Arama

Tüketici hakları ile ilgili sorumu cevaplar mısınız? - Sayfa 7

En İyi Cevap Var Güncelleme: 26 Temmuz 2016 Gösterim: 47.198 Cevap: 159
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
17 Eylül 2010       Mesaj #61
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
daha henüz nokıa x3 telefonumu alalı 1 ay oldu ve ekranında görüntü kaybı var. aldığım yere götürdüm bana servise göndereceklerini söylediler. daha 1 ayda arıza yapan bir telefonun daha ilerde daha çok sorunlar çıkaracağını düşünüyorum. çok kısa sürede arzalandığı için yeni yani sıfır telefon isteme hakkım varmıdır bunu bilmek istedim şimdiden teşekkür ederim saygılarla
Sponsorlu Bağlantılar
ener - avatarı
ener
Ziyaretçi
17 Eylül 2010       Mesaj #62
ener - avatarı
Ziyaretçi
Alıntı
Misafir adlı kullanıcıdan alıntı

daha henüz nokıa x3 telefonumu alalı 1 ay oldu ve ekranında görüntü kaybı var. aldığım yere götürdüm bana servise göndereceklerini söylediler. daha 1 ayda arıza yapan bir telefonun daha ilerde daha çok sorunlar çıkaracağını düşünüyorum. çok kısa sürede arzalandığı için yeni yani sıfır telefon isteme hakkım varmıdır bunu bilmek istedim şimdiden teşekkür ederim saygılarla

Servise gönderirler, tamir edilebilir bir sorunsa yaparlar eğer tamir edilemeyecek şekildeyse size yenisini verirler ayrıca tüketici haklarını inceleyiniz.

Sponsorlu Bağlantılar
KUSURLU MAL ALANLARIN HAKLARI NELERDİR?

Alışverişlerinizde:
  • Satın aldığınız mallardan belirli standartları bekleme hakkına sahipsiniz.
  • Aldığınız malda hiçbir ayıp olmamalıdır.
  • Ambalajında , kılavuzunda yada reklamlarında belirtilen veya satıcının vaat ettiği özelliklere sahip olmalıdır.
  • Herhangi bir malı satın alırken sözleşme yapmadıysanız,satıcı ile olan her türlü konuşmanız sözleşme sayılır.

    Bir malı aldıktan sonra ayıplı olduğunu fark ederseniz; Satın aldığınız tarihten itibaren 15 gün içinde şunlardan birini yapma hakkına sahipsiniz.
  • Ayıplı malın değiştirilmesini,
  • Ödediğiniz bedelin iadesini,
  • Ayıbın neden olduğu değer kaybının bedelden indirilmesini,
  • Ücretsiz olarak tamirini talep edebilirsiniz.

    • Eğer malın ayıbı gizli ise veya hile ile gizlenmişse, hakkınız 2 yıldır.
    • Ayıplı bir maldan dolayı maddi veya manevi bir zarara uğramışsanız bu zararınızı, satıcı veya üretici veya ithalatçı karşılamak zorundadır.
    • Bir şikâyetin çözümlenmesinde zorlanıyorsanız daha fazla çaba gösterin.
    • Size zorluk çıkaran veya yardımcı olmayan satıcıya, hakem heyetine gideceğinizi söylemeniz bile yeterli olabilecektir.
    • Haklı olduğunuza inanıyorsanız, hakkınızı aramak için size gösterilen tüm yollara başvurun.
    • Zira böyle bir durumda hakkınızı aramazsanız sadece sizin zarara uğramanız değil, aynı zamanda tüketiciye saygılı olmayan satıcıyı ödüllendirmek ve başkalarının da benzer zararlara uğramasına sebep olmak anlamına gelir.
Tüketici kimdir?
Tüketici; bir mal veya hizmeti özel amaçlarla satın alarak kullanan veya tüketen gerçek veya tüzel kişidir. Ticari emellerle mal satın alanlar tüketici değildir. Şirketler, ticari iş yaptıkları için kural olarak tüketici değildirler; ancak nihai kullanım amacıyla büroya gıda, kırtasiye alıyorlarsa tüketici olarak değerlendirilirler.

