Formula 1 Sözlüğü - C
Carbon Fiber - Karbon ElyafıFormula 1 otomobilinin, gövdesi, ön ve arka kanatları, ön süspansiyon kapağı ve taban bölümünün de yer aldığı şasisinin üretiminde kullanılan son derece hafif ve o oranda sağlam olan bir uzay çağı malzemesidir.Sponsorlu Bağlantılar
Championship Points - Şampiyona PuanıFIA Formula 1 Dünya Şampiyonası’nda Pilotlara ve Takımlara ayrı ayrı verilen puanlar. 2003 sezonundan itibaren değiştirilen puan sistemine göre pilotlara şu puanlar verilir: 1.: 10 puan, 2.: 8 puan, 3.: 6 puan, 4.: 5 puan, 5.: 4 puan, 6.: 3 puan, 7.: 2 puan ve 8.: 1 puan. Takımlara ise her iki pilotunun toplam kazandıkları puan verilir.
Chassis - ŞasiBir yarış otomobilinin (veya herhangi bir otomobilin), süspansiyon, tekerlekler ve diğer elemanlarının bağlandığı, motorun monte edildiği gövde kısmı. Modern Formula 1 otomobilinin şasisi, dayanıklılık sağlayan ve son derece hafif ve sağlam olan kompozit karbon elyafından üretilmektedir.
Chicane - ŞikanHızlı pistlerde otomobillerin yavaşlamaları amacıyla, pistin uzun düzlüklerine yapay olarak yerleştirilen bir dizi sert viraja verilen ad.
Clerk Of The Course - Pist KatibiBir pistin, yarışın aksamadan yapılabilmesi için gerekli tüm işletme (operasyon) konularından sorumlu olan görevli.
Cockpit - KokpitFormula 1 otomobilinin şasisi üzerinde yer alan ve pilotun oturduğu bölüme verilen ad. Kokpit’te pilotun oturduğu koltuk, 1 Ocak 1999’dan bu yana “çıkartılabilir” olarak özel yöntemle üretilir. Koltuğa özel güvenlik kemer sistemiyle bağlanan pilot sadece başını, kollarını ve ayaklarını oynatabilir.
Compressor - KompresörBazı araçlarda bu özellik “Turbo” sözcüğüyle ifade ediliyor. Kompresör özelliği, havayla karıştırılarak silindire verilen yakıtın, püskürtme şiddetini artıyor. Yanmanın meydana geldiği silindir içindeki basıncın artmasıyla tekerleklere daha fazla güç iletilirken, yakıt tasarrufu azalıyor.
Concorde Agreement - Concorde Anlaşması1997 yılında FIA ve Formula 1 takımları arasında imzalanarak yürürlüğe giren özel anlaşma. Anlaşmada, yarışlardan ve TV yayınlarından elde edilen gelirin paylaşımı ile Formula 1’in teknik ve sportif kurallarına ilişkin maddeler yer alır. Concorde Anlaşması belirli aralıklarla güncellenmektedir.
Constructor - İmalatçı, ÜreticiFormula 1 otomobilinin şasini üreten kuruluş. Formula 1’de genellikle şasi ve motor üreticileri farklıdır. Ferrari uzun yıllardır bu konuda tek iken son yıllarda Toyota ve Renault’nun girmesiyle hem şasi, hem de motor üreten takımların sayısı 3’e çıkmıştır. Kural olarak şasi üreticisinin adı, motor üreticisinden önce anılır (örnek: Williams/BMW). Dünya Şampiyonası klasmanında ödüller şasi üreticisine verilir.
Cruise Control - Hız SabitleyiciUzun yolda, gaz pedalına sürekli bastığı için yorulan sürücüler, otomobili cruise control opsiyonuna çektiği zaman, otomobil o anki hızında yol almaya devam ediyor. Sürüş anında düğmeye basılarak devreye sokulan sistem, sürücünün frene ya da gaz pedalına dokunmasıyla devreden çıkıp kontrolü sürücüye bırakıyor. Bu teknoloji, özellikle uzun otoyollara sahip ABD’de düz yolda saatler araç kullanmak zorunda olan sürücüler için geliştirilmiş bir işlev.
Cylinder - SilindirFormula 1 otomobillerinde, motor blokunda yer alan silindir sayısı en fazla 12 adettir. Her bir silindire düşen valf sayısı ise kurallar gereği 5 adedi geçemez. Halen uygulanmakta olan kurala göre Formula 1’de kullanılan motorlar V10 konfigürasyonunda olmak zorundadır.
