
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
[QUOTE]hayatta muzik lazim midir neden ile ilgili daha fazla bilgi istiyorum
Sponsorlu Bağlantılar
coqpizari - avatarı
coqpizari
Ziyaretçi
14 Nisan 2011       Mesaj #33
coqpizari - avatarı
Ziyaretçi
Müzik denince akla ilk gelen kavram “insanları eğlendiren,nota” akla gelmektedir.Halbuki bu doğru değildir müzik Gözle görülmeyen ancak ritimlerle dile getirilen içindeki aktivasyonlarla insanların ya da hayvanların müzik anlama kabiliyetlerini geliştirecek düzeyde olan ahenktir.
Müziksiz hayat boş bir hiçe benzer kişi müzik dinleme alışkanlığına değinmemişse ya da müzik dinleme yetisine sahip değilse hayatındaki birtakım olayları analiz edebilmek için müzikten mahruz kaldığı için moral gücü kötüdür.

Ama o kişi yorgun,canı sıkılmış,bitkin ise müzik dinlediğinde morali,can sıkıntısı yeniden yerine geliyorsa müzik o kişi için hayatta vazgeçilmez bir unsurdur. Nasıl ki vücudumuzun besine,gıdaya,proteine,kalsiyuma ihtiyacı var ; müziğinde ruhumuz açısından maddi ve manevi değeri küçümsenemez müzik girdiği ortama ayak uydurabilme yetisine sahiptir nasıl ki insan yaşadığı çevreyle uyum sağlar.
İşte müzik de böyledir çevreye ortama ayak uydurma kabiliyeti vardır. Bir ünlü Türk bilgini Mevlana “müziksiz hayat hiçe benzer,müzik kalbin ve ruhun gıdasıdır o gıdadan kimse mahrum kalmasın” demiştir. Mevlana’nın da dediği gibi müziğin hayatımızdaki yeri küçümsenemez müzik hayata bakış ufkumuzu geliştirir bizlere kabiliyet verir.
Bir de müziği anlayıp dinlemek var;bir de müziği anlamadan dinlemek vardır. Ama anlamadan dinlediği müzik kişide herhangi bir çağrışım kazandırmaz, çağrışım kazandırmadığı gibi de o müzik müzik olmaktan çıkar. Ama bir de müziği ahengine göre dinleyen kişide öyle çağrışımlar meydana gelir ki o müzik onu mutlu eder.
İşte müziğin hayatımızdaki bu nedenleri bizim hayattaki ufkumuza değer katacaktır.
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
1 Mayıs 2011       Mesaj #34
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
insan kültür sanat ve müzik ilişkisi
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
3 Mayıs 2011       Mesaj #35
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
insn kültür sanat ve müzik ilişkisini arıyommm bugüne acillllllMsn ConfusedS
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
16 Mayıs 2011       Mesaj #36
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
ACİLEN İNSAN VE MÜZİK İLİŞKİSİ LAZIM YYYYAAAAAAAAAAAAAAAARRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR DDDDDDDDDDDDDDIIIIIIIIIIIIMMMM
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
2 Ocak 2012       Mesaj #37
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
yardımcı olurmısunuz???????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
1 Nisan 2012       Mesaj #38
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
nsan Kültür Sanat Ve Müzik İlişkisi

Sanat sosyolojisi adı verilen dal sanatçının yaşadığı toplumla sanat kurumu arasındaki bağlantıları inceler Çünkü her insan gibi sanatçı da diğer insanlarla ilişki halindedir ortak bir yaşantı içindedir Onun içinden çıktığı toplum onun hedef aldığı kitleler ve sanat eseri arasındaki sayısız ilişkileri sosyolojinin bir dalı olan sanat sosyolojisi inceler
