Arama

5 bar'lık hava basıncı saniyede kaç metre rüzgar hızına eşittir?

En İyi Cevap Var Güncelleme: 18 Mayıs 2011 Gösterim: 15.591 Cevap: 4
Ziyaretçi - avatarı
Ziyaretçi
Ziyaretçi
19 Aralık 2008       Mesaj #1
Ziyaretçi - avatarı
Ziyaretçi
slm arkdaşım benim günlerce arayıp bulamadgım bir soru işareti var cevap veiriseniz çok sevinirim 5 barlık hava basıncı saniyede kaç metre rüzgar hızına eş degrdir ve bu hızda devirde güç randıman alabilirmiyiz
EN İYİ CEVABI Misafir verdi
5 barlık bir hava, delikten veya hortumdan vs, ilk çıkış anında takribi 350 m/sn hıza sahiptir. Çıkış noktasından sonra etrafa yayıldığı için hızı düşmeye başlar. İlk çıkış hızı ile bir şey döndürmek, itmek vs isterseniz, çarptığı yüzeyin formunda göre yine hız düşer.

Sponsorlu Bağlantılar
350 m/sn ilk çıkış hızı, 1260 km/saat olup, ses hızı civarındadır. Güç ve randıman alma meselesine gelince, burada debi, basınçlı havanın çarptığı yüzey formu vs br sürü unsur devreye girer.

Ama, komprsör ile havayı önce basnçlandırıp, sonra bu hava ile bir şey döndürmek vs son derece verimsiz bir yaklaşımdır. Basınçlı hava elde etmek için kullandığınız motor ile, doğrudan yapmak istediğiniz işi yapmak yerine, havayı basınçlandırıp, basınçıı hava ile iş yapmak, kulağı tersten göstermektir.
Keten Prenses - avatarı
Keten Prenses
Kayıtlı Üye
19 Aralık 2008       Mesaj #2
Keten Prenses - avatarı
Kayıtlı Üye
BASINÇ BİRİMLERİ
1 m2 lik yüzeye dik olarak etkiyen 1 N’luk kuvvetin oluşturduğu basınca 1 Pa denir 1 Pascal= 1 (nt/m2)
Sponsorlu Bağlantılar


SI birimler sisteminde


Rüzgarın hızı; Hava kütlesinin bir saniyede kaç metre ilerlediğini ifade eder. Anemometre rüzgarın hızını ölçer.

Rüzgarın Hızını Etkileyen Faktörler
• Merkezler arasındaki basınç farklılığı ; basınç farkı arttıkça rüzgarın hızı da artar.
• İki basınç merkezi arasındaki mesafe ; mesafe az ise rüzgar şiddetli eser.
• Yeryüzü şekilleri ve sürtünme ; rüzgarlar dağlar arasında, vadilerde ve boğazlarda hızlı eserler.
• Yeryüzünde yükseldikçe rüzgarın hızı artar.

Rüzgarın hızı arttıkça ;
1. Buharlaşma artar,
2. Toprak erozyonu artar,
3. Dalga yükseltisi artar,
4. Nisbi nem azalır.

Rüzgarın Sapması; Dünyanın batıdan doğuya doğru dönmesinden dolayı rüzgarlar KYK'den hareket yönünün sağına, GYK'de hareket yönünün soluna sapar.
• Rüzgarı saptıran bu güce koriyolis etkisi denir.
• Koriyolis etkisi ekvatordan kutuplara doğru artar.

Rüzgarın Sıcaklığı ve Nemliliği;
• Karadan esenler; Yazın sıcak, kurudur. (bağıl nemi düşüktür) Kışın soğuk, kurudur.
• Denizden esenler; Yazın serin, nemlidir. (Bağıl nemi artırır) Kışın ılık, nemlidir.
• Yüksek enlemlerden esenler; soğuk olur
• Alçak enlemlerden esenler; sıcak olur

Rüzgarın Yönü; Bulunduğumuz yere göre rüzgarın geldiği yöne rüzgar yönü denir.

• Rüzgarın Yönünü Etkileyen Faktörler;
1. Basınç merkezinin yeri
2. Dünyanın günlük hareketi
3. yer şekillerinin uzanışı
4. dünyanın yörünge hareketi
Bir yerde rüzgarın yıl içinde en fazla estiği yön o yerdeki yeryüzü şekillerinin uzanış yönüne bağlıdır.

