Arama

Günlük yaşamda ''ton'' kavramını nerelerde kullanırız? - Sayfa 10

En İyi Cevap Var Güncelleme: 26 Mayıs 2014 Gösterim: 53.749 Cevap: 100
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
6 Şubat 2012       Mesaj #91
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Tartma ölçü birimi olan ton günlük hayatta nelerde kullanılır ?
Sponsorlu Bağlantılar
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
8 Şubat 2012       Mesaj #92
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Her yerde aynı mesaj başka bir örnek yok mu ?
Sponsorlu Bağlantılar
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
26 Şubat 2012       Mesaj #93
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
arkadaş ev yaparken kullanılır.mesela 3.5 ton kiremit lazım gibi
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
27 Aralık 2012       Mesaj #94
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
ton matematiksel bir kavramdır kavramı ağırlık ölçüsüdür
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
31 Aralık 2012       Mesaj #95
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Ton gemilerdeki yüklerin de kütlelerini ölçer
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
31 Aralık 2012       Mesaj #96
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
TON:Ton eş sesli bir kelimedir.Çok farklı anlamları vardır.Tonun kapsadığı şeyler;"seste ton,renkte ton ve balık türü olarak ton"dur.
_EKSELANS_ - avatarı
_EKSELANS_
Kayıtlı Üye
31 Aralık 2012       Mesaj #97
_EKSELANS_ - avatarı
Kayıtlı Üye
Bir resmin ana malzemesi renkler ise muzigin renkleri de tonlardir. Her bir tonun ayri bir rengi ve ifade ozelligi vardir.


Tonalite ikiye ayrilir: Major Tonlar / minor tonlar.


Notalarin belirli bir sirayla dizilmesine GAM denir. Gamlar tonlarin listeleridir (Su ton su su su seslerden olusur gibi...)


Yalnizca tonal muzikte degil makamsal yapidaki modal muzikte ve atonal modern muzikte de gamlar vardir. Cunku her turlu muzigi olusturan o muzigin notalarinin bagli bulundugu ses dizileridir.


- atonal muzik yirminci yuzyilin baslarinda ortaya cikmis her hangi bir tona bagli olmadan yazilan muzik turudur. Tonalitenin ortadan kalkisiyla da Modern Muzik donemi baslamistir.


- Modal muzik ise muzigin baslangici olar makamlardan olusan muzik turudur. Bu makamlar cok genis kapsamlidir. Modern muzikte de kullanilirlar. Kilise muziginden caz muzigine kadar uzanirlar. Ayrica iclerindeki bazi makamlarda klasik muzikte kullandigimiz Major ve ninor tonlar da mevcuttur.]

Tonlarin olusmasinda onemli olan Major gamin dizilis kuralidir. Cunku minor tonlar Major tonlardan turemislerdir.

Bu dizilis yarim seslerle tam seslerin yan yana gelis kuralidir. Yani kac tane yarim sesin yanina kac tane tam ses koyarsak Major gami olustururuz ?


Cevap: 2 tane tam sesin yanina 1 yarim ses 3 tam ses ve 1 yarim ses daha koyarsak Major gami ollusturmus oluriiz.


Bu kurali uygulayarak her bir notadan bir Major gam elde edebiliriz.

Ancak bir gam dizisinde onemli olan notalari siralarken daima bir sonraki nota adinin kullanilmasi ve ayni nota adinin iki kez tekrar edilmemesidir.

Yani nota sirasi Do.remifasollasido'dur. Bu siraya la'dan baslarsak lasidoremifasolla olur. Simdi biz bu Major gam formulunu fa notasindan baslayarak uygulayalim.

Fasollasibdoremifa. (Eger burada sib yerine la# dersek nota adini tekrar etmis ve si'yi kullanmadan direk do'ya gecmis oluruz yani sira bozulur.)

Simdi ayni formulu bu sefer solden itibaren uygulayalim:

Sollasidoremifa#sol . Bu sefer de solb yerine fa# kullandik. Aksi takdirde sira bozulurdu.

