RULET a. (fr. roulette; esk. fr. roele, küçük tekerlek'ten).
1. Kazananın, birbilya- nın döner bir tabla üstündeki numaralardan birinde durmasıyla belirlendiği talih oyunu. (Bk. ansikl. böl.)
2. Rus ruleti, revolverle yapılan düello (ya da bahis) biçimi. Tabanca topuna yalnızca iki merminin ras gele sürülmesi temeline dayanır.
—Camc. Kesme ruleti, cam yaprağı üzerine elmasınki gibi bir kesme çizgisi çizmeyi sağlayan, ekseninden bir sapa tutturulmuş, çevresi kesin bir açıda şevlen- miş, çok sert çelikten küçük çark.
—Deric. Elle yapılacak bir dikişte iğne deliklerinin yerlerini belirlemeye yarayan dişlerle donatılmış alet.
—Ev eşy. Hamur ruleti, tırtıllı hamur şeritleri ya da ravyoli hamurunu kesmekte kullanılan, bir sap üzerine monte edilmiş tahta ya da metalden küçük, dişli çark.
—Fizs. mekan. YUVARLANMA EĞRİSİ'nin eşanlamlısı.
—Grav. DİŞLİ MAKARA*'nın eşanlamlısı.
—ferz. Patron ruleti, pamuklu bir kumaşın ya da kâğıttan bir patronun üstünde özel bir karbon yardımıyla bir parçanın çizimini elde etmek amacıyla kullanılan ve bir sapın üstüne devrilebilen çelikten küçük dişli çark.
—ANSİKL. Rulet Fransa'da XVIII. yy.'ın ikinci yarısına doğru ortaya çıktı. Daha sonra Monte-Carlo gazinosu'nda oynandı ve uluslararası bir ün kazandı. Oyun aleti, bir eksen üstünde tam bir dengede bulunan ve yatay bir çark yardımıyla döndürülen silindir biçiminde hareket eden değirmi bir tabladan oluşur. Tabla 0'dan 36'ya kadar numaralanmış 37 haneye bölünmüştür; yeşil renkte olan sıfır hanesi dışındaki tüm haneler sırasıyla bir kırmızı bir siyahtır Rakamlarının toplamı çift olan tüm numaralarla on ve yirmi siyahtır. Krupiye ruleti harekete geçirir ve tabla üstüne fildişinden bir bilyayı ters yönde atar; bilya, birçok kez zıpladıktan sonra hanelerden birinde kalır ve kazanan numarayı belirtir. Rulette oyun şekilleri, konulan paranın kendi katı ya da birkaç katı olmak üzere iki ana grupta toplanır. Konulan paranın bir katını veren şanslar şunlardır: kırmızı ve siyah, çift ve tek (sıfır hariç) konulan para kadarını kazandırır. Birkaç katını kazandıran şanslar ise şunlardır: konan paranın 35 katına kadar kazandıran bir tek numara; birlikte iki numara 17 katını; yan yana üç numara 11 katını; kare şeklinde dört numara 8 katını; grup halinde ya da yanlamasına 6 numara 5 katını; sütun halinde ya da on iki numara 2 katını; iki sütun üstünde ya da on iki numara konan paranın yarısını. Sıfır gazinonun hesabına uygun numaradır. Öbür numaralar gibi O'a da para basılabilir, ama 0 çıkması, yatırılanın tek katını veren jetonların yanmasına yol açar. Markalar hanenin dikey hattına yatırılır ve oyuncu, bunları, oynadığı şans bir sonraki oyunda çıkarsa geri alabilir Öbür durumlarda konan para kaybedilmiş sayılır. Oyuncular markalarını krupiyenin "oyununuzu oynayın" anonsuyla ve “oyun kapandı” açıklamasına kadar yatırabilirler.
Kaynak: Büyük Larousse