Kırgızistan’da Sosyoloji
Kırgızistan’da sosyolojinin ortaya çıkma ve gelişme sürecini, Sovyetler dönemindeki ve bağımsız devlet dönemindeki sosyoloji diye ikiye ayırabiliriz.
Sosyoloji ayrı bir bilim dalım, ders ve meslek olarak Sovyetler Birliği zamanındaki Kırgız cumhuriyetinde zorla ve yavaş gelişiyorduç Bunun sebebi bir yandan, gereken bilimsel eğitimin, uzman elemanların olmaması ve öbür yandan XX.yy.da hüküm süren Sovyet ideolojisidir.
Sosyolojik realiteyi araştırma yöntemi olarak “sosyoloji (toplum bilimi)” terimi Kırgızistan’da XX.yüzyılın 60’lı yıllarında okumuş Asanbek Tabaldiyev’in (25.01.1935-15.12.1975) yazılarında ortaya çıkmıştır. Onun girişimiyle Kırgızistan’da Milli Üniversite’nin felsefe kürsüsünün sayesinde ilk sosyolojik laboratuvar açılmıştır (1966). Milletler arası ilişkilerle ilgili sosyolojik araştırmalar yapılarak, bu kounlarda master ve doktora tezleri hazırlanıyordu.
Tüm sosyolojik araştırmalar “sınıflararası mücadelenin” ideologlarının kontrolü altında yapılıyordu. Bilimler akademisinin üyesi Asanbek Tabaldiyev’in önderliğiyle uygulamalı sosyolojik araştırmalar esnasında yazarlar kolektifi tarafından yazılmış “Sosyalist ulusların yükselişinin diyalektiği” kitabını o zamanlardaki hükümet yok etmişti (1970). Komünist ideolojinin şartlarındaki sosyolojik düşüncenin unsurları Tabaldiyev’in konuşmalarından, haraketlerinden ve yazılarından belli oluyordu.
Anlaşıldığı gibi, sosyoloji yıllarca bilim dalı statüsünde değil, tarihi materyalizm ya da sosyal felsefe olarak kabul edilen bir şeydi. Sovyet dönemindeki sosyoloji yapısal olarak karşılıklı bağlantısı olan düzeyleri kapsıyordu: genel kuramlar ve emperik araştırmalar.
Emperik araştırmalar sonuçları Marksist toplum bilimlerinin “bilimsel” hükümlerini bir kere daha kanıtlamak için kullanılması söz konusudur. Bu amaçta kullanılan sosyoloji, yani yardımcı bir bilim dalı olarak Kıgızistan’da hızla yayılıyordu. Burdaki parti kurumunun, Kremlin buyruklarını tartışmasız yerine getirmesi şarttı.
Sosyolojinin Kırgızistan’da legalize edilme süreci XX.yy’ın 80’li yıllarında başlamıştır. Bunun sebebi olarak o zamanlardaki Komünist Partisinin düşüncelerindeki ve kararlarındaki değişmeler kabul edilebilir. Örneğin, ülkede sosyologlar kurumları organize edilmesi veya bilim merkezlerinde, eğitim kurumlarında bilimsel araştırmalar için ayrı branşların oluşturulması söz konusudur.
Tabii ki Frunze (Bişkek) teknik Enstitüsü (FTE) sayesinde Soyolojik Bilimsel Araştırmalar Laboratuvarı organize edilmişti. Kurumda çalışmaya gelenler gerçekten sosyolojiyi bilim dalı ve bir meslek olarak araştırmak ve öğrenmek isteyen gençlerdi. Bu labarotuvar her türlü problemde ve büyük kitleyi kapsayan araştırma yapabilen profesyonal sosyologları hazırlamada önemli rol oynamıştır. 1989’da FTE’de Kırgızistan’daki ilk “Sosyoloji ve Mühendislik Psikolojisi” kürsüsü açılmıştı.
Başka ülkelerin tecrübesi gösterdiği gibi, sosyolojinin bir sistem olarak gelişmesi süreci, alanında uzmanlaşmış kadroların olması; araştırmaların yapılması, bilim kurumlarının organize edilmesi ve kazanılmış bilgileri tekrar iletmenin sağlanabilir bir yapısal hale gelmesi gibi şartlara bağlıdır.