Tüketicinin korunması neden önemlidir?
Çünkü insan, ‘beşikten mezara kadar’ tüketicidir. Teknolojik gelişmelerle birlikte toplu üretim yapılabilmesi sonucunda insan sağlığına zararlı pek çok mal ya da hizmet piyasaya sunulabilmektedir. Bütün dünya insanlarının ırk, renk, dil, siyasi görüş ve benzeri unsurlardan bağımsız olarak taşıdıkları evrensel kimlik, paylaştıkları ortak yazgı, tüketici olmalarıdır. Bu kadar geniş bir kitlenin korunması elbette önemli bir husustur.

Ayıplı mal ya da hizmet nedir?
Ambalajında, etiketinde, tanıtma ve kullanım kılavuzunda yer alan veya satıcı tarafından vaad edilen nitelik ve/veya niceliğine aykırı olan, tahsis veya kullanım amacı bakımından değerini veya tüketicinin ondan beklediği faydaları azaltan ya da ortadan kaldıran; maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikleri içeren mal veya hizmetlere denir. Daha yalın bir ifadeyle arızalı, bozuk, yırtık, kullanım tarihi geçmiş, defolu, özürlü mal ve hizmetler ayıplı mal ya da hizmetlerdir.

Ayıplı mal ya da hizmet satıldığında tüketici neler yapabilirler?
Aldığı malı vererek ödediği parayı geri alabilirler. Aldığı ayıplı malı vererek yenisiyle değiştirilmesini isteyebilir. Maldaki ayıbın giderilmesini, yani tamirini isteyebilir. Ayıp oranında, ödediği ücretten indirim isteyebilir. Tüketici bu haklardan hangisini isterse onu seçebilir. Satıcılar tüketicinin isteği hangisi olursa olsun yerine getirmek zorundadırlar.

Bu hakları kullanmada süre var mıdır?
Tüketici, malın tesliminden itibaren on beş gün içine aldığı malı kontrol etmelidir ve ayıp varsa satıcıya bildirmelidir. Eğer ayıp gizli ise ve birkaç ay sonra ortaya çıkmışsa, en geç 2 yıl içinde aynı hakları kullanabilir.

Bu hakları kime karşı ileri sürülebilir?
Satıcı, bayi, acente, imalatçı, ithalatçı, üreticilerden herhangi birisine karşı bu hak kullanılabilir.

Bu hakları yerine getirmezlerse tüketici ne yapmalıdır?
Bu isteklerinin yerine getirilmesi için “Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri”ne gidebilir. Bu heyetler, her valilik ve kaymakamlık bünyesinde kuruludur. Yalnızca bir dilekçe ve aldığı malın faturası ya da fişi ile başvurabilir. Hiçbir masraf alınmaz. Bu heyetin verdiği karar bağlayıcı değildir. Tüketici verilen karardan memnun olmazsa mahkemeye başvurabilir.

Taksitli satışlarda tüketicilerin ne gibi hakları var?
Öncelikle tüketiciye, yapılan sözleşmenin örneği verilmelidir. Malın peşin satış fiyatı, toplam borç miktarı, ödeme tarihleri gibi bilgilerin verilmesi gerekir. Tüketici borçlarının tamamını ya da bir kısmını vadesinden önce ödeyebilir. Önce ödeme halinde, eklenen faiz miktarında indirim yapılması zorunludur.

Kapıdan satışlarda tüketicilerin hakları nelerdir?
Kapıdan satış yapılması halinde, satıcının tüketiciye “cayma bildirim belgesi” vermesi gerekir. Bu belge, tüketicinin 7 gün içinde hiçbir gerekçe göstermeksizin malı geri verebileceğine ve ödediği parayı geri alabileceğine ilişkin bir taahhüttür. Tüketici kararını değiştirirse 7 gün içinde malı vererek ödediği parayı geri alabilir.