Rüzgarın frekansı; Rüzgarın belli bir sürede esiş sayısını belirler. Rüzgar gülü bölgenin belirli sürelerde aldığı rüzgar yönlerini gösterir.ve sıcaklığın basınç üzerindeki etkisini kanıtlar.


Hava hem yerküreye hem de kendi içindeki bütün cisimlere, moleküllerinin ağırlığı ve hareketi nedeniyle bir kuvvet uygular. Bu kuvvetin birim yüzey alanına düşen payına "açık hava basıncı" veya "atmosfer basıncı" denir.
Hava her cm2'ye yaklaşık 10 N'luk kuvvet uygular. İnsan vücudunun ortalama yüzey alanı 1,5 m2=15000 cm2 olarak kabul edilirse bir kişi üzerine, toplam 150.000 N'luk kuvvet etki eder. Yaklaşık 15 adet binek arabasının ağırlığına eşit olan bu etkinin oluşturduğu basınç vücut içi sıvı basıncı tarafından dengelenir ve bu yüzden hissedilmez.






1664 yılında, hava basıncının etkisini göstermek amacıyla Otto Von Guerrike (Otto Fon Gürrik) tarafından, Magdeburg Yarım Küreleri olarak anılan bir deney yapılır. Metal olan iki büyük yarım küre birleştirilip içindeki hava boşaltılır. Daha sonra, oluşan vakum küreye çok sayıda at koşularak yarım küreler birbirinden ayrılmaya çalışılır ama küreler birbirinden ayrılmaz, işte bunu sağlayan etki, kürenin dışındaki hava basıncıdır.




Yukarıdaki etkinlikte yanan mum, cam kase içindeki oksijeni azaltmıştır. Cam kavanoz içindeki dış basıncı dengeleyen gaz miktarı azaldığı için toplam gazın hacmini azaltarak tekrar dış basınç seviyesine çıkması gerekir. Bu sebeple su kavanozun içine girer iç basınç dış basınç ile eşit hale gelir.



Kapalı bir kaptaki gazın basıncı, kabın içerisindeki her noktada aynıdır. Bunu şişirilen bir topun her tarafının aynı anda hareketlenmesinden veya şişirilmiş bir bisiklet tekerleğinin düzgün görünmesinden anlayabiliriz. Tekerleği şişirmek için bir bisiklet pompasının pistonu itildiğinde pompa silindiri içerisinde oluşan yüksek basınçlı hava, hortum yoluyla bisiklet tekerleğine aynen iletilir. Tekerleğin pompalama sonucunda bir süre sonra şişmesi tekerlek içerisindeki basıncın açık hava basıncından büyük olmasındandır.






Torricelli (Toriçelli) adlı bilim insanı açık hava basıncını araştırırken deniz seviyesinde, 0 °C'ta, yaklaşık 1 m uzunluğunda ve bir ucu kapalı olan cam boruyu tamamen cıva ile doldurur. Borunun açık ağzını parmağı ile kapatarak cıva çanağına ters daldırır ve parmağını çeker. Borudaki cıvanın bir kısmının çanağa boşaldığını ve bir süre sonra cıva seviyesinin 76 cm'de dengede kaldığını gözler. Bu çalışma sonucunda deniz seviyesinde 0 °C'taki açık hava basıncının 76 cm cıva basıncı olduğunu ifade eder. Aynı deneyin değişik kesitteki borularla veya bu boruların değişik açılarla yerleştirilerek yapılması durumunda da borudaki ova seviyesinin yine 76 cm olduğu gözlenir.
Torricelli'nin açık hava basıncını ölçmek için yaptığı bu düzenek basit ama hassas bir barometredir.


Cıvanın sudan 13,6 kat daha yoğun olduğunu göz önüne alırsak Toriçelli deneyinin su ile yapılması durumunda kullanacağımız borunun 10,5 metre olması gerekirdi.







Kapalı bir kaptaki basıncı ölçmek için ise manometre adı verilen aletler kullanılır. Aşağıda otomobil lastiklerinin basıncını ölçmede kullanılan bir manometre ve bu manometrenin iç yapısı görülmektedir.





Deniz seviyesinden yükseklere çıkıldıkça havanın yoğunluğu azalır. Bu yüzden hava basına yavaş yavaş düşen Buna karşılık suyun yoğunluğu, havanın yoğunluğundan yaklaşık 1000 kat büyük olduğu için denizin derinliklerine inildikçe su basıncı hızlı bir şekilde artar.



