Paintball nedir, nasıl oynanır, kuralları nelerdir?
Paintball tanımsal olarak, boya kapsülleri atan silahlarla rakibi strateji ve takım ruhu ile saf dışı etmeyi ve verilen görevi başarmayı hedef seçen takımların belirli alan içersindeki mücadeleleridir. Temel ilke “Hayatta kal, yoket ve başar” dır. Oyunu diğer sporlardan farklı kılan ise maksimum adrenalin, iyi strateji, stress altında karar verme, az miktarda fiziki yetenekle yüksek oranda zeka gerektirmesidir.
Sponsorlu Bağlantılar
Oyunun amacı ise verilen görevi gerçekleştirmektir. Eğer belirlenmiş biçimler uygulanmamakta ve tekrar edilmekte ise buna “senaryoyu uygulamak” denir. Amaç belli bir süre içinde karşı takımın kalesindeki bayrağı ele geçirmek, bir rehineyi kurtarmak, başkanınızı güvenli bir şekilde hedefe ulaştırmak, karşı takımın tamamını elemek, tek başına vurulmadan kalan son kişi olmaya çalışmak, bir kaçağı yakalamak, bir tepeyi savunmak, bir köprüyü uçurmak veya ikili timlere ayrılıp diğer timleri elemek, gibi birçok seçenekten oluşabilir. Oyunun temel kuralı çok basittir. Üzerine gelen mermi ile boyanan oyuncu oyundan çıkar; yani o oyun için ölür.
Paintball Tarihçesi
Paintball, yaklaşık 25 yıllık geçmişi olan, nispeten genç bir spor dalıdır. Amerikalı ormancı arkadaşların kesilecek ağaçları boyarken kullandıkları boya atan tabancaları birbirlerine doğrultmaları ile şaka olarak başlamış, ancak bu ilhamla 80’li yıllarda ticari bir kimliğe bürünmüş ve tüm dünyada artan bir heyecanla oynanan bir oyun haline gelmiştir.
Türkiye’ de Paintball
Ülkemizde beş-altı yıl önce oynanmaya başlamış, henüz hakettiği yere gelememiştir. Birçok ülkede federasyonu olan ve hatta ligleri kurulan paintball oyunu ülkemizde oldukça amatör bir seviyede kalmıştır.
Paintball Oyununun Amacı Nedir?
Bazı senaryolar verilir ve ortada elde edilmesi gereken bir amaç vardır. Geriye doğru işleyen bir sürenin olduğunu bilmeli ve rakip takımın bayrağını ele geçirmeniz, rehineyi güvenli bölgeye ulaştırmak yada rehine kurtarmak, karşı takımı tamamen ele geçirmek, kaçak yakalamak, belli tepe noktaları savunmak, köprüyü havaya uçurmak, rakip savaş timlerini etkisiz hale getirmek gibi uzayan giden savaş senaryolarından dilediğinizi seçebilirsiniz.
Paintball Oyunu İçin Hangi Malzemeler Gerekir
Paintball oyunu için pek çok marka ve modellerde uzun namlulu silahlar, mermiler mevcuttur. Korunmasız oynamamak lazım ve çıplak vücuda bu mermilerin isabet etmesi sonucunda oldukça canınız yanacaktır. Oyuncuların yüzüne kırılmaz ve özel bir camdan oluşan maskelerin, gazlı silahlar, özel ekipmanların verilmesi gerekir. Oyunculara verilen silahlar dış görünüş itibari ile gerçek silahlara benzese de plastik mermi içeriği olan boyalı kapsüllerden oluşmaktadır. Çevreye zarar vermeyen ve plastik malzemeden üretilen boya ve mermi kapsülü insanlar açısından da zararlı değildir.
VURULMA
Oyuncunun vücudunun herhangi bir yerinden, el, ayaklar dahil ve taşımakta olduğu ekipmanından (silah dahil) vurulmasıyla gerçekleşir. Vurulma paintball mermisinin direk temasıyla olup, merminin bir engele vurup, dağılıp oyuncuya sıçraması halinde geçersizdir. Paintball mermisi oyuncuya vurup patlamazsa oyuncunun centilmenlik (Fair-Play) gereği hakemi uyarıp ceza bölgesine gitmesi gerekir.