Garanti belgeli satışlarda tüketici hakları nelerdir?
Garantili satış halinde, satıcı garanti belgesini doldurarak tüketiciye vermek zorundadır. Garanti belgesi, malda çıkan herhangi bir arızanın, servisine ya da satıcısına bildirilmesi durumunda hiçbir ücret ödemeden arızanın tamirini, bu mümkün değilse malın değiştirilmesini sağlar. Garanti süresi 1 yıldan az olamaz, ancak daha uzun bir süre olabilir. Malda ayıp çıkması halinde tüketici, isterse ayıplı mallara ilişkin haklarını, dilerse garanti belgesinden doğan haklarını kullanabilir.

Tüketici örgütlenmesi nedir?
Tüketicileri bilgilendirmek, haklarını öğretmek ve değişik düzenlemeler yapılırken tüketicileri temsil etmek amacıyla birçok tüketici dernekleri kurulmuştur. Bu dernekler değişik mercilerde tüketicileri temsil ederler. Tüketiciler herhangi bir derneğe üye olabilir ve onların desteğinden yararlanabilirler.
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
21 Eylül 2010       Mesaj #63
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Ben internet'den yaklaşık üç ay önce bir cep telefonu aldım.Bir süre sonra oğlum telefonun çalışmadığını söyledi,bende mağazanın İzmir'deki şubesine telefonu garanti kapsamında yapılabilmesi için 06.08.2010 tarihinde teslim ettim.Bana telefonla bilgi mesajı atacaklarını söylediler ve yaklaşık on gün sonra telefonda sıvı teması tespit ettiklerini ve tamiri için 230 tl'lik telefona 211 tl para istediklerine dair mesaj gönderdiler.Ben de bunu kabul etmedim ve telefonu bana geri göndermelerini istedim.bana telefonun servisten geldikten sonra İzmir mağazasından alabileceğimi söylediler.Ne zaman alacağımı da bana mesajla bildireceklerini söylediler.Beni aramadılar ben de 13.09 tarihinde onlara telefonumu göndermediklerine dair bir uyarı mail'i yazdım ama bana hala bir yanıt vermediler.Yarın yasal 30 iş günü süreleri doluyor.Sizce ne yapmalıyım.Tüketici hakları mahkemesine başvurmalımıyım.
Yardımlarınız için şimdiden teşekkür ederim,
ener - avatarı
ener
Ziyaretçi
21 Eylül 2010       Mesaj #64
ener - avatarı
Ziyaretçi
Alıntı
Misafir adlı kullanıcıdan alıntı

Ben internet'den yaklaşık üç ay önce bir cep telefonu aldım.Bir süre sonra oğlum telefonun çalışmadığını söyledi,bende mağazanın İzmir'deki şubesine telefonu garanti kapsamında yapılabilmesi için 06.08.2010 tarihinde teslim ettim.Bana telefonla bilgi mesajı atacaklarını söylediler ve yaklaşık on gün sonra telefonda sıvı teması tespit ettiklerini ve tamiri için 230 tl'lik telefona 211 tl para istediklerine dair mesaj gönderdiler.Ben de bunu kabul etmedim ve telefonu bana geri göndermelerini istedim.bana telefonun servisten geldikten sonra İzmir mağazasından alabileceğimi söylediler.Ne zaman alacağımı da bana mesajla bildireceklerini söylediler.Beni aramadılar ben de 13.09 tarihinde onlara telefonumu göndermediklerine dair bir uyarı mail'i yazdım ama bana hala bir yanıt vermediler.Yarın yasal 30 iş günü süreleri doluyor.Sizce ne yapmalıyım.Tüketici hakları mahkemesine başvurmalımıyım.
Yardımlarınız için şimdiden teşekkür ederim,