Sanat ve yaratma olayını birkaç faktörün etkisi ve sonucu olarak düşünebiliriz Bunlardan birkaçı : sanatçı kişiliği kullanılan malzeme teknik ve sanatçının içinde yaşadığı toplumsal ortamdır İnsanın yarattıkları incelenirken onun evrensel bir yaratık olması yanında millî ve toplumsal bir varlık olduğu da göz önüne alındığından bireyin anlaşılabilmesi için onun bağlı olduğu toplumsal yapı’nın da anlaşılması gerekmiştir
Sanat doğrudan doğruya insanlara seslendiğine göre sorunun çözümünü bir bakıma insan toplumunda aramak gerçekten yerinde olur En basit tanımlamaya göre ; sosyoloji toplumları ve toplum içindeki olayları inceler Sanat ise bütün toplumlarda yaygın bir olgudur Sosyoloji toplumlarda böylesine yaygın bir olaya ilgisiz kalamazdı İşte bu düşünceler ışığında sanatın insan toplumuyla olan ilgisini yorumlayabilme kaygısı bazı sosyologları ve sanat tarihçilerini yeni bir bilim kurmaya yöneltmiş böylece sanat sosyolojisi doğmuştur
Halkın ya da toplumun büyük çoğunluğunun sanatı belirlemede payı olduğu düşüncesi geç devirlerde kabul edilmiştir Antik çağda halkı sanattaki değişme ve gelişmelerin temel etkeni olarak kabul etme eğilimi görülmez
Sanat sosyolojisi yüzyılımızın başında sanat tarihinin bir branşı olarak değil; sosyolojinin bir branşı olarak ortaya çıkar CLalo’nun “sosyolojik estetik” dediği şey sosyal sınıfların sanata olan ilgisini kritik eden bir görüştür Yazar kendinden önce benzer düşünceleri ortaya atan Guyau’nun izleyicisi gibidir
Sanat faaliyeti kalıcı ve evrensel değerleri bile amaçlasa her zaman belirli bir topluma sunulur arz edilir Bir artistik faaliyete toplumun verdiği değer; eserin kabulü onun anlaşılması korunması ve elden ele geçişi bir toplum içinde olmaktadır Ancak bütün bunların dışında sanatçının özel bir işlevi de vardır İşte bu noktadan sonra sosyoloji teorilerini sanata açıklamakta yetersiz kaldığını görüyoruz Çünkü sanatla toplum yapısından başka bağlantılar da vardır


MÜZİK FELSEFE ESTETİK[1]
Vural Yıldırım-Tarkan Koç
Sanat dalları toplum yapısı içinde birbirinden bağımsız düşünülemez[2] Buna en güzel örnek sanat kavramının kendisidir Resim sanatı müzik sanatı heykel sanatı dediğimiz gibi salt sanat diyerek de tümel bir ifade ile bütünü kapsayan tanımlamalara göndermelerde bulunuruz
Sanat sosyolojisinin sınırlarının tam olarak çizilmemiş ve tanımlanmamış olmasına rağmen[3] bu alana giren bazı dallar kendini göstermeye başlamıştırMüzikoloji disiplini yaklaşık olarak yüz yıldır bilimsel yöntemlerle müziği incelemekte ve araştırmaktadır Bu tür çalışmalar aynı zamanda sanat sosyolojisini meşrulaştırmayı da beraberinde getirmektedir
Müzikoloji; Din töre mitoloji gelenek vb toplumsal kurumlarla müzik arasındaki etkileşimi inceler[4] Bunu Stael’in edebiyat alanındaki çalışmalarına benzetebiliriz Edebiyat ile toplum arasındaki etkileşimi inceleyen Stael özelde edebiyat genelde ise sanat sosyolojisi yapmıştır[5]
Müzikoloji müziğe yönelik bilim disiplinlerinin genel adı olmasına rağmen yöntem açısından Etnomüzikoloji’den ayrılır[6] Son yıllarda bu iki disiplin Müzik Bilimleri adı ile kullanılmaya başlanmıştır Ayrıca bu disiplinin alt dalları olarak müzik sosyolojisi müzik psikolojisi müzik terapi vb söylenebilir