Bilim dalının Kırgızistan’da gelişme süreci uzman kadroların ortaya çıkması: sosyologların yüksek lisans ve doktora tezleri savunmasıyla daha hızlanmıştır. Kırgızistan’daki sosyologlar Moskova, Sankt-Peterburg v.s. Rusya şehirlerindeki bilim merkezlerinde yüksak lisans tezlerini savunmuşlardı. Frunze Teknik Enstitüsü’nün bilimsel araştırma laborratuvarının üyeleri tarih, ekonomi ve filolojiden temel yüksek tahsil alınca Rusya’nın sosyolojik eğitim merkezlerinde lisans üstü eğitim aldılar. 15 kişi lisans üstü eğitim alıp, tezlerini verdi. Rusya okumuşlarının yöneticiliği ile ve yardımı ile eğitim almış, uzmanlaşmış kadrolar Kırgızistan’da çalışmaya başladılar. Doktora tezleri vermiş olanlar: Rahat Açılova aile sosyolojisi (Leningrad’daki eğitim kurumu); Ablabek Asankanov etnik sosyoloji, Aynura Elebayeva kültür sosyolojisi, Kuseyin İsayev köy sosyolojisi (Moskovo’da tez verenler). Onlar Sovyetler Birliği’nin bilim standartlarına göre felsefe biliminin doktorları oldu. Fakat şimdiki Kıgızistan’da bürokrasi koşullarında bazı tarihi olgular kabul edilmiyor. 2005 yılında ancak zor mücadelenin sonucunda tez savunmasıyla ilgili kurul, problemi çözdü.
Sosyolojik Bilimsel Araştırmalar Laboratuvarı ve Frunze teknik Enstitüsü’ndeki “Sosyoloji ve Mühendislik Psikolojisi” kürsüsü XX. yüzyılın son yıllarında Kırgızistan’daki emperik araştırmaları yapan tek kurumlardı. Ve onlar aynı zamanda pek çok kuramsal ve metodolojik problemleri çözdü. Sosyolojik laboratuvarın üyeleri komple olarak “Kırgız gençlerinin endüstri işletmelerde adapte olması problemi ve uzman kadroları hazırlama” konusunda araştırmalar yaptılar. Bu problemler o zamanlarda özellikle zirai bölgelerde oldukça aktüeldi. Sosyolojik araştırmalar iki doğrultuda gerçekleşiyordu:
Kırgız gençlerinin mühendisliği meslek olarak seçmesinin sebepleri; öğrencilerin teknik üniversitede okurken şehir koşullarına adapte olması. 1988-1991 yılları içerisinde köylerden ve şehirden 4422 gençle anket yapıldı. Anket sonuçlarıyla devlet yöneticileri için tavsiyeler hazırlanmıştı. Ayrıca da kitap basıldı.Kırgızistan gençlerinin işçi mesleklerine ve sanayide ulusal işçi sınıfların oluşmasının problemlerine yönelimi. Şehirler ve köy bölgelerinde 1242 lise öğrencisi ve büyük sanayi işletmelerinde 788 genç işçiyle anket yapılmıştır. Köy bölgelerindeki öğrencilerin sanayi mesleklere yönelimi ve Kırgız genç işçilerin fabrikalarda adaptasyon yolları hakkında çok ilginç sosyolojik bilgiler alınmıştır. Memleketimiz Pazar ekonomisine geçme ve köylerden şehre migrasyonu büyük olduğu zamanlarda bile, bu araştırmaların sonuçları aktüel ve çok yararlı oluyor. Sosyolojik araştırmalarn sonuçları ülkede büyük derecede değerlendirilmiştir.
Sosyolojik laboratuvarının kolektifi ve FTE “Sosyoloji ve Mühendislik Pikolojisi” kürsüsü 1987-1989 yıllarında işçi niteliklerinin gelişme düzeyi, dolaylı ya da doğrudan işçilere etki veren koşullar ve faktörler: kolektifin iş aktivitesinin düzeyi, işçilerin işleme koşullarının memnunluğu, işçilerin yaşam tarzı koşulları, bunlar esnasında analiz yaparak Clal-Abad bölgesindeki Karakül şehrinde “Dostuk” fabrikası için ve Çüy bölgesindeki Kalininsk’te yerleşen “Stepnoy” köyünde sosyal gelişme planları hazırlamak için metodolojik tavsiye edilmiştir.