Elbette vakit geçirmeden Tüketici hakları mahkemesine başvurmalısınız.
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
22 Eylül 2010       Mesaj #65
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Bimeksden Samsung LCD tv aldık 15 gün olmadı.aldığımız gün oradaki görevli isterseniz açalım bakın bi sorun olup olmadığını kontrol edin dedi açtık görüntüde herhangi bi sorun yoktu alışveriş yapana kadar burda dursun alıcaz dedik 3 saat bimekste durdu.aldık arabamızla eve getirdik fişe taktık tv bozuk iç ekran çatlak.hemen bimeksi aradık biz bişey yapamayız açıp çalıştırmışsınız servise kurdurmanız gerekiodu dediler bizi uyarmamışlardı.ertesi günü yetkili servisi çağırdık bu tv açılmış kurulmuş garanti kapsamına girmez sadece PAKETİN AÇILMASI bile garantiden faydalanmamanız için bi sebep dediler tutanak tutup gittiler.zaten iç ekran tvnin para eden kısmıymış.tamir ettirsek tvnin yarı fiyatı da o tutuyor.tekrar bimeksi aradık siz biz talep etmeden bilgilendirmeden kutuyu açtınız biz deil servis bile kursa garantiden faydalanamıcaktık dedik.zaten tvyi arabanın bagajına bile koymadık kucağımızda getirdik darbe alması mümkün deildi olsa hasar dışında da olurdu kapalıyken sapasağlam bir çizik bile yok.bimeksteki yetkililer bize fatura ve tutanağı getirin merkeze fakslayalım dediler 2 gün içinde sonuçlanır dediler.3 gün sonra aradık yapacak bişi yok dediler.burası ankara forum bimeks ne yapabiliriz?tüketici haklarına başvurucaz bugün.hiç kullanmadığımız tv bozuk resmen bozuk tv yi bize verdiler hakkımızı alabilir miyiz?
ener - avatarı
ener
Ziyaretçi
22 Eylül 2010       Mesaj #66
ener - avatarı
Ziyaretçi
Alıntı
Misafir adlı kullanıcıdan alıntı

Bimeksden Samsung LCD tv aldık 15 gün olmadı.aldığımız gün oradaki görevli isterseniz açalım bakın bi sorun olup olmadığını kontrol edin dedi açtık görüntüde herhangi bi sorun yoktu alışveriş yapana kadar burda dursun alıcaz dedik 3 saat bimekste durdu.aldık arabamızla eve getirdik fişe taktık tv bozuk iç ekran çatlak.hemen bimeksi aradık biz bişey yapamayız açıp çalıştırmışsınız servise kurdurmanız gerekiodu dediler bizi uyarmamışlardı.ertesi günü yetkili servisi çağırdık bu tv açılmış kurulmuş garanti kapsamına girmez sadece PAKETİN AÇILMASI bile garantiden faydalanmamanız için bi sebep dediler tutanak tutup gittiler.zaten iç ekran tvnin para eden kısmıymış.tamir ettirsek tvnin yarı fiyatı da o tutuyor.tekrar bimeksi aradık siz biz talep etmeden bilgilendirmeden kutuyu açtınız biz deil servis bile kursa garantiden faydalanamıcaktık dedik.zaten tvyi arabanın bagajına bile koymadık kucağımızda getirdik darbe alması mümkün deildi olsa hasar dışında da olurdu kapalıyken sapasağlam bir çizik bile yok.bimeksteki yetkililer bize fatura ve tutanağı getirin merkeze fakslayalım dediler 2 gün içinde sonuçlanır dediler.3 gün sonra aradık yapacak bişi yok dediler.burası ankara forum bimeks ne yapabiliriz?tüketici haklarına başvurucaz bugün.hiç kullanmadığımız tv bozuk resmen bozuk tv yi bize verdiler hakkımızı alabilir miyiz?