Müziğin kültür içinde incelenme ve araştırılması yeni değildir Misyoner hareketleri ile birlikte başlayan “öteki”lere ilginin içinde müzik olgusu da vardır Fakat müziğin kuramsal bir çerçeve içinde belirli bir bakış açısından ve nedensellikle ele alınması yani bilimsel yöntemle incelenmesi on dokuzuncu yüzyılla birlikte olmuştur Müziğin bu dönemlerde incelenmeye başlanmasının nedenlerinin başında ulusçuluk akımları gelir Bilindiği gibi ulusçuluk akımları Avrupada ülkelerin kendi değerlerini bulmak için tarihe yönelmeleri ile başlamıştır
Böylece bugünün ulusal kimliğini oluşturmak için kültürel arka planına yönelenler kültürel değerlerden biri olan müziği de ihmal etmemişlerdir Müziği kendi başına ele almanın inceleme ve araştırmanın yolu disiplinlerarası çalışmaktan geçer
Müziği incelemek herhangi bir şeyi incelemekten farklı düşünülmemelidir Bilindiği gibi inceleme için “ne nasıl ve neden” soruları bize yol gösterici özellik taşırMüzik olgusunu bu sorulara yanıt arayarak ele almak bilimsel müzik incelemesinin başlangıcını oluşturur Müzik yapmak ve müziği incelemek iki ayrı eylemdirMüzik yapmak; müziği icra etmek çalmak söylemek bestelemek anlamına gelir Müziği incelemek; müzik adına kuramsal yönteme dayalı inceleme yapmaktır
Müziği incelemek ve/veya araştırmak bizde yeni bir disiplin gibi düşünülse de Avrupa’da 19 yüzyıldan itibaren çalışmalar ile kendini ortaya koymuşturAntropolojinin kuramsal katkısı; müziğe göreceli bakmayı etnosantrizmi reddetmeyi ön koşul olarak kültürü incelemeyi ‘’dayatmış’’ ve böylece müziğin kültür-bağımlı anlamlandırılması kabul görmeye başlamıştır
Müzik alanında öne çıkan daha çok müziğin icrası ve dinletilmesi olmuştur Onu anlamlandırmak nedensellik ilişkilerini irdelemek maalesef yine yapanlara bırakılmıştır Kaynağında toplanan bilgiler (müzik eserleri) yalnızca eğitim ve seslendirme amaçlı kullanılmıştır Bu da bizi müziğin üretildiği ortamın içinde (bağlam) anlamlandırılmasına yönelik çalışmaların yapılmasına itmiştir Müziği araştırmak; toplumu incelemek kültürü kodlamak kavramsallaştırmak müzik üzerine söylem kurmak demektir Müzik üzerine söylem; sanatçı müzisyen ve/veya müzik sanatçısı kavramlarını içerirken aynı zamanda da müzikal kimliği irdelemek anlamını taşır
Tümel bir müzisyen kimliği oluşturmanın zorluğu göz önüne alındığında konuyu netleştirmenin kolay yolunun tikel olana yönelmek olduğu görülür Müzikal kimlik oluşumunda önceliği sanatçı kavramının aldığını görürüz Her müzisyen kendisini bir sanatçı olarak görebilir Çünkü müzik; “bir ses sanatıdır” Sanat dalları estetikten ve felsefeden bağımsız düşünülemez Felsefe ve estetik sanatçının bilişsel alt yapısını destekleyici işgörüye sahiptir Estetikten yoksun felsefeden uzak bir besteci düşünülemez
Müzik felsefesi müzik alanında düşünmeye katkı sağlar Müzik felsefesi müziğin ontolojik boyutunda yaratma sürecine yönelik düşünme edimidir Böylece düşünce ve beğeni ortaya çıkarak müzik estetiğini oluşturur Müzik estetiği güzellik yargısına katkıda bulunarak beğenilerimizin biçimlenmesini kolaylaştırır“Estetik işte bu serüvenin gerçekliği bir sunumda dışlaştırma serüveninin bilim olmaya çalışan bilgisidir”[7] Müzik estetiği varolan eserlerin içerik ve yapısına yönelik güzeli arama oluşturma çabasıdır Güzellik