Ziyaretçi
sadaka,sadaka'i cariye ve fitir sadakası acil yazı lazım
isim Arapça ¹ada®a
Sponsorlu Bağlantılar
2 . Yoksullara yardım olarak karşılıksız verilen şey:
"Sen bana niye söylemedin? Sadaka verirdik, adak adardık."- M. Ş. Esendal.
fıtır sadakası kulak sadakasıFİTRE (SADAKA-İ FITIR)
Ramazana eren müminlerin, bayram namazından önce vermeleri vacip olan bir sadakadır.
Fitre vaciptir. Bir kimseye fitrenin vacip olması için zekâttaki mâlî güç aranır. Yani borcundan ve asıl ihtiyaçlarından başka nisap miktarı malı olmalıdır. Bunun üzerinden zekâtta olduğu gibi bir yıl geçmesi şart değildir. İmam-ı Azam başta olmak üzere bazı mezhep imamları fitrenin bir Müslüman'a vacip olması için nisap miktarı bir malı gerekli görmezler. Bunlara göre bir mü'minin zorunlu ihtiyaç maddelerinden, bayram gün ve gecesi yiyecek, içecek ve giyeceğinden hariç fitre miktarı parası bulunursa ona fitre vaciptir. Fitreyi böyle anlayınca büyük çoğunluk için fitre vermek gerekli hale gelir. Uygulama da bu yöndedir.
Fitrenin miktarı, bir fakirin bir günlük yiyeceği (nafakası) veya bunu satın almaya yetecek paradır. Fitre, buğday, arpa, kuru üzüm, hurma gibi maddelere göre hesaplandığından bunların fiyatının artmasına paralel olarak fitre miktarı de her yıl artmaktadır.
Fitre vaciptir. Bir kimseye fitrenin vacip olması için zekâttaki mâlî güç aranır. Yani borcundan ve asıl ihtiyaçlarından başka nisap miktarı malı olmalıdır. Bunun üzerinden zekâtta olduğu gibi bir yıl geçmesi şart değildir. İmam-ı Azam başta olmak üzere bazı mezhep imamları fitrenin bir Müslüman'a vacip olması için nisap miktarı bir malı gerekli görmezler. Bunlara göre bir mü'minin zorunlu ihtiyaç maddelerinden, bayram gün ve gecesi yiyecek, içecek ve giyeceğinden hariç fitre miktarı parası bulunursa ona fitre vaciptir. Fitreyi böyle anlayınca büyük çoğunluk için fitre vermek gerekli hale gelir. Uygulama da bu yöndedir.
Fitrenin miktarı, bir fakirin bir günlük yiyeceği (nafakası) veya bunu satın almaya yetecek paradır. Fitre, buğday, arpa, kuru üzüm, hurma gibi maddelere göre hesaplandığından bunların fiyatının artmasına paralel olarak fitre miktarı de her yıl artmaktadır.
Fitre (Sadaka-i Fıtır)
Sadaka-i cariye
Öldükten sonra da, amel defterimize sevap yazdıran sadakadır. Sadaka-i cariye, cami, çeşme, yol yapmak, ağaç dikmek, faydalı ilmi eser bırakmak gibi insanlara faydası dokunan her çeşit iyi işlerdir. Bir hadis-i şerif meali:
(İnsan ölünce, üç şey hariç ameli kesilir: Sadaka-i cariye, faydalı ilmi eser bırakmak veya ona dua ve istiğfar edecek salih evlat.) [Müslim]
Herkes cari sadaka olarak cami yaptıramaz, ilmi eser yazamaz. Ama kolayı var. Faydalı bir eserin dağılmasına sebep olmak da, o kitabı yazmak gibi sevap getirir. Bir hadis-i şerif meali:
(Mümine, öğrenip yaydığı ilmin sevabı, ölümünden sonra da devam eder.) [İbni Mace]
Faydalı eserden maksat, dinimize dünyamıza faydalı olan her eser buna dahildir. Fıkıh kitabı, tefsir kitabı, ilmihal kitabı, tıp, fizik, kimya kitabı faydalı kitaplardandır. Kasetler, CD’ler, filmler faydalı olmak şartı ile hepsi sadaka-i cariye hükmündedir. Faydalı olmak şartı ile bir radyo, bir televizyon, bir gazete, bir dergi, bir internet sitesi gibi her çeşit yayın, sadaka-i cariyeye dahildir. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Unutulmuş bir sünnetimi meydana çıkarana yüz şehid sevabı vardır.) [Hakim] (Ya bir farzı veya vacibi meydana çıkarmanın sevabının ne kadar çok olduğu buradan anlaşılmalıdır.)
Ehl-i sünnet âlimlerinin yazdıkları, hakiki din kitaplarına uyanlara yüzlerce şehid sevabı verilir. Sünnete yapışmak, sünneti ortaya çıkarmak Ehl-i sünnet âlimlerinin kitaplarını öğrenmekle olur.
Bayramlarda, özel günlerde hediye olarak bir kimse, ehl-i sünnet âlimlerinin kitaplarından bir kitap, mesela bir İslam Ahlakı kitabı hediye verse, yüz şehid sevabı alır. Çünkü unutulmuş sünnetlerin yanında, farzlar ve vacipler de yayılmış oluyor. Bozuk din kitabı vermek de bunun aksi olup, çok veballi bir iştir, bu sefer işlenen günaha da ortak olmuş olur.
Sevabını hediye etmeli
Muhammed Masum hazretleri buyuruyor ki:
Sadaka [ve Kur'an-ı kerim okumanın] sevabını önce Peygamberimizin mübarek ruhuna hediye etmeli, sonra ölülerin ruhlarına göndermelidir. Böylece kabul olma ümidi fazla olur. Sevabını bütün müminlerin ruhlarına da hediye etmek iyi olur. Her birine sevabın hepsi ulaşır. Kendi sevabından bir eksilme olmaz. (2/36)
Kaynak