
Ziyaretçi
Aydınlatma tekniği, bir sistemde ekonomik ve kaliteli bir aydınlık sağlanması için gerekli hesap yöntemlerini kapsamaktadır. Bir aydınlatma hesabında genel olarak aşağıdaki yöntem kullanılır.
Aydınlatılacak bölgenin ortalama aydınlık şiddeti, aydınlatma amacına uygun olarak ilgili tablodan alınır ve diğer veriler yardımıyla en uygun armatür ve ampulün cins ve miktarı hesaplanır. Hesap yöntemi ve denklemler aşağıdaki tablolarda verilmiştir.
Z=ØT / ØL
Z =Ampul sayısı
ØT =Gerekli toplam ışık akısı (lm)
ØL = Bir ampulün verdiği ışık akısı (lm.)
K= ( a x b) / (h x (a + b ))
K = Bölge indeksi (mahal boyutlarına bağlı olarak)
a = Uzunluk (m)
b = Genişlik (m)
h = Işık kaynağının çalışma düzlemine olan yüksekliği (m)
H = Işık kaynağının zeminden yüksekliği (m)
H1 = Çalışma düzleminin zeminden yüksekliği
ØT= ( E x A x d ) / n
E = Gerekli aydınlık seviyesi (LUX) tablodan seçilir
A = Aydınlatılacak bölgenin alanı (m2)
d = Tesisin kirlenme faktörü (Tablodan seçilir)
n = Tesisin ışığı yansıtma verimi. Aydınlatma sahasını sınırlayan tavan, duvar ve zeminin yansıtma faktörlerine, bölge indeksine ve seçilen armatür tipine bağlı olarak tablodan seçilir.
Yapı Malzemeleri Yansıtma Bilgileri
Ak ağaç,huş ağacı - 0,50
Meşe,açık renk,parlatılmış - 0,25-0,35
Meşe,koyu renk,parlatılmış - 0,01-0,15
Sunta,krem rengi - 0,50-0,60
Granit - 0,20-0,25
Kireç taşı - 0,35-0,55
Mermer,parlatılmış - 0,30-0,70
Harç,açık renk;kireç badana - 0,40-0,45
Sıva(Alçı) - 0,90
Kum taşı - 0,20-0,40
Ahşap kaplama (Doğal) - 0,20-0,30
Çimento,beton,çıplak - 0,20-0,30
Kiremit,kırmızı,yeni - 0,10-0,15
Duvar Boyaları Yansıtma Bilgileri
Beyaz - 0,30-0,70
Açık gri - 0,40-0,60
Orta gri - 0,25-0,35
Koyu gri - 0,10-0,15
Mavi - 0,15-0,20
Açık yeşil - 0,45-0,55
Koyu yeşil - 0,15-0,20
Açık sarı - 0,60-0,70
Kahverengi - 0,20-0,30
Pembe - 0,45-0,55
Koyu kırmızı - 0,15-0,20
Aydınlatılacak bölgenin ortalama aydınlık şiddeti, aydınlatma amacına uygun olarak ilgili tablodan alınır ve diğer veriler yardımıyla en uygun armatür ve ampulün cins ve miktarı hesaplanır. Hesap yöntemi ve denklemler aşağıdaki tablolarda verilmiştir.
Sponsorlu Bağlantılar
Z =Ampul sayısı
ØT =Gerekli toplam ışık akısı (lm)
ØL = Bir ampulün verdiği ışık akısı (lm.)
K= ( a x b) / (h x (a + b ))
K = Bölge indeksi (mahal boyutlarına bağlı olarak)
a = Uzunluk (m)
b = Genişlik (m)
h = Işık kaynağının çalışma düzlemine olan yüksekliği (m)
H = Işık kaynağının zeminden yüksekliği (m)
H1 = Çalışma düzleminin zeminden yüksekliği
ØT= ( E x A x d ) / n
E = Gerekli aydınlık seviyesi (LUX) tablodan seçilir
A = Aydınlatılacak bölgenin alanı (m2)
d = Tesisin kirlenme faktörü (Tablodan seçilir)
n = Tesisin ışığı yansıtma verimi. Aydınlatma sahasını sınırlayan tavan, duvar ve zeminin yansıtma faktörlerine, bölge indeksine ve seçilen armatür tipine bağlı olarak tablodan seçilir.
Yapı Malzemeleri Yansıtma Bilgileri
Ak ağaç,huş ağacı - 0,50
Meşe,açık renk,parlatılmış - 0,25-0,35
Meşe,koyu renk,parlatılmış - 0,01-0,15
Sunta,krem rengi - 0,50-0,60
Granit - 0,20-0,25
Kireç taşı - 0,35-0,55
Mermer,parlatılmış - 0,30-0,70
Harç,açık renk;kireç badana - 0,40-0,45
Sıva(Alçı) - 0,90
Kum taşı - 0,20-0,40
Ahşap kaplama (Doğal) - 0,20-0,30
Çimento,beton,çıplak - 0,20-0,30
Kiremit,kırmızı,yeni - 0,10-0,15
Duvar Boyaları Yansıtma Bilgileri
Beyaz - 0,30-0,70
Açık gri - 0,40-0,60
Orta gri - 0,25-0,35
Koyu gri - 0,10-0,15
Mavi - 0,15-0,20
Açık yeşil - 0,45-0,55
Koyu yeşil - 0,15-0,20
Açık sarı - 0,60-0,70
Kahverengi - 0,20-0,30
Pembe - 0,45-0,55
Koyu kırmızı - 0,15-0,20
Kaynak:Elektrik.gen.tr