Goruldugu gibi bir gamda bemol diger gamda da diyez kullanmis olduk. Demek ki bazi gamlarda diyez bazilarinda ise bemol kullaniyormusuz.

iste bu yuzden gamlari da ikiye ayirarak inceliyoruz:

- Diyezli Gamlar
- Bemollu Gamlar

Biz simdi her sesin uzerine 2 tam bir yarim uc tam bir yarim kurmakla ugrasmayacagiz onlari kurulmus halleri ile ogrenecegiz.

Diyez veya bemolun ortak adina ariza denir. Biraz once sol'den baslayarak kurdugumuz Sol Major gaminda bir tek ariza vardi o da fa diyez. Simdi anlatacagim sey bemollu veya diyezli gamlarin neye gore siralandigi:

Cevap: Ariza sayisina gore. Yani: Tek diyezli Major gam

iki diyezli Major gam

Uc diyezli Major gam vs.


Veya:
Tek bemollu Major gam

iki bemollu Major gam

Uc bemollu Major gam vs. gibi.
Tonlari siralarken kullanacagimiz bu yontemde bemoleri veya diyezleri kafamiza gore siralayamiyoruz. Ornegin uc diyezli Major gam La Major ise ve bunun diyezleri fa diyezdo diyezsol diyezse biz bunu fa diyezsol diyezdo diyez diye soyleyemeyiz.

Cunku bemollerin ve diyezlerin belirli bir sirasi vardir ve bu sira tonlarin kucukten buyuge ariza sayilarinin siralanmasindan olusmustur.

Diyezlerin sirasi: fa do sol re la mi si
Bemollerin sirasi: si mi la re sol do fa

(Yani birbirlerinin tersi)

Simdi bu ogrendiklerimize gore butun Major tonlari yazabiliriz.


Diyezli Tonlar:

Tek diyezli Major gam SOL MAJOR (FA#)
2 diyezli Major gam RE MAJOR (FA# DO#)
3 diyezli Major gam LA MAJOR (FA# DO# SOL#)
3 diyezli Major gam Mi MAJOR (FA# DO# SOL# RE#)
5 diyezli Major gam Si MAJOR (FA# D0# SOL# RE# LA#)
6 Diyezli Major gam FA Diyez MAJOR (FA# D0# SOL# RE# LA# Mi#)


BEMOLLU TONLAR:
Tek bemollu Major gam Fa MAJOR (Sib)
iki bemollu Major gam Sib MAJOR (Sib Mib)
Uc bemollu Major gam Mib MAJOR (Sib Mib Lab)
Dort bemollu Major gam Lab MAJOR (Sib Mib Lab Reb)
Bes bemollu Major gam Reb MAJOR (Sib Mib Lab Reb Solb)
Alti bemollu Major gam SOLb MAJOR (Sib Mib Lab Reb Solb Dob)


Goruldugu gibi listelerin ikisinde de DO MAJOR yoktur. Cunku D0 MAJOR kurulusu itibariyle icerisinde hic bir ariza barindirmayan tek Major gamdir.

Bir parca eger Mib MAJOR ise o parcanin her satirinin basinda Sib Mib ve Lab arizalari vardir. Iste bir parcanin tonunu da oradan anlariz.

Peki bu parcanin tonunu bulma islemi nasil olur?
Eger tekdiyezlitek bemollu veya iki diyezli iki bemollusirasinii cok iyi ezberlemissek hemen buluruz.

Bunun disinda bir yontem daha vardir:

Diyezli tonlarda porte basindaki en son diyezin yarim ses ustu bize MAJOR TONALITENIN ADINI VERIR. Yani portenin basinda bes tane diyez var bunlar fa# do# sol# re# la# en son diyez la# olduguna gore la#'in yarim ses ustu si'dir. Demek ki parcanin tonu da Si MAJOR'dur (Yada ilgili minorudur ancak bu konu ile ilgili bilgileri yazinin ilerleyen kisimlarinda aciklayacagim).