Garanti belgeli satışlarda tüketici hakları nelerdir?
Garantili satış halinde, satıcı garanti belgesini doldurarak tüketiciye vermek zorundadır. Garanti belgesi, malda çıkan herhangi bir arızanın, servisine ya da satıcısına bildirilmesi durumunda hiçbir ücret ödemeden arızanın tamirini, bu mümkün değilse malın değiştirilmesini sağlar. Garanti süresi 1 yıldan az olamaz, ancak daha uzun bir süre olabilir. Malda ayıp çıkması halinde tüketici, isterse ayıplı mallara ilişkin haklarını, dilerse garanti belgesinden doğan haklarını kullanabilir.

Satıcı firma servisin açmadığı için garantiye tabi tutulmadığını üsteleyecektir. Tv'yi onların açtığını ilk denemeyi onların yaptığını ispatlamanız gerekebilir.
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
23 Eylül 2010       Mesaj #67
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
ben bir sene once toshiba bir leptop aldım bir sure kullandım sonra adapter girişinde bir sorun çıktı servise verdim..sonra pc kullanırken ekranı gidiyordu 1saat bazende 3gunu buluyordu açillması bu sorundan 3kez servise gitti ve yıne aynı hatayı verdi bu 4 oldu benim ne yapmam gerekiyor...beni bilgilendirmenızı bekliorumm..
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
28 Eylül 2010       Mesaj #68
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
vatan compıtırdan kızıma ı pod touch aldım 1 hafta geçmeden elinden düşüp camı kırıldı .2 sene garantisi var fakat garantiye girmiyor dediler ve175 ytl para istiyorlar.ne yapabilirim şimdiden tşkkrlr.
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
29 Eylül 2010       Mesaj #69
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Şubat 2010 sonunda üye olduğum ve kredi kartına 12 taksit yaparak ödemeye başladığım ve Mayıs 2010 tarihi itibariyle üyeliğimin başladığı spor merkezi buradaki tesisini kapattı ve bizim üyeliklerimizi de levent teki tesisine kaydırdığını iletti. Fakat ben bahçeşehir de oturduğum için levent e spor yapmaya gidecemeyeceğimi söylediğimde, sözleşmede böyle bir haklarının olduğunu “buradaki tesisi kapatırlarsa en yakın tesise üyelikleri kaydıracaklarına” dair bir madde olduğunu söylediler. Avukatlarının bizi mağdur etmemek için uğraştığını bir dilekçe ile başvurabileceğimi ilettiler. Benim henüz 6 taksit ödemem daha var ben bunları nasıl iptal ettirebilirim. Tesisin bu tavrı konusunda ne yapabilirim. Yardımlarınız için teşekkürler…
Daisy-BT - avatarı
Daisy-BT
Ziyaretçi
29 Eylül 2010       Mesaj #70
Daisy-BT - avatarı
Ziyaretçi
Alıntı
Misafir adlı kullanıcıdan alıntı

ben bir sene once toshiba bir leptop aldım bir sure kullandım sonra adapter girişinde bir sorun çıktı servise verdim..sonra pc kullanırken ekranı gidiyordu 1saat bazende 3gunu buluyordu açillması bu sorundan 3kez servise gitti ve yıne aynı hatayı verdi bu 4 oldu benim ne yapmam gerekiyor...beni bilgilendirmenızı bekliorumm..

Alıntı
Misafir adlı kullanıcıdan alıntı

vatan compıtırdan kızıma ı pod touch aldım 1 hafta geçmeden elinden düşüp camı kırıldı .2 sene garantisi var fakat garantiye girmiyor dediler ve175 ytl para istiyorlar.ne yapabilirim şimdiden tşkkrlr.

Alıntı
Misafir adlı kullanıcıdan alıntı

Şubat 2010 sonunda üye olduğum ve kredi kartına 12 taksit yaparak ödemeye başladığım ve Mayıs 2010 tarihi itibariyle üyeliğimin başladığı spor merkezi buradaki tesisini kapattı ve bizim üyeliklerimizi de levent teki tesisine kaydırdığını iletti. Fakat ben bahçeşehir de oturduğum için levent e spor yapmaya gidecemeyeceğimi söylediğimde, sözleşmede böyle bir haklarının olduğunu “buradaki tesisi kapatırlarsa en yakın tesise üyelikleri kaydıracaklarına” dair bir madde olduğunu söylediler. Avukatlarının bizi mağdur etmemek için uğraştığını bir dilekçe ile başvurabileceğimi ilettiler. Benim henüz 6 taksit ödemem daha var ben bunları nasıl iptal ettirebilirim. Tesisin bu tavrı konusunda ne yapabilirim. Yardımlarınız için teşekkürler…

.


