Arama

Laik Düzende Din Hayatı

Bu Konuya Puan Verin:
Güncelleme: 25 Şubat 2012 Gösterim: 2.762 Cevap: 3
asla_asla_deme - avatarı
asla_asla_deme
VIP Never Say Never Agaın
16 Eylül 2007       Mesaj #1
asla_asla_deme - avatarı
VIP Never Say Never Agaın
Laik Düzende Müslümanlar

Sponsorlu Bağlantılar
İslâm dini, ona bağlı bulunan müslümanlar ve bu yazının amacı bakımından laikliğin üç mânâsı önem taşımaktadır:
a) Kilise ve din adamı olmayan kimse.
b) Dine karışmayan ve dini kendi işine karıştırmayan; yasama, yürütme ve yargıda dîni referans olarak kabûl etmeyen ve kullanmayan, -bütün vatandaşları bağlamasa ve özgürlükleri kısıtlamasa bile- belli inanç sahiplerinin, inançlarına göre yaşayabilmeleri için ihtiyaç duydukları düzenlemeleri yapmayı laikliğe aykırı bulan devlet.
c) Herhangi bir dini resmen benimsemeyen, bütün dinlere ve ideolojilere eşit mesafede duran, belli bir dinin kurallarını ona inanmayanlara dayatmamak şartıyla din ve vicdan özgürlüğünün gerektirdiği düzenlemeleri yapan, dindarlara -haklarından yoksun kalmaksızın- inançlarını yaşama imkânı veren devlet.
İslâm dini bu üç mânâsıyla da laiklik ile bağdaşamaz; laikliği içselleştiremez, laik İslâm ve laik müslüman olamaz; çünkü:
a) İslâm'da din ve kilise adamına mukâbil olarak bir din ve câmi adamı yoktur; yani hiçbir müslüman dünya ile onun nimetleri ve işleri ile alâkasını büsbütün keserek kendini câmi ve din hizmetine veremez. Müslümanın günlük hayatı içinde din ile dünya yanyana durur ve beraber yürür; müslüman çalışırken namaz vakti gelir, ezan okunur, isterse câmide, isterse (temiz olmak şartıyla) bulunduğu yerde namazını kılar, araya hiçbir aracı koymadan dûasını eder ve dünya işine dönerek devam eyler. Hz. Paygamber (s.a.v.) devrinde daha fazla ibâdet etmek üzere aile hayatını, istirahatı ve dünya işlerini terletmeye kalkışanlar olmuş ancak Peygamberimiz bunları menederek kendisi gibi -kendilerini dünyaya kaptırmadan- iki işi birlikte sürdürmelerini emretmiştir. İslâm'a göre câmilerde namaz kıldıran, hutbe okuyan, halka va'zeden. fetvâ veren kimseler de -herkesin çalışarak elde edebilecekleri bilgi ve beceriler dışında- diğer insanlar gibidirler, hiçbir ayrıcalık ve kutsallıkları yoktur, bu vazifeleri yanında dünya işlerini yürütür ve aile hayatlarını da yaşarlar.
b) Müslümanlar bir devlet kurabildikleri takdirde bu devletin işlerine dini karıştırmamaları mümkün ve câiz değildir; onlar, bireysel hayatlarında olduğu gibi toplumsal hayatlarında da Allah'ın irâde ve rızâsını gözetmek ve izlemekle yükümlüdürler. Böyle bir devlette kurallar oluşturulurken İslâm dîni temel kaynaktır. Başka dinden olanlar müslüman olmaya zorlanmazlar, kendi dinlerini tam bir din ve vicdan özgürlüğü çerçevesinde yaşarlar; ancak bu laiklik gereği değil, bizzat İslâm'ın, onun temel kaynaklarının bu imkânı vermiş bulunmasındandır. Müslüman olanlar da dine göre yapılması gerekenleri yapma ve kaçınılması gereken husûslardan da uzak durma konusunda -dînî bakımdan- zorlanamazlar; çünkü bütün bunlar ibâdettir, kulluktur ve kulluk zorlama ile olmaz; ancak kamu düzenini ve umumî ahlâkı korumak bakımından alenî ihlâllere karşı bazı kısıtlamalar getirilir.