öznel yargılar bütünü olmasına rağmen estetikçi elinden geldiğince nesnel davranmak zorundadır “Estetik gerçekliğin insansal olması ve insana bağımlı olması bir bakıma bu gerçekliğin insandan kalkarak anlaşabileceğini ifade eder Böyle olunca da buradan estetik gerçekliğin sübjektif bir fenomen olduğu sonucuna varılmış olmaz mı? Hiç kuşkusuz varılacaktır”[8] Güzellik sonuçta; görecelik arz eden “çirkin”in karşıtıdır“Çeşitlilikte kurulmuş olan yapıt başkalarına çeşitli görünümler altında ulaşacaktır Bu yüzden estetikte şaşmaz kurallar koymaya kalkmamak gerekir Estetiği dondurmak hatta sakatlamak olur bu Estetikte her kavrayışa yöneliş belli bir esnekliği belli bir yumuşaklığı zorunlu kılar”[9]
Müzik estetiği müziğin bireyler ve toplum için güzellik ve beğeni serüvenine yönelik çalışır Eserlerin yapısına (sistem) ve anlamına (kültüre içkin) göndermelerde bulunarak kompozitörün yaratma sürecine katkı sağlar Ses kümelerini kendisine alan olarak seçmiştir Ayrıca icracının niteliğinden konser salonlarının dekorasyonuna dinleyici kıyafetlerinden sahnedeki düzene kadar birçok ayrıntı estetikçi için önemlidir Yaptığı beğeni odaklı öneriler ile müzikbilimine de katkıda bulunur
Müzik hakkındaki düşüncelerimiz başlangıçta kültürlenme yolu ile oluşur Eğitim sürecinde edindiğimiz bilgiler doğrultusunda giderek formelleşen müzik bilgi ve beğenimiz toplumsal aidiyetimizin dışa vurumunda önemli bir simgeye dönüşür “Ulusal müzik” dediğimizde hangi ulusa ait olduğumuzu anlatan bizi diğer uluslardan ayıran müzikal üretimler anlaşılır “müzik ve onun çağırıştırdıkları bir yerden başkasına farklılıklar göstermekte (bir zamanlar giysilerin hala da yiyeceklerin farklı olması gibi) ulusal ya da bölgesel kimliğin simgesi görevini üstlenmektedir”[10] Bütün toplumu kapsayan müzik beğenisi olacağı gibi bireye ait ya da gruba (“alt kültürler” mikro toplumlar vb) özgü müzik ve sanat beğenisi güzellik anlayışı olabilir “Güzeli beğeniş estetik bir yargı ile açıklanmaktadır; ve böylesine bir yargıya ön planda neden olan ‘düşün’ isteğe hazza ve beğeniye yönelik duyarlılığı yaratmaktadır ve bu önemli gerçek kendine özgü değişik bir değer yargısının meydana gelmesine olanak sağlamaktadır”[11]
Her sanat dalında olduğu gibi müzik sanatında da öncelikle duyulara yönelik insani edim vardır Bu edimin insani yönünün olması insan (müzisyen) tarafından üretilmesinden kaynaklanır “Müzik kendi kendine olan bir şey değil bizim yaptığımız ve anlam verdiğimiz bir şeydir İnsanlar müzikle düşünür onunla kendilerinin kim olduğuna karar verip kendilerini anlatırlar”
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
3 Nisan 2012       Mesaj #39
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
insan, sanat ve müzik arasındaki ilişkiden bahsederseniz çok sevinirim. Rica ediyorum insan, sanat ve müzik arasındaki ilişkiyi yayımlayın
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
7 Mayıs 2013       Mesaj #40
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
yaaa bi düzgün yazın yaa bune başka yazınnn !!!!!!!!!!!!!!!

Benzer Konular

29 Aralık 2015 / enes yılmazoglu Soru-Cevap
27 Ocak 2016 / Misafir Cevaplanmış
4 Kasım 2009 / Ziyaretçi Cevaplanmış
20 Ocak 2011 / Ziyaretçi Soru-Cevap
14 Şubat 2019 / RümeySa Cevaplanmış