Alıntı
Daisy-BT adlı kullanıcıdan alıntı


Aldığınız ürünü beğenmediğiniz ya da işinize yaramadaığı için değiştirebilmek için, satan firmaya göre değişen kurallar vardır. Bazı yerlerde bu verilen zaman (Bir hafta-15 gün gibi), bazı yerlerde ürünün kullanılmaması gibi, bazan da ürün paketinin açılmaması gibi olabilir.

Alttaki mesajları inceleyin.


Alttaki linke tıklayarak iletişim adresleri aracılığı ile daha fazla bilgi alabilirsiniz:

Tüketici Hakları Derneği - Ankara (Adres - Telefon Numarası)


Tüketici Hakları:

Ülkemizin de taraf olduğu 1985 tarihli Birleşmiş Milletler Evrensel Tüketici Hakları Bildirgesine göre 9 tane temel ve evrensel tüketici hakkı mevcuttur.
Bunlar aşğıdaki gibidir:

  • 1) Temel İhtiyaçların Karşılanması Hakkı: Barınma,ısınma, aydınlanma, içecek ve kullanacak su bulma,haberleşme, ulaşım tüketicilerin en temel ihtiyaçlarıdır. Her tüketici, bu temel ihtiyaçların karşılanmasını talep edebilir.
  • 2) Sağlık Ve Güvenlik Hakkı: Satışa sunulan her türlü mal ve hizmetin insan yaşamı ve sağlığı açısından kullanıcısına zarar vermeyecek durumda olmasıdır.
  • 3) Bilgi Edinme Hakkı: Tüketicinin mal ve hizmeti satın alırken doğru karar verebilmesinin sağlanması için tüketicinin gerekli bilgilere ulaşabilmesi ve zararlı, yanıltıcı reklamdan, etiketten, ambalajdan korunmasıdır.
  • 4) Eğitilme Hakkı: Tüketicinin hak ve çıkarlarını koruyabilmesi, tüketici bilincine sahip olması için eğitim kurumlarında eğitilmesidir.
  • 5) Zararların Giderilmesi Hakkı: Satın alınan mal veya hizmetten dolayı tüketicinin uğramış olduğu zararın giderilmesi, o mal veya hizmetin yeniden tüketiciye ulaştırılmasıdır.
  • 6) Sağlıklı Bir Çevrede Yaşama Hakkı: Sağlık koşullarına uygun bir çevrenin oluşumunda ülke ve
  • Doğal kaynakların doğru kullanımı ile çevrenin korunması, temiz ve sağlıklı bir şekilde gelecek nesillere bırakılmasıdır.
  • 7) Ekonomik Çıkarların Korunması Hakkı: Tüketiciye kıyaslama imkanı verecek çeşitte mal ve hizmetin en uygun fiyattan sunulması, satış sonrası her türlü teknik destek ve servisin tüketiciye ulaştırılmasıdır.
8) Seçme Hakkı: Tüketicilerin çeşitli ürün ve hizmetlere istedikleri zaman ulaşabilmeleri anlamındadır. Rekabetin tam olarak işlemediği pazarlarda devlet aksaklıların giderilmesi için yapacağı düzenlemeler ile uygun kalite ve fiyatlarda mal ve hizmetlerin tüketicilere sunulmasını sağlamalıdır.

