Arama

Dünya Kentleri: Köstence

Güncelleme: 1 Mayıs 2011 Gösterim: 2.064 Cevap: 0
Jumong - avatarı
Jumong
VIP VIP Üye
1 Mayıs 2011       Mesaj #1
Jumong - avatarı
VIP VIP Üye
Köstence
Vikipedi, özgür ansiklopedi
Köstence Belediyesi
Sponsorlu Bağlantılar
Seal of Constanta
Arma
Köstence (Rumence: Constanţa, konˈstantsa), Romanya'nın Dobruca bölgesinde, Karadeniz kıyısındaki en büyük liman şehri.
Şehirde önemli bir Türk - Tatar azınlık varlığını devam ettirmektedir. Şehirde yaşayan çingenelerde Türkçe konuşmaktadırlar.


Constanta in Romania


Tarih:
Köstence (Constanta) yaklasık 120.000 yillik, Paleotik Dönemden kalma bir şehirdir. Arkeolojik kazilardan sonra Neolotik, Tunç ve Demir çaglarina ait kalintilar bulunmuştur. Köstence bu ozellikleriyle bölgenin en eski yerlesim birimidir.
Antik Tomis-Constanta Kalesinin kuruluşuna kadar uzanan zamanda önemli tarihi sahnelere tanık olmuştur. (Pontus Euxinus bolgesi (M.Ö 7. ve 5. yy da)). Yunan kolonileri Köstenceye uzanarak yerlesim alani kurdular. Ilk kez burada emporion gotik yerlesimi kurdular (M.Ö 4. ve 3. yy).
M.Ö 3. ve 1. yy da liman kenti olmasiyla birlikte şehir planlamasıyla sürekli gelişti ve önemini korudu.
M.Ö 1. yy da alt Tuna ve Karadeniz arasinda kalan bu bolgeye Romenler yerleşmeye başladilar. Romenler bölgeyi jeopolitik ve ekonomik yönden gelistirerek bölgenin kültürel ve sosyo-ekonomik yapısını da böylelikle ilerlettiler. Mükemmel sehir planlamasi ve aktif bir liman kenti olmasiyla gittikce güclendi.

Ünlü şair Publius Ovidius Naso, 8 yil boyunca burada sürgün hayati yasadi. (M.S 8-17 yy )
Romenlerin barış dolu hayatı barbarların bölgeye istilalarına kadar devam etti. (3.-4. yy). Şehir, istilalara karşı direndi ve Roma İmparatorluğu süresince Dobruca önem kazandı. Bu süreç Romenlere birçok zor anlar, dramatik olaylar ve durum değişiklikleri yarattı. Tomis ( Roma-Bizans Dönemi’nde) oldukça önemli bir hristiyanlık merkeziydi. Hristiyanlık Saint Apostle Andrewle birlikte papalık merkezi oldu. Ayrıca şehir 5. ve 7. yy da ekonomik ve askeri yönden güçlenerek Hunların, Slavların, Bulgarların, son Tatarların ve Türklerin bu bölgeye göç etmesine yol açtı.
Barbarların istilalarıyla birlikte şehir, tahrip olarak daha çok kırsal yapıya dayanır oldu.
10. ve 13. yy da şehir önceki gelişmişliğine bağlı olarak tekrardan önem kazanacak ve tekrardan liman kenti olarak değerini koruyacaktı. O dönemlerde denizcilik İtalyanların egemenliğindeydi.
14. yy da Osmanlı İmparatorluğu bu bölgede etkisini göstermeye başladı. Dobruca ve Köstence 15. yy’dan başlayıp 19. yy’a kadar süren savaşlarla Osmanlılar’a bağlandı. 1877-1878 yılları arasında süregelen Bağımsızlık Savaşıyla Dobruca tekrardan Romanya’nın sınırlarına geçti. Bu sonuçla Dobruca gerçek gelişimine başlamış oldu. Romanya Kralı Carol I‘in tabiriyle Köstence liman kenti olması nedeniyle Romanya’nın kalbiydi.

1890-1895 yılları arasında ünlü Romen mühendis Anghel Saligny Avrupa’nın en uzun dünyanın ise 3. uzun köprüsünü inşa etti. 1985-1909 yılları arasında Köstence limanı büyük bir yeniden yapılandırma projesiyle modernleştirildi. Bir çok ülkeden 100 lerce geminin uğrak yeri haline gelen liman böylelikle güçlenmeye başladı. Ayrıca yine bu dönemlerde şehrin altyapısı kurularak karayolları ve demiryolları yapıldı. Güzel dizaynlara sahip binalar inşa edildi.
1.Dünya Savaşı (1914-1918) boyunca Köstence, Almanlar ve çoğunlukla Bulgarlar tarafından harap edilerek görkemli dönemine son noktayı koydu.Mayıs 1918 deki Bükreş antlaşması madde 10.b.(Antlaşma hiçbir zaman Romanya tarafından onaylanmadı)Köstence merkez güçlerin(Alman,Türk,Bulgar) konrolu altında kalıyordu. Şehir birleşik orduların Yunanistan'daki başarılı saldırıları sonucu Bulgaristan'ın savaş dışı kalmasıyla özgürlüğüne kavuştu.
2 savaşın arasındaki dönemde (1918-1940 yılları arasında) Köstence liman kenti olmasına dayanarak ekonomik ve ticari ilişkilerini tekrardan güçlendirdi. Köstence ülkedeki tüm denizcilik faaliyetlerinde %70 pay aldı. Bu dönemde Köstencedeki tersane en güçlü dönemini yaşayarak bölgenin en girişimci unvanını ve en çok istihdam yaratma olgusunu kazandı.
Ne yazık ki 2. Dünya Savaşıyla birlikte Köstence tekrardan sahip olduğu güçleri kaybetti. Sovyet Işgalciler tarafından Romen donanmaları yokedildi ve liman işgalciler tarafından yönetilmeye başlandı. Köstence limanının öneminden dolayı bölgede komunist rejim uygulanmaya başlandı. Şehir, Sovyet endüstrileşmesiyle özellikle 1960-1975 yılları arasında gelişti. Tersane geliştirildi (150.000 gemi), ticari filolar arttırıldı (1985’de 250.000 civarı gemi), birçok fabrika açıldı ve özellikle deniz kenarları turistik amaçlı geliştirildi. Aralık 1989’dan sonra Köstence Bükreş’ten sonra Romanya’nın en önemli 2. şehri olarak yerini korudu ve şehir gelişim arayışları içerisindedir.