Oyunda belirli bir şekilde vurulan oyuncu, ELLERİNİ ve SİLAHINI BAŞININ ÜSTÜNE KALDIRIP (Bkz: Şekil 1A), ceza bölgesine gider veya paintball alanını hakem nezaretinde terk eder. BU ESNADA KASK KESİNLİKLE ÇIKARTILMAMALIDIR. Oyun sırasında vurduğunu veya vurulduğunu hisseden oyuncu, hakemlere kendini ve rakip oyuncuyu kontrol ettirmelidir. Bu sırada oyun hakemin düdük sesiyle durdurulur. Bu anda oyuncular bulundukları yeri değiştiremez ve ateş edilemez.
Aksi şekilde davranan oyuncular CEZA ALIR. Hakem oyuncuları kontrol eder, şayet iki oyuncu aynı anda birbirini vurmuş ise ikisi birden CEZA ALIR. Fakat oyunculardan birisi diğerini vurduktan sonra, vurulan oyuncunun ateş edip rakibini vurması geçersiz olup ilk vurulan ceza alır, diğerinin üzerindeki boya hakem tarafından silinir ve oyuncu oyuna devam eder. Hakemin DUR düdük sesinden sonra yapılan her atış oyuncunun CEZA ALMASI – OYUN DIŞI KALMASI demektir. Fiziki herhangi bir mücadeleye girilemez.
Eğer oyun içinde herhangi bir oyuncunun mermisi bittiyse, ekstra mermi almak için, ellerini veya silahını başının üzerine kaldırarak başhakemin bulunduğu güvenli bölgeye gelir, mermisini aldıktan sonra aynı şekilde terk ettiği sipere dönerek oyuna dahil olur. Bu oyuncuya herhangi bir oyuncu ateş ederse CEZA ALIR.
Eğer bir oyunda takımın bütün oyuncuları vurulmuş ve oyun dışı kalmışsa oyun biter. Bir takıma ait tüm oyuncularda mermilerin bitmesi halinde mola alınarak mermi takviyesi yapılır, oyun kaldığı yerden devam eder. Oyun senaryosunu başarıyla tamamlayan takım aynı şekilde oyunu kazanır ve oyun biter.
Eğer belirtilen süre zarfında bir takımın oyuncuları tamamen elenmemişse veya oyun senaryosu başarıyla bitirilmemişse oyun hakemin saatiyle biter. Verilen süre her sette 15 dakika olmak üzere toplam 3 settir. Aralarda 5 dakikalık dinlenme verilir. Herhangi bir sette vurulan oyuncuların devam edebilmesi için hakem nezaretinde kendi kalesine en yakın takım arkadaşının yanından başlayacaktır. Vurulmayan oyuncular ise diğer Sette kaldıkları yerden devam eder, set başlangıcında yer değiştiren Oyuncular OYUN DIŞI KALIR VEYA CEZA ALIR.
Puantaj
- Vurulan oyuncu 1 puan
- Vurulan kaptan 5 puan
- Vurulma sayısı oynanan sette en az olan takım 5 puan
- Teknik ceza 3 puan
- Bayrak alma 10 puan (Bayrak alan, vurulmadan karşı takımın bayrağını almayı başarırsa, kalesine dönerken vurulduğu takdirde 10 puan)
- Bayrak asma 20 puan
Paintball Senaryoları
1- Bayrak Kapmaca : İki takımın ortadaki tek bayrağı almaya ya da kendi bayrağını koruyarak rakip takımın bayrağını kendi kalesine getirmeye çalıştığı bir senaryodur.
2- Eleme : Rakip takımın tüm oyuncularını vurarak oyundan çıkarmanın amaçlandığı bir senaryodur.
3- Zamana Karşı : Süre dolduğunda en fazla oyuncusu oyunda kalan takımın kazandığı senaryodur.