9) Temsil Edilme, Örgütlenme, Sesini Duyurma Hakkı: Yukarıda sayılan hakların elde kullanılabilmesi, tüketicilerin haklarını koruyabilmeleri, mağduriyetlerinin giderilmesinde bir araya gelerek güç birliği oluşturmaları ve hükümetlerin ekonomik ve siyasi politikaların da dikkate alınma ve kamu kurumlarında temsil edilebilmesidir.
  • Kusurlu Mal Alanların Hakları:
Alışverişlerinizde:
  • Satın aldığınız mallardan belirli standartları bekleme hakkına sahipsiniz.
  • Aldığınız malda hiçbir ayıp olmamalıdır.
  • Ambalajında , kılavuzunda yada reklamlarında belirtilen veya satıcının vaat ettiği özelliklere sahip olmalıdır.
  • Herhangi bir malı satın alırken sözleşme yapmadıysanız,satıcı ile olan her türlü konuşmanız sözleşme sayılır.

    Bir malı aldıktan sonra ayıplı olduğunu fark ederseniz; Satın aldığınız tarihten itibaren 15 gün içinde şunlardan birini yapma hakkına sahipsiniz.
  • Ayıplı malın değiştirilmesini,
  • Ödediğiniz bedelin iadesini,
  • Ayıbın neden olduğu değer kaybının bedelden indirilmesini,
  • Ücretsiz olarak tamirini talep edebilirsiniz.
    • Eğer malın ayıbı gizli ise veya hile ile gizlenmişse, hakkınız 2 yıldır.
    • Ayıplı bir maldan dolayı maddi veya manevi bir zarara uğramışsanız bu zararınızı, satıcı veya üretici veya ithalatçı karşılamak zorundadır.
    • Bir şikâyetin çözümlenmesinde zorlanıyorsanız daha fazla çaba gösterin.
    • Size zorluk çıkaran veya yardımcı olmayan satıcıya, hakem heyetine gideceğinizi söylemeniz bile yeterli olabilecektir.
    • Haklı olduğunuza inanıyorsanız, hakkınızı aramak için size gösterilen tüm yollara başvurun.
    • Zira böyle bir durumda hakkınızı aramazsanız sadece sizin zarara uğramanız değil, aynı zamanda tüketiciye saygılı olmayan satıcıyı ödüllendirmek ve başkalarının da benzer zararlara uğramasına sebep olmak anlamına gelir.
  • Tüketici kimdir?
Tüketici; bir mal veya hizmeti özel amaçlarla satın alarak kullanan veya tüketen gerçek veya tüzel kişidir. Ticari emellerle mal satın alanlar tüketici değildir. Şirketler, ticari iş yaptıkları için kural olarak tüketici değildirler; ancak nihai kullanım amacıyla büroya gıda, kırtasiye alıyorlarsa tüketici olarak değerlendirilirler.
  • Tüketicinin korunması neden önemlidir?
Çünkü insan, ‘beşikten mezara kadar’ tüketicidir. Teknolojik gelişmelerle birlikte toplu üretim yapılabilmesi sonucunda insan sağlığına zararlı pek çok mal ya da hizmet piyasaya sunulabilmektedir. Bütün dünya insanlarının ırk, renk, dil, siyasi görüş ve benzeri unsurlardan bağımsız olarak taşıdıkları evrensel kimlik, paylaştıkları ortak yazgı, tüketici olmalarıdır. Bu kadar geniş bir kitlenin korunması elbette önemli bir husustur.
  • Ayıplı mal ya da hizmet nedir?
Ambalajında, etiketinde, tanıtma ve kullanım kılavuzunda yer alan veya satıcı tarafından vaad edilen nitelik ve/veya niceliğine aykırı olan, tahsis veya kullanım amacı bakımından değerini veya tüketicinin ondan beklediği faydaları azaltan ya da ortadan kaldıran; maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikleri içeren mal veya hizmetlere denir. Daha yalın bir ifadeyle arızalı, bozuk, yırtık, kullanım tarihi geçmiş, defolu, özürlü mal ve hizmetler ayıplı mal ya da hizmetlerdir.
  • Ayıplı mal ya da hizmet satıldığında tüketici neler yapabilirler?
Aldığı malı vererek ödediği parayı geri alabilirler. Aldığı ayıplı malı vererek yenisiyle değiştirilmesini isteyebilir. Maldaki ayıbın giderilmesini, yani tamirini isteyebilir. Ayıp oranında, ödediği ücretten indirim isteyebilir. Tüketici bu haklardan hangisini isterse onu seçebilir. Satıcılar tüketicinin isteği hangisi olursa olsun yerine getirmek zorundadırlar.
  • Bu hakları kullanmada süre var mıdır?
Tüketici, malın tesliminden itibaren on beş gün içine aldığı malı kontrol etmelidir ve ayıp varsa satıcıya bildirmelidir. Eğer ayıp gizli ise ve birkaç ay sonra ortaya çıkmışsa, en geç 2 yıl içinde aynı hakları kullanabilir.
  • Bu hakları kime karşı ileri sürülebilir?
Satıcı, bayi, acente, imalatçı, ithalatçı, üreticilerden herhangi birisine karşı bu hak kullanılabilir.