Coğrafya:
Yörede Maden suyu kaynakları vardır.Ayrıca deniz banyosu yazın pekçok turisti çeker.Ana yerel endüstri tannen asidi ve petrol tamburası üretimidir.Özellikle Mamaia kuzeyde sahil dinlenme yeridir.

Politika:
Şimdiki Köstence başkanı Sosyal Demokrat Parti'li Radu Stefan Mazare dir. Köstence belediye meclisi 2004 yılı yerel hükümet seçimlerinde seçildi.27 üyeden meydana gelen meclisin kompozisyonu aşağıdaki gibidir.

Nüfus:
2002 nüfus sayımına göre,Köstence şehrinin nüfusu 310.471 idi.Köstence çevresindeki alanlarda Navodori 32.400, Ovidiu 13.134 ve Basarabi 19.857 kişilik nüfuslarıyla ve komünleri Cumpana 12.532 , Lumina 7.858 (2004 yılı) Valu lui Traian 8.824 ve Agigea 5.482 kişilik nüfuslarıyla Köstence şehrinin nüfusunu artırarak 401.613 e ulaştırır.

Ulaşım:
1895 deki Bükreş demiryolunun açılmasıyla,(Tuna'yı Cernavoda daki bir köprüyle geçen) Köstence'ye hububat ve petrolde hatırı sayılır bir büyüklükte transit ticareti getiriyordu.Kömür ve Kok kömürü geniş bir şekilde ithal listesi başındaydı.Bunları makineler,demir malzemeler,pamuk ve yün iplikleri takip ediyordu.Köstence'yi Bükreş'e bağlayan A2 transit yolu hemen hemen tamamlanmakta olup,halen Bükreş'ten Cernavoda ya çalışmaktadır,2008 yılına kadar Köstence'ye açılacaktır. Köstence limanı girişinde bir feneri olup,dalgakıran tarafından korunmaktadır. Kuzey rüzgarlarından iyi korunur.Fakat güney,güney doğu ve güney batı rüzgarları bazen hayli tehlikeli olur.Romanya donanmasının Karadeniz filosu için burası bir üsdür.Geniş kanal (Tuna-Karadeniz kanalı) Tuna nehrini Karadeniz'de Köstence'ye bağlar. Kötence'de toplu taşıma sistemi Regia Autonoma de Transport in Comun Constanta (RATC) dir.17 otobüs hattı,2 tamvay hattı ve 2 troleybüs hattı vardır.Şehir 2002 başında 130 yeni MAZ ötobüsleri satın aldı,yaşlanan DAC otobüsleri yerine .Şimdi otobüs filosunun % 90 ı yenidir.Otobüsler parlak renklerde pembe,sarı ve yeşil boyalıdır.


Tuna(mavi) ve Kanal(kırmızı)

Danube Black Sea Canal



İklim:
Köstence tipik olarak Akdeniz iklimi benzeri olup farklı dört mevsim içerir. Yazlar sıcak kurak ve güneşli Temmuz sıcaklık ortalaması 23° C dir.Köstence,iç bölgelerde sıkca bulunan sıcak günleri nadiren yaşar.Karadeniz'in ılıman etkisinden dolayı.Yaz Haziran 15 de başlar ve Eylül'ün sonuna kadar devam eder. Ve oldukca ılıkdır.Geceler hala tropikaldır(ısı 20° C nin üzerindedir),Eylül ayının on günlük ortalamasında.Eylül,Haziran ayından daha ılıktır.Karadeniz'in ısıyı yığmasından dolayı.İlk don olayı Kasım ayının 19'unda vuku bulur.Kış daha ılıktır,Romanya'nın güneyindeki şehirlerle kıyaslandığında.Çok az kar olur fakat hava çok rüzgarlıdır.Bu nedenle hoş değildir.Kış iç bölgelerden çok daha sonra gelir.Aralık'ta hava sık sık yumuşaktır.Isı 12 °C ye ulaşır.Ocak ayı ortalama sıcaklığı +4 °C dir.İlkbahar erken gelir fakat çok serindir.Nisan ve Mayıs ayları Karadeniz sahilleri en serin yerdir Romanya'da.

Görüntüler:



Romanya'daki islamın merkezi Köstence
450px Moscheea Carol I2C Constanta
Ekim 2002,Köstence'nin uzaydan görünümü
395px Constanta romania


Köstence tersanesi
Constanta shipyard
pembe renkli otobüs

800px Constanta pink bus

BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.
🌘 🚀

Benzer Konular

22 Şubat 2014 / Zopir Turizm
8 Şubat 2014 / Jumong Turizm
1 Eylül 2010 / LaSalle Taslak Konular
17 Nisan 2010 / LaSalle Turizm
1 Eylül 2010 / Daisy-BT Turizm