3. Fert olarak müslüman ve cemâat olarak müslümanlar (bunun en büyüğü ve siyasî bakımdan teşkilâtlanmış bulunanı devlettir) bütün dinler ve ideolojilere karşı eşit mesafede olamazlar; birçok âyet ve hadîs müslüman olanlar ile olmayanları, hak ile batılı, helâl ile haramı, bunlara riâyet edenler ile etmeyenleri... birbirinden ayırmakta ve farklı değerlendirmelere tâbî tutmaktadır. Müslümanlara göre hak din "Allah'ın peygamberleri vasıtasıyla vahyettiği dindir". Bugün yeryüzünde Allah'tan geldiği gibi korunmuş bulunan tek hak din İslâm'dır. Müslümanlar onu korumak, ona uygun yaşamak ve kimseyi zorlamadan onu insanlara tebliğ etmek durumundadırlar; onu korumak, yaşamak ve tebliğ etmek için de devlet dahil bütün imkânlarını kullanırlar. Ancak yukarıda işaret edildiği gibi "dinde zorlama yoktur", "zorla dindarlık olmaz", "müslümanların dinlerine güvenleri tamdır, rekâbet ve yarıştan yana korkuları yoktur"; bu sebeple dünyaya açık olurlar ve kendi ülkelerini de başka inançtan olanlarla paylaşırlar, onlara kâmil mânâda din ve vicdan özgürlüğü tanırlar, fakat her dîne, her inanca hak (gerçek ve Allah katında mûteber) demezler, sırf insan olmaya bağlı hakları herkese tanırken liyâkat ve ehliyete bağlı haklarda müslümanlara ve onların da iyi hâl sahibi olanlarına bazı imtiyazlar tanır, öncelikler verirler.
Laikliği bir rejim ve siyasî sistem ilkesi olarak benimsemiş bir ülkede müslümanlar da yaşamak durumunda olurlarsa sıkıntının ve gerginliğin asgarî düzeye inmesinin, barış ve birliğin oluşup devam etmesinin şartı, devletin, üçüncü şık ( c şıkkı) olarak zikrettiğimiz laiklik anlayış ve uygulamasını benimsemesidir. Bu anlayışa göre devlet bütün dinlere eşit mesafede duracak, bir dîni resmi (devlet dîni) olarak benimsemeyecek, bir dine ait kuralları bütün vatandaşlarına dayatmayacaktır. Ancak vatandaşları arasında bulunan farklı inançlara bağlı fert ve gurupların dinlerine göre yaşamalarını, din ve vicdan özgürlüğünden eksiksiz olarak yararlanmalarını sağlayacak düzenlemeleri de yapacaktır. Osmanlı devleti bir İslâm (şerîat) devleti olmasına rağmen -dîni buna imkân verdiği için- 1917 yılında çıkardığı bir aile kanununda, müslümanlar yanında Mûsevîler ve İsevîler için de maddeler sevketmiş, kanunu din ve vicdan hürriyetine halel getirmeyecek bir şekilde çıkarmıştır. Böyle bir kanun şerîat devletine zarar vermediği gibi laik devlete de zarar vermemelidir; laik devlet de dînî ve inancı gereği belli bir kılık ve kıyâfeti kullanmaya, belli ilişkilerden kaçınmaya, belli şekil şartlarına uymaya mecbûr olan vatandaşlarına bu imkânı sağlamalıdır; hiçbir kimse belli bir inancı benimsediği ve ona uygun yaşadığı için ikinci sınıf vatandaş olmamalı ve hiçbir haktan mahrûm kalmamalıdır. İşte gerçek demokrasi ve laiklik budur, demokrasiyi ve laikliği kullanarak (istismar ederek) bir kısım insanları "insan haklarından mahrûm eden" devlet ne laiktir, ne de demokratiktir; örtülü olarak despotiktir, dayatmacıdır, belli bir ideolojinin ve yalnızca onu benimseyenlerin devletidir.
Din ve vicdan özgürlüğünün kamu alanına ve kısmen yasamaya yansıması ne "üçüncü mânâda" laikliğe zarar verir, ne de ülkede ikilik çıkarır ve kaos doğurur; çünkü dünyada böyle bir laiklik anlayışını benimseyen ve uygulayan ülkeler vardır, buralarda herhangi bir problem çıkmamıştır. Milleti kamplara ayıran, birbirine düşüren, millet-devlet bütünlüğünü bozan uygulamalar baskıcı yönetimler ve ikinci maddede tanımlanan laiklik uygulamalarıdır.
Muhtemel riske (meselâ demokrasinin ortadan kaldırılması tehlikesine) ağırlık verilirse demokrasi ve özgürlükler bundan zarar görür, hattâ bazen tamamen isim ve şekilden ibaret kalırlar; özgürlüğe ağırlık verilir ve ölçü kaçırılırsa bundan da devlet ve millet zarar görebilir; önemli ve ideal olan dengeyi bulmak ve korumaktır. Medenî ve demokrat dünyanın denge formülü, objektif kıstaslara göre hemen, doğrudan ve sıcak tehlike baş göstermedikçe özgürlükleri kısma yoluna gitmemektir, rüzgârdan nem kapıp hayatı güneşe kapalı hâle getirmemektir.