Neo-Paintball Oyunu
Oyunun amacı verilen senaryoyu uygulamaktır. Her takım kendine göre bir senaryo hazırlayabilir yani belli bir senaryoya bağlı kalmak gerekmez. Amaç bazen karşı takımın tüm oyuncularını elemek, rehineyi kurtarmak, bir bölgeyi korumak ve ele geçirilmesini engellemek, bir kaçağı diğer takımdan önce yakalamak, bir kişiyi güvenli bir şekilde önceden belirlenen hedefe ulaştırmak,takım kaptanını vurmak vs. dir.
Neo-Paintball’da kural olarak her yeni oyuncu Senaryo-1 (Bayrak kapmaca) oyununu oynamak ve oyun sonunda hakem tarafından diğer senaryolara geçmek için yeterli performansı gösterdiği yolunda onay almak durumundadır. Kişisel gelişimlerin ayrıca kaydı tutulmaktadır. Ayrıca bu kayıtlara göre grup oluşturmakta zorlanan bireylere uygun gruplar oluşturulur.
Bazı Senaryolar;
1- Çift Bayrak : Dünyada en çok oynanan, klasik paintball oyunudur. Takımlar oyun alanının iki ucunda bulunan istasyonlardan başlarlar. Amaç karşı takımın istasyonunda bulunan bayrağı alıp önceden belirlenmiş noktaya getirmektir.
2- Tek Bayrak : Takımlardan birinin bayrağı koruduğu, diğerinin ise ele geçirmeye çalıştığı bayrak oyunudur.
3- Bayrağı Kap : İki takım alanın iki ucundaki istasyonlardan oyuna başlarken ortadaki bir noktada duran bayrağı almaya ve karşı takımın istasyonuna ulaşmaya çalışmaktadırlar.
4- Başkanı Koru : Oyunculardan biri veya isteğe bağlı olarak bir hakem ya da seyirci; “başkan” seçilir. Takımlardan biri “Başkan’ın Adamları” yani korumalarını oluştururken, diğer takım “Saldırganlar” rolünü üstlenmektedir. Senaryonun hedefi başkanı belli bir sürede ana istasyondan çıkartıp, hedef istasyona ulaştırmaktır.
5- Rehine Operasyonu : Bu senaryoda da yine bir oyuncu veya isteğe bağlı olarak bir hakem ya da seyirci; “Rehine” olmakta ve “Hakim Tepe”de “Saldırganlar”ın elinde rehin tutulmaktadır. “Kurtarıcılar”ın görevi ise verilen süre dolmadan rehineyi “sağlam olarak” kurtarmaktır.
6- Son Adam : Bu oyunda herkes tektir. Süre kısıtlaması yoktur. Elenmeden kalan son oyuncu kazanır. Senaryonun en ilginç yönü “Geçici Anlaşmalar” kuralıdır. Bu kural gereği oyuncular kendi aralarında diğer oyuncuları eleyinceye kadar birlikte çalışmak için geçici olarak anlaşabilirler. Fakat bu anlaşmalara sadık kalmak zorunda değildirler.
7- Buddy : “Son Adam” senaryosuna benzer, ancak bu senaryoda 2 kişilik timler söz konusudur ve geçici anlaşma yapma imkanı yoktur. Elenmeden kalan son tim oyunu kazanır.
8- İki Takım Girer; Bir Takım Çıkar : Aslında klasik bir speedball, “Combat” senaryosu olan oyunun kuralları basittir; oyun alanına 2 takım girer; kalan kazanır!
9- Tavşan Kaç : Oyunculardan biri “Tavşan” olur; diğer oyuncular ise “Avcı”.
10- Firar : Karşı takımın bir oyuncusu ‘Kaçak’ olur, diğer takım ise ‘Gardiyanlar’
11- Terminator : Oyunculardan biri Terminator olur ve yoketmeye başlar; durdurmanın tek yolu vardır; elinden vurmak.
Güvenlik ve Kurallar:
riski golfden bile daha az olan bir spordur. Paintball sporunda güvenlik genel çerçevede birkaç temel zorunluluğa dayanır.1) Maske Kuralı:Oyun alanı olarak belirlenmiş ağla çevrili bölge içerisinde hiç kimse paintball için özel olarak tasarlanmış koruyucu paintball maskeleri olmadan bulunamaz ve paintball oynayamaz.
