Bilgisayarlı Sanat (Dijital Sanat)
MsXLabs.org & AnaBritannica
Ürünleri bütünüyle bilgisayarla veya bilgisayar yardımıyla gerçekleştirilen sanattır. Bu alandaki ilk denemeler 1950’lerin ortalarında ABD’de Boeing Company ve Bell Telephone Company gibi sanayi kuruluşları ile bilgisayar çalışmaları yapan üniversitelerde başladı; kısa sürede Güney Amerika, Kanada, Japonya ve çeşitli Avrupa ülkelerinde yaygınlaştı.
Başlangıçta, az sayıda sanatçının katılmasıyla, daha çok bu alanda uzmanlaşmış bilim adamları eliyle üretildi. Teknoloji alanında uzmanlaşmış bilim adamları ile sanatçıları ortak çalışmalara yöneltmek amacıyla 1966’da New York’ta Amerikan Sanat ve Teknoloji Deneyleri (EAT) adlı bir kuruluş oluşturuldu. Bunu Arjantin, İngiltere, Yugoslavya ve Japonya’da kurulan başka merkezler izledi; çeşitli sergiler düzenlendi.
Hepsinin amacı bilgisayar teknolojisini yaygınlaştırmak ve sanatçıları bunu kullanmaya özendirmekti. Bilgisayar kısa sürede mimarlık, resim, heykel, endüstri tasarımından başka müzik, kareografi ve “ somut” şiir alanlarında da kullanılmaya başladı. Çok sayıda sanat eseri değeri olan yapıtlar ortaya konmasa da, bu alandaki araştırmalar sanatsal yaratının yalnızca üstün bir yetenekle değil, bilgisayar programlarıyla elde edilebilen rasgeleleştirme işlemleriyle de üretilebileceğini ortaya koymak amacını güdüyordu. Bu yolla belki de sanatsal yaratı yalnızca sanatçının tekelinde olmayacak ve sanat bir ölçüde “demokratik”leştirilecekti. Ayrıca sanat ile teknoloji arasında da yakın bağlar kurulabilecekti. Araştırmaların bir başka yönü de özgün sanat yapıtlarını bilgisayar aracılığıyla çoğaltabilmeye yönelikti. Bu şekilde çok sayıda ve ucuza mal edilen tıpkı-basımlar üretilebildiğinde hem sanat yapıtlarının zamanla bozulmasına karşı bir önlem alınmış olacak, hem de bu değerli kültür mirasları bütün insanlığa mal edilebilecekti.
Bu araştırmalar sonucu bilgisayar en yaygın biçimde canlandırma filmlerinde ve 1970’lerde grafik sanatlarda kullanıldı. Bu ürünler genellikle magnetik şerit, katot, ışınlı lamba ya da printer aracılığıyla bir bilgisayar tarafından denetlenen grafik çiziciyle üretiliyordu. Programlanan bilgisayar, tipografik simgelerle üretilen desenleri oluşturabiliyordu. Bu yöntemlerden yalnızca katot ışını, üretim süreci sırasında sanatçıya müdahale olanağı tanıdığından en esnek ve dolayısıyla da en yaygın kullanım olanıydı.
MsXLabs.org & AnaBritannica
Sponsorlu Bağlantılar
Ürünleri bütünüyle bilgisayarla veya bilgisayar yardımıyla gerçekleştirilen sanattır. Bu alandaki ilk denemeler 1950’lerin ortalarında ABD’de Boeing Company ve Bell Telephone Company gibi sanayi kuruluşları ile bilgisayar çalışmaları yapan üniversitelerde başladı; kısa sürede Güney Amerika, Kanada, Japonya ve çeşitli Avrupa ülkelerinde yaygınlaştı.
Başlangıçta, az sayıda sanatçının katılmasıyla, daha çok bu alanda uzmanlaşmış bilim adamları eliyle üretildi. Teknoloji alanında uzmanlaşmış bilim adamları ile sanatçıları ortak çalışmalara yöneltmek amacıyla 1966’da New York’ta Amerikan Sanat ve Teknoloji Deneyleri (EAT) adlı bir kuruluş oluşturuldu. Bunu Arjantin, İngiltere, Yugoslavya ve Japonya’da kurulan başka merkezler izledi; çeşitli sergiler düzenlendi.
Hepsinin amacı bilgisayar teknolojisini yaygınlaştırmak ve sanatçıları bunu kullanmaya özendirmekti. Bilgisayar kısa sürede mimarlık, resim, heykel, endüstri tasarımından başka müzik, kareografi ve “ somut” şiir alanlarında da kullanılmaya başladı. Çok sayıda sanat eseri değeri olan yapıtlar ortaya konmasa da, bu alandaki araştırmalar sanatsal yaratının yalnızca üstün bir yetenekle değil, bilgisayar programlarıyla elde edilebilen rasgeleleştirme işlemleriyle de üretilebileceğini ortaya koymak amacını güdüyordu. Bu yolla belki de sanatsal yaratı yalnızca sanatçının tekelinde olmayacak ve sanat bir ölçüde “demokratik”leştirilecekti. Ayrıca sanat ile teknoloji arasında da yakın bağlar kurulabilecekti. Araştırmaların bir başka yönü de özgün sanat yapıtlarını bilgisayar aracılığıyla çoğaltabilmeye yönelikti. Bu şekilde çok sayıda ve ucuza mal edilen tıpkı-basımlar üretilebildiğinde hem sanat yapıtlarının zamanla bozulmasına karşı bir önlem alınmış olacak, hem de bu değerli kültür mirasları bütün insanlığa mal edilebilecekti.
Bu araştırmalar sonucu bilgisayar en yaygın biçimde canlandırma filmlerinde ve 1970’lerde grafik sanatlarda kullanıldı. Bu ürünler genellikle magnetik şerit, katot, ışınlı lamba ya da printer aracılığıyla bir bilgisayar tarafından denetlenen grafik çiziciyle üretiliyordu. Programlanan bilgisayar, tipografik simgelerle üretilen desenleri oluşturabiliyordu. Bu yöntemlerden yalnızca katot ışını, üretim süreci sırasında sanatçıya müdahale olanağı tanıdığından en esnek ve dolayısıyla da en yaygın kullanım olanıydı.
Tanrı varsa eğer, ruhumu kutsasın... Ruhum varsa eğer!