Bu yontem bemollu tonlarda farklidir. Mesela bir parcanin basinda dort bemol var bunlar da sib mib lab reb bu sefer sondan bir onceki bemol bize Major tonun kendisini verir. Burada sondan bir onceki bemol lab olduguna gore parcanin tonu da Lab MAJOR olur. Bir tek Fa Major'u bu yontemle bulamayiz cunku tek bemollu Major gamdir. Sondan ikinci diye bir olay olmayacagina gore tek bemollu Major gam FA MAJOR diye ezberlemek en iyisidir.



GELELIM minor tonlara:

Her minor ton bir Major tonun akrabasidir. Dolayisiyla her Major tonun da bir ilgili minoru vardir.

Buna gore her Major gami VI. sesinden baslatip bir oktav cikarsak o gamin ilgili minorunu calmis oluruz.

Ancak minor gamlar uce ayrilir:

- Dogal minor
- Armonik minor
- Melodik minor

-Yukarida VI. sesten baslayarak yaptigimiz ornekte olusturdugumuz gam dogal minor'dur. Armonik veya melodik minorleri olusturmak cok kolaydir. Armonik minorde gamin VII. sesi yarim ses tizlesir.

Melodik minorde de VI. ve VII. sesleri yarim ses tizlesir. Ancak melodik minor dogal minor olarak geriye doner. Dogal minor teorik bir yapidir. Genelde kullanilmaz en gecerli olani armonik minordur
_EKSELANS_ - avatarı
_EKSELANS_
Kayıtlı Üye
1 Ocak 2013       Mesaj #98
_EKSELANS_ - avatarı
Kayıtlı Üye
Müzikte Ton
Ton kavramının temelini oluşturan majör ve minör dizilerdir. Bu dizilerde “do” sesinden başlayarak oluşturulan ilk majör dizinin “do majör” dizidir. Bir müzik eserinin tonunun yalnızca do majör olduğunu farz ettiğimizde, bu durumda genel olarak bu eser, dizinin eksen sesi olan do ya da üçlüsü olan “mi” den başlayacak, dizinin sesleri arasında belli geçişler yapacak ve bitişte muhtemel olarak yine eksen sesini duyurarak bitiş yapacaktır. Bu durumda, bu müzikal eser esasen “do majör” dizisine bağlı kalacak ve do majör dizisinin üzerine kurulacaktır.
Çağdaş müzikte “atonal” yani tonu olmayan, serbest parçalar yapıldığı görülür. Klasik müziğin 21. yüzyıldan önceki dönemlerinde ise, her parçanın mutlaka bir tonu vardır. Bazen bir tonun yetersiz kaldığında, besteci gitmek istediği ikinci tonu bazı belli kurallara bağlı kalarak duyurarak, başka bir tona geçiş yapar. Bu duruma “modülasyon” adı verilir. Modülasyon yapıldıktan sonra, istenildiğinde farklı tonlara geçiş yapılabilse de, genelde parça yine esas tona dönerek bitirilir.
Majör dizilerin aralık sıralanışına uygun biçimde, örneğin “sol” ya da “la” sesinden başlayarak bir majör gam oluşturmaya çalıştığınızda, hep aynı seslerle dizildiğini ve hep aynı seslere arıza (diyez) konulduğunu göreceksiniz. Bu durumda “sol majör” dizisinde yer alan arıza, her zaman fa diyez olacaktır. O haldee “tek diyezli gam nedir?” sorusunun tek cevabı sol majördür. Bu da diyez ya da bemol sıralanışına göre kolay yoldan majör dizi oluşturmayı sağlar.
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
7 Ocak 2013       Mesaj #99
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
matematik kitabımımda tonun kullanım alanlarını arastırıp yazınız diyordu ..
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
7 Ocak 2014       Mesaj #100
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Ton kg olarak nasıldır

Benzer Konular

6 Aralık 2011 / Ziyaretçi Cevaplanmış
24 Nisan 2014 / karizma06 Soru-Cevap
16 Aralık 2015 / Misafir Soru-Cevap
5 Aralık 2012 / Misafir Soru-Cevap
10 Mart 2013 / Öğrenci Soru-Cevap