Gazların basıncından birçok alanda yararlanırız.
• Gazlar yüksek basınca dayanıklı çelik kaplar içerisinde sıvılaştırılmış olarak depolanır. İhtiyaç duyulduğunda bu kapların vanaları açılır. Yüksek basınçtan kurtulan sıvı, gaz hâline geçer. Hastanelerde kullanılan oksijen tüpleri, evlerimizde kullandığımız LPG ve yangın söndürme tüpleri buna örnektir,
• Pipetle bir şeyler içerken açık hava basıncından yararlanırız. Pipetin içerisindeki havayı ciğerlerimize çekerken pipet içindeki basınç azalmış olur. içtiğimiz sıvıya etki eden açık hava basıncı sıvının yükselmesini sağlar.
• Elektrikli süpürgenin içindeki hava süpürge motoruyla emilir ve düşük basınçlı bir ortam oluşturulur. Toz ve kir bu düşük basınçlı bölgeye kayar. Süpürgenin torbası tozu durdururken havanın geçmesine izin verir



F = Newton,
A = m2 alınırsa
P = 1 N / 1 m2 = 1 Pa ( Pascal ) olur.


ÖNEMLİ EŞİTLİKLER
1 Pascal= 10 bari 1 Bar= 1.000.000 Bari
1 Milibar= 1000 Bar 1 Pascal=0.00005 bar 1 Bar= 1000 Milibar
1 Atmosfer=1000.000 pascal 1 Atmosfer=1.013 Bar 1 Bar= 100.000 Pascal


Havanında bir ağırlığı vardır. Hava dünya üzerinde her şeye basınç uygular. Deniz seviyesinde 1 m2’lik yüzeye 101 300 N’luk bir kuvvet uygulayan basınca 1 atm(atmosfer) denir.
1cm2lik bir yüzeye 1 dyn’lik bir kuvvetin yaptığı basınca 1 dyn/cm2 ya da 1 bari denir.
Meteorolojide bar ve milibar kullanılır. Yaklaşık 76 cm – civanın tabana yapmış olduğu basınca 1 bar denir.
1 atm = 1 bar = 1013 milibar’dır. = 105pa = 76 cm-civa
Quo vadis?
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
16 Mart 2010       Mesaj #3
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Bu mesaj 'en iyi cevap' seçilmiştir.
5 barlık bir hava, delikten veya hortumdan vs, ilk çıkış anında takribi 350 m/sn hıza sahiptir. Çıkış noktasından sonra etrafa yayıldığı için hızı düşmeye başlar. İlk çıkış hızı ile bir şey döndürmek, itmek vs isterseniz, çarptığı yüzeyin formunda göre yine hız düşer.

350 m/sn ilk çıkış hızı, 1260 km/saat olup, ses hızı civarındadır. Güç ve randıman alma meselesine gelince, burada debi, basınçlı havanın çarptığı yüzey formu vs br sürü unsur devreye girer.

Ama, komprsör ile havayı önce basnçlandırıp, sonra bu hava ile bir şey döndürmek vs son derece verimsiz bir yaklaşımdır. Basınçlı hava elde etmek için kullandığınız motor ile, doğrudan yapmak istediğiniz işi yapmak yerine, havayı basınçlandırıp, basınçıı hava ile iş yapmak, kulağı tersten göstermektir.
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
16 Temmuz 2010       Mesaj #4
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
RUZGAR HERZAMAN ESTİGİ YUKSEKLİK VARMİDİR HANGİ METRELERDE DAHA FAZLA OLUR
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
18 Mayıs 2011       Mesaj #5
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Merhaba. Önemli bir sorunumuz var. 200 metre uzunluğunda, 1 inç çapında bir borunun bir ucundan diğer ucuna 6 bar basınç ile su gönderilecek. 1 saatte diğer uçta ne kadar su elde edilebilir? Su şebeke suyu olup, tahminen 5-10 derece olduğunu kabul edelim. Borudaki kayıplar ihmal edilebilir.

Benzer Konular

20 Aralık 2016 / Misafir Soru-Cevap
12 Mart 2007 / Kral_Aslan Taslak Konular
18 Nisan 2014 / Misafir Cevaplanmış