Bu hakları yerine getirmezlerse tüketici ne yapmalıdır?
Bu isteklerinin yerine getirilmesi için “Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri”ne gidebilir. Bu heyetler, her valilik ve kaymakamlık bünyesinde kuruludur. Yalnızca bir dilekçe ve aldığı malın faturası ya da fişi ile başvurabilir. Hiçbir masraf alınmaz. Bu heyetin verdiği karar bağlayıcı değildir. Tüketici verilen karardan memnun olmazsa mahkemeye başvurabilir.
  • Taksitli satışlarda tüketicilerin ne gibi hakları var?
Öncelikle tüketiciye, yapılan sözleşmenin örneği verilmelidir. Malın peşin satış fiyatı, toplam borç miktarı, ödeme tarihleri gibi bilgilerin verilmesi gerekir. Tüketici borçlarının tamamını ya da bir kısmını vadesinden önce ödeyebilir. Önce ödeme halinde, eklenen faiz miktarında indirim yapılması zorunludur.
  • Kapıdan satışlarda tüketicilerin hakları nelerdir?
Kapıdan satış yapılması halinde, satıcının tüketiciye “cayma bildirim belgesi” vermesi gerekir. Bu belge, tüketicinin 7 gün içinde hiçbir gerekçe göstermeksizin malı geri verebileceğine ve ödediği parayı geri alabileceğine ilişkin bir taahhüttür. Tüketici kararını değiştirirse 7 gün içinde malı vererek ödediği parayı geri alabilir.
  • Garanti belgeli satışlarda tüketici hakları nelerdir?
Garantili satış halinde, satıcı garanti belgesini doldurarak tüketiciye vermek zorundadır. Garanti belgesi, malda çıkan herhangi bir arızanın, servisine ya da satıcısına bildirilmesi durumunda hiçbir ücret ödemeden arızanın tamirini, bu mümkün değilse malın değiştirilmesini sağlar. Garanti süresi 1 yıldan az olamaz, ancak daha uzun bir süre olabilir. Malda ayıp çıkması halinde tüketici, isterse ayıplı mallara ilişkin haklarını, dilerse garanti belgesinden doğan haklarını kullanabilir.
  • Tüketici örgütlenmesi nedir?
Tüketicileri bilgilendirmek, haklarını öğretmek ve değişik düzenlemeler yapılırken tüketicileri temsil etmek amacıyla birçok tüketici dernekleri kurulmuştur. Bu dernekler değişik mercilerde tüketicileri temsil ederler. Tüketiciler herhangi bir derneğe üye olabilir ve onların desteğinden yararlanabilirler.


Benzer Konular

20 Kasım 2016 / Misafir Cevaplanmış
19 Ekim 2015 / DreT45 Soru-Cevap
18 Kasım 2012 / superisi Soru-Cevap
10 Ağustos 2013 / Karanlık Gölge Soru-Cevap