Sosyolojinin gelişme sürecinde ve Kırgızistan sosyologlarının birleşmesinde önemli adım Sovyet Sosyalist Birliğinde Kırgız Bölgesi, ondan sonra 1990 yılı ocak ayında onun temelinde Kırgız sosyologlarının konusu yapılmıştır. En başından sosyolojinin gelişmesi Kırgız toplumunun gelişmesiyle yakın bağlıydı. Böylece, sosyolojinin özerk gelişmesi tarihsel sosyal reformların bir parçası olmuştur. Sosyologlar devlet sistemi, milli işçi sınıflar, etnik ve yeni sosyal ve ekonomik enstitülerin gelişmesi gibi yeni işlere odaklaşmaya başladılar. “Kırgız Sovyet Devletinin sosyal ve ekonomik hayatını değiştirmede sosyolojinin misyonu” konusunda 1990 yılının başında bilimsel pratik konferans yapılmıştır. Bu konferansa sosyologlar, üniversite, enstitü bilim adamları katılmış. Sonra konferans dökümanları kitap olarak basılmıştır.
Bağımsız Kırgızistan’da başka Sovyetler sonrası devletlerde olduğu gibi XXI.yüzyılın getirdiği yeni kavrama ve çözüm gereken yeni problemler çıkmış. Toplumda ve insanlarda ne olduğunu, demokrasiye ve liberal Pazar ekonomisine geçme sürecinde nasıl ve hangi parametrelerde sosyal değişimler gerçekleşeceğini tam zamanında bilmek gerekiyordu.
Sosyolojinin evrensel ilginç ve yaralı bilim olarak yukarıda yazılan sorulara egemen, bağımsız, ulusal Kırgız ülkesinin sosyal-ekonomik gelişmeler hakkındaki sorularına cevap vermesi gerekiyor. Sosyal bilimi yeniden doğurmak, uzmanları hazırlamak, uluslararası birimlere katmak, bilim dalında yeni fikirler, yeni metodları oluşturmak gerekiyordu. Böyle zorluklarla bazen yeni problemlerle, Pazar ekonomisine, demokrasi ve halk egemenliğine geçen Kırgız ülkesi karşılaşmış. 1993 yılı Bişkek Siyasalbilimler Üniversitesi (BSÜ onceden Dil ve Siyasal Bilimler Enstitüsü) “Sosyoloji” bölümü ve “Yönetim ve Sosyoloji” profesyonellere eğitim veren yani fakülte açılmıştı. FTE’de 1983 yılında kurulmuş sosyoloji laboratuvarı BSU’ye geçirilmiş. Bilim merkezleri yardımıyla ülkede sosyoloji araştırmaları yapılmıştır. Laboratuvar, fakülte ve bölüm temelinde Kırgızistan’da sosyoloji bilim dalı ve meslek olmuştur.
Prof. Kuseyin İsayev kendi kütüphanesinden karşılıksız verdiği 1500 özel kitap ve bilim dergileritemelinde fakültede bilim-metodolojik sınıfı açılmış. Moskova Lomonosov adındaki Milli Üniversite sosyoloji fakültesi ve Rusya Milli Sosyoloji Üniversitesi’yle birlikte bilim-pedagojik faaliyette bulunma anlaşması imzalanmış. New york stratejik gelişme yüksek okulunun bilim adamları tarafından konuşmalar ve danışma verilmiştir. Bu yüksekokul tarafından BSÜ “Yönetim ve Sosyoloji” fakültesine sosyoloji, sosyal antropoloji ve sosyal psikoloji hakkında ingilizce 100 kitap verilmiştir.
1994 yılında lisanüstü ve doktora yapılmıştı. 2005 yılı Aralık ayında sosyolojik ve siyasi bilimlerde tez savunması içinbilim merkezi açılmıştı. Demek ki Bişkek Sosyalbilimler Üniversitesi’ndeki “Yönetim ve Sosyoloji” fakültesi Sovyet zamanında başlanmış bilim sosyoloji temelinin gelişmesine devam ediyor. Günümüzde merkezi ve bölgesel büyük üniversitelerde ve enstitülerde sosyoloji fakülteleri vardır. XXI.yüzyılda Kırgız topluluğu sosyolojiyi üniversite disiplini olarak okutmaya hazır hale gelmiştir. BSÜ’den başka Orta Asya Amerikan Üniversitesi 1998, Kırgız Milli Üniversitesi 1999 yılından itibaren sosyolog yetiştirmeye başlamıştır. Üniversiteler farklı öğretme modelleriyle eğitim veriyorlar. Bu üniversiteler arasında yarışma ruhunu yaratmaktadır. Ama uzmanları hazırlama derecesini yükseltmede, eğitim verme sürecinde gerekli edebiyatın sağlanması, bilim araştırmalrı gerçekleştirilmesinde ve mesleğin standartlaştırılmasında bir çok ciddi problemler vardır.
Prof. Kuseyin İsayev
Rusça’dan çevrilmiştir.