2) İşaretleyici Emniyeti Kuralı: Oyun esnasında kullanılan işaretleyicilerin emniyetleri baş hakemin sinyali ile açılır ve yine baş hakem tarafından verilen bir diğer sinyal ile kapatılır. Diğer her durumda işaretleyici emniyetleri kapalı tutulmak zorundadır.
3) 5 Metre Kuralı: Amatör paintball oyuncuları için uygulanan bu kural rakip oyuncuların birbirlerine fiziksel zarar vermemeleri amacı ile konulmuştur. Kurala göre oyuncular birbirlerine 5mt den daha fazla yaklaşarak ateş edemezler.
Bu üç kural dışında paintball oynarken hakem direktiflerine uymak en önemli zorunluluklardandır.
Aynı zamanda her işletme kendi oyun sahasının ve işletmesinin karekteristik özelliklerine göre çeşitli özel durum kuralları koyabilir. Bu gibi durumlarda oyun öncesinde oyuncular mutlaka profesyonel bir hakemden oyun öncesi eğitimi almalı ve işletmeye özel uygulamaları mutlaka öğrenmelidir.
Paintball Oyun Kuralları
1. Her takımın bir lideri vardır. Liderler hazır olduklarında ellerini kaldırarak orta hakeme bildirirler ve oyun (maç) orta hakemin "Hazır, Maske Tak, Emniyet Aç" uyarılarının ardından bir kez çaldığı düdükle başlar.
2. Bir oyuncunun tüfeği de dahil neresine boya mermisi isabet ederse etsin elenmiş sayılır. Bir oyuncu boyanmadığı halde oyunu terk ederse bir daha oyuna giremez.
3. Siper denilen engellere çarparak oyuncunun üzerine sıçrayan boyaya "Sprey Etkisi" denir. Bu şekilde boyanan elenmez. Oyun dışı bırakılabilmesi için doğrudan vuruş gerekir.
4. Aynı anda her iki oyuncu birbirini boyarsa ikisi de oyun dışı kalır.
5. Vurulan oyuncu hızlı bir şekilde ve en kısa sürede oyun alanını terk eder.
6. Oyun dışına çıkan oyunu elenmiş sayılır.
7. Rakibi boyadığını düşünen oyuncu hakeme "Boya kontrolü" veya "Hakem, kontrol" diye bağırarak uyarıda bulunur. Bu durumu kötü niyetli kullanan oyuncu ihtar alır.
8. Kontrolü yapılan oyuncu için oyun durur. Diğer oyuncular devam eder. Hakem kontrolünü yapana kadar bu oyuncuya atış yapılamayacağı gibi kontrolü yapılan oyuncu da atış yapamaz.
9. Oyun sırasında oyuncular hakemlerden tüfekleri için kapsül alabilirler. Ancak bu oyunu durdurmaz. Bu esnada vurulursa elenir. Kapsül alan oyuncu hakeme adını yazdımalıdır. Kapsül iadesi yapılmaz.
10. Oyuncu siperi hareketli olsa dahi siperle birlikte hareket edemez.
11. Vurularak oyun dışı kalan yani elenen oyuncu diğer takım arkadaşlarına hiçbir suretle bilgi veremez.
12. Oyun görevin gerçekleşmesiyle, sürenin bitmesiyle veya bir takımdaki tüm oyuncuların vurulması halinde sona erer.
13. Oyun bitimini hakem üç kez düdük çalarak ve "Oyun bitti" deyip bağırarak ilan eder.
14. Oyun bitiminde bütün oyuncular silahlarını emniyete alıp omuzlarına asarak alanı terk ederler. Oyun bittikten sonra kesinlikle havaya veya sağa sola ateş edilmez.
15. Acil bir durum meydana geldiğinde hakem yine 3 kez düdük çalarak oyunu durdurur. Durum giderildikten sonra yine hakemin bir kez çalacağı başlama düdüğüyle oyun devam eder.
16. Hakem karalarına veya oyun kurallarına uyulmaması halinde hakem o takıma ihtar verir.
17. boyandığı halde boyasını silen veya silmeye çalışan oyuncu iki ihtar alır.
18. Üç ihtar alan takımdan 50 puan düşülür.