Son düzenleyen asla_asla_deme; 10 Mayıs 2008 14:34
Şeytan Yaşamak İçin Her Şeyi Yapar....
gadget - avatarı
gadget
Ziyaretçi
25 Eylül 2007       Mesaj #2
gadget - avatarı
Ziyaretçi
"dinde zorlama yoktur" kimseler bu ifadeye nasıl da kendine göre mana veriyor...

Sponsorlu Bağlantılar
Neymiş dinde zorlama yokmus...
Ben özgürüm ne namaz kılarım ne oruc tutarım ne zekat veririm hani zorlama yoktu diyenler yok degil...
Biliyormuydunuz ki kişi eger müslümansa namaz kılmak mecburiyetinde ve siz de onu eger ki kılmamıssa uyarmakla yükümlüsünüz.Halen kılmamakta diretiyorsa bi tür cezaydı tam hatırımda degil,yine de direnmeye devam ediyorsa ac bırakıp hücreye kapatana kadar zorlamalar mesrudur.
Ama bu devirde bunları görmek mümkün degil korkmanıza gerek yok...
Artık namaz kılanlar gizleniyor kimse görmesin, sonra adımı irticacıya cıkarırlar diye...
Düzen ne kadar degişmis nalayabilene acıklayabilene helal olsun ...

Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
25 Şubat 2012       Mesaj #3
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Dinde zorlamak derken; Senin dinin ne olursa olsun sen onu yaşa seni zorla Müslüman yapamayız anlamında kullanılmış olamaz mı?
İnsanların işlediği günahlar konusunda...
Senin işlediğin günah seninle Allah arasında senin işlediğin günaha şahit olan birinin onu başkasına söylemesi bile İslamiyette caiz değildir.Örnek:Namaz kılmayan birisi... Allah'ın emrini yerine getirmiyor demektir, Fakat bu onun Allah'a karşı işlemiş olduğu günahtır sen bundan dolayı onu sorgulayamaz dedikodusunu yapamazsın)
Eğer senin işlediğin günah başkalarını etkiliyorsa o zaman seni ve başkalarını uyarmak hakkı doğar.Örnek:Namaz kılmasak ne olacak çok vaktimiz gidiyor veya buna benzer bir konuşma yaparsanız o zamanda karşı tarafa söz hakkı doğuyor)
Şeriatın amacı cezalandırmak değil yıldırmaktı... Osmanlı Devleti 649 Yıl boyunca Şeriat ile yönetildi fakat rejim cezası yaklaşık 32-33 kere uygulandı.
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
25 Şubat 2012       Mesaj #4
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Laik bir Devletin koyacağı kanunlar Dinin emirlerine zıt düşme ihtimali yok mu sizce... Böyle bir durum Müslüman kesimi mecbur bırakılarak Allah'ın emirlerinden uzaklaştırmış ve Allah'ın emirlerini yerine getirmelerine engel olmayacak mı?
Örnek:
İslamiyette kısas; Bir suça dengiyle karşılık vermek, burada mağdur olana seçenekler sunulmuştur. Affetmek, Maddi karşılık almak, Aynı şeyin odana yapılmasını talep etmek...
Ama Laik bir devlette; Allah'ın bu emirlerine ver zulüm karşısında bize sunduğu hakları yaşayabilecek miyiz ?
İslamiyette Aile kavramı; Erkeğin, Kadının sorumlulukları hakları bakımından Laik bir Devlet kanunlarıyla uyuşmak tamıdır ?

Müslüman olan kesimin bildiği bir durum; Bir Ayet tartışılmaz ret edilemez kayıtsız şartsız teslim olunur (İman edilir). Peki Laik bir devletin kanunlarını kabul ettiğimizde ( Kur-an'a zıt düşen bir yasayı) birlerin durumu ne olacak?

Benzer Konular

9 Mayıs 2017 / handeber4 Cevaplanmış
19 Aralık 2014 / Misafir Cevaplanmış
18 Şubat 2016 / Ziyaretçi Cevaplanmış
2 Şubat 2016 / Safi X-Sözlük