19. Güvenlik kurallarına uyulmadığı takdirde hakem ilgili oyuncuyu oyundan alabileceği gibi maçı iptal de edebilir.
Unutulmaması gerekir ki paintball yüksek güvenlik önlemlerinin alındığı bir oyundur. Bu önlemleri hiçe saymak ciddi şekilde yaralanmalara veya sürekli rahatsızlıklara yol açabilir.
OYUN ÇEŞİTLERİ
Çift Bayrak
Dünyada en çok oynanan, klasik Paintball oyunudur. Takımlar oyun alanının iki ucunda bulunan istasyonlardan başlarlar. Amaç karşı takımın istasyonunda bulunan bayrağı alıp önceden belirlenmiş noktaya getirmektir.
Tek Bayrak
Takımlardan birinin bayrağı koruduğu, diğerinin ise ele geçirmeye çalıştığı bayrak oyunudur.
Bayrağı Kap
İki takım, alanın iki ucundaki istasyonlardan oyuna başlarken ortadaki bir noktada duran bayrağı almaya ve karşı takımın istasyonuna ulaşmaya çalışmaktadırlar.
Başkanı Koru
Oyunculardan biri veya isteğe bağlı olarak bir hakem ya da seyirci; "başkan" seçilir. Takımlardan biri "Başkan'ın Adamları" yani korumalarını oluştururken, diğer takım "Saldırganlar" rolünü üstlenmektedir. Senaryonun hedefi başkanı belli bir sürede ana istasyondan çıkartıp, hedef istasyona ulaştırmaktır.
Son Adam
Bu oyunda herkes tektir. Süre kısıtlaması yoktur. Elenmeden kalan son oyuncu kazanır. Senaryonun en ilginç yönü "Geçici Anlaşmalar" kuralıdır. Bu kural gereği, oyuncular kendi aralarında diğer oyuncuları eleyinceye kadar birlikte calışmak için geçici olarak anlaşabilirler. Fakat bu anlaşmalara sadık kalmak zorunda değildirler!
Rehine Operasyonu Bu senaryoda da yine bir oyuncu veya isteğe bağlı olarak bir hakem ya da seyirci; "Rehine" olmakta ve "Saldırganlar"ın elinde rehin tutulmaktadır. "Kurtarıcılar"ın görevi ise verilen süre dolmadan rehineyi "sağlam olarak" kurtarmaktır.
Buddy
"Son Adam" senaryosuna benzer, ancak bu senaryoda 2 kişilik timler söz konusudur ve geçici anlaşma yapma imkanı yoktur. Elenmeden kalan son tim oyunu kazanır.
İki takım girer bir takım çıkar Aslında klasik bir speedball, "Combat" senaryosu olan oyunun kuralları basittir; oyun alanına 2 takım girer; kalan kazanır!
Terminator
Oyunculardan biri Terminator olur ve yoketmeye başlar; durdurmanın tek yolu vardır; elinden vurmak...
Tavşan Kaç
Oyunculardan biri "Tavşan" olur; diğer oyuncular ise "Avcı".
Firar
Karşı takımın bir oyuncusu 'Kaçak' olur, diğer takım ise 'Gardiyanlar'.
Mutantlar
3. Dünya Savaşı sonrası insanlarla mutantlar arasında bir savaş sürmektedir. Bu savaşta vurulan insanlar da dönüşüm geçirerek "mutant" olduklarından insanların işi zordur.
PAINTBALL'DA PUANLAMA
- Vurulan oyuncu 1 puan
- Vurulan kaptan 5 puan
- Vurulma sayısı oynanan sette en az olan takım 5 puan
- Teknik ceza 3 puan
- Bayrak alma 10 puan (Bayrak alan, vurulmadan karşı takımın bayrağını almayı başarırsa, kalesine dönerken vurulduğu takdirde 10 puan)
- Bayrak asma 20 puan
- Puantaj takımların anlaşmalarına göre farklı biçimlerde de belirlenebilir.
MsXLabs.org
Son düzenleyen _Yağmur_; 16 Haziran 2016 23:41
"İnşallah"derse Yakaran..."İnşa